×

کوچک وحشت آفرین/✍️زهرا جمشیدی

  • اسفند ۶, ۱۳۹۸
  • ۰
  • این روزها ویروس کرونا، با وجود ابعاد کوچک و میکرومتری اما وحشتی مضاعف در شهروندان ایجاد کرده و نقل همه محافل، صحبت از این ویروس کوچک اما وحشت آفرین است.

    کوچک وحشت آفرین/✍️زهرا جمشیدی
  • طی این روزها شهروندان به محض بیدار شدن از خواب سراغ اولین چیزی که می روند خبرهای مربوط به آخرین وضعیت جولان ویروس کرونا در کشور است.

    تقریبا فضای مجازی مملو از خبرهای مربوط به کرونا  شده و تمامی گروه ها و کانال های تلگرامی آخرین اخبار داغ خود را به این مسئله اختصاص داده اند.

    آنچه وضعیت را برای شهروندان بحرانی تر کرده، شایعاتی است که افراد در این فضا مطرح می کنند و منجر به تشویش خاطر بیشتر مردم می شود.

    هرکسی چیزی می گوید، یکی اعتقاد دارد که وضعیت کشور خطرناک تر از آن چیزی است که مسوولان می گویند، دیگری معتقد است که بزودی همه مردم کشور دسته جمعی از ابتلای به این ویروس هلاک می شوند و در گورهای دسته جمعی دفن خواهند شد.

    عجیب تر از همه توصیه های پزشکی است که در کانال ها منتشر می شود، یکی می گوید گرمی بخورید، آن یکی می گوید سیر بخورید و از غذاهای سرد بپرهیزید.

    خوشبختانه با بالارفتن آمار شایعه و خبرهای بی پایه و اساسی که به وفور در فضای مجازی منتشر می شود همه مردم به منابع و رسانه های رسمی روی آورده اند و این امر وظیفه خبرگزاری و خبرنگاران رسمی را بیشتر می کند.

    در شهرستان سلسله با اینکه هنوز هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده اما وضعیت و جو روانی حاکم بر مردم نامطلوب است به ویژه با انتشار لیستی از بیمارستان های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی و مشاهده نام تنها بیمارستان دولتی این شهرستان، وضعیت روانی برای شهروندان ناامن شده چرا که معتقدند در صورت تحقق این موضوع تکلیف سایر بیماران شهرستان چه می شود.

    انتشار این خبر در فضای مجازی موجب شد که به سرعت مردم شهرستان علیه این تصمیم موضع گیری کنند و در این راستا نیز کمپین هایی اعتراض آمیز با اعضای چندهزار نفری تشکیل و دعوت به تجمع شد.

    مردم سلسله شبانه با حضور در جلوی بیمارستان امام خمینی(ره) اقدام به تجمعی اعتراض آمیز کردند که اعضای شورای تامین و مسوولان شبکه بهداشت و درمان قول مساعد برای رفع این مشکل را دادند.

     لزوم آگاهی بخشی به روستاییان در مورد ویروس کرونا

    علی یاس جلویاری بخشدار مرکزی سلسله گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان لازم است نسبت به آگاهی بخشی و آموزش روستاییان درخصوص ویروس کرونا از طریق خانه های بهداشت اقدام نماید.
    وی گفت: بسیاری از روستاییان شهرستان دسترسی به فضای مجازی و اینترنت ندارند و لازم است شبکه بهداشت و درمان اقدامات پیشگیرانه بهداشتی را به آنها آموزش دهد.

    جلویاری با اشاره به نبود ماسک و ژل شوینده در داروخانه ها، خاطرنشان کرد: باید شبکه بهداشت و درمان و تعزیرات شهرستان لیست خرید یکماه گذشته داروخانه ها و فروش آنها را بررسی کنند و در صورت مشاهده احتکار، برخورد قانونی نمایند.

    وی با اشاره به اختصاص بیمارستان شهرستان برای بیماران کرونایی استان، تاکید کرد: این امر سایر بیماران شهرستان را برای درمان با مشکل مواجه می کند چرا که این بیمارستان تنها بیمارستان دولتی سلسله است که از لحاظ امکانات در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و در صورت اختصاص آن به بیماران کرونایی برای درمان بیماران دیالیزی و سایرین با مشکل جدی مواجه می شویم.

    وی افزود: بهتر است که هر شهری در صورت مواجهه، بیماران کرونایی خود را پذیرش کند.

     با منتشرکنندگان اخبار کذب مرتبط با کرونا برخورد قانونی می شود

    فرمانده انتظامی سلسله با تاکید بر اینکه با هرگونه انتشار اخبار کذب پیرامون شیوع ویروس کرونا در شهرستان برخورد قانونی می شود، افزود: به مدیران و ادمین های کانال و گروه های تلگرامی و اعضای فعال آنها هشدار می دهیم که از انتشار اخبار کذب در ارتباط با شیوع کرونا و یا پایلوت شدن بیمارستان شهرستان برای بیماران کرونایی که باعث تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن آرامش روانی شهروندان می گردد، بپرهیزند.
    سرهنگ فضل الله منصوری ادامه داد: بدیهی است افرادی که سعی می کنند با انتشار اخبار کذب آرامش خاطر شهروندان را سلب نمایند، در اسرع وقت شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار خواهند گرفت.
    وی از شهروندان خواست تا هرگونه اخبار مرتبط با این بیماری را از طریق رسانه های رسمی پیگیری کنند و به شایعات موجود در فضای مجازی توجه نکنند.

    در توزیع امکانات پزشکی نامی از سلسله نیست

    امام جمعه موقت شهر الشتر نیز با تاکید بر اینکه چرا هنگام توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی نامی از شهرستان نیست، افزود: اما در هنگام طرح چنین مباحثی شهر الشتر باید مطرح شود.

    حجت الاسلام پرویز صالحی عنوان کرد: بیمارستان شهرستان امکانات مناسبی ندارد و در حال تعمیر بخش های مختلف است به طوریکه بیماران سلسله با مشکل مواجه هستند و مجبورندبرای درمان  به مرکز استان مراجعه کنند.

    حجت الاسلام صالحی گفت: بهتر است در شرایط کنونی مشکلات روحی و روانی شهروندان مرتفع شود نه اینکه با طرح چنین مسائلی تشویش خاطر آنها را چندبرابر کنیم.

     همه امکانات شهرستان سلسله باید برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شود

    شریف خسروی فرماندار سلسله نیز گفت: برای مقابله با ویروس کرونا نیاز به هماهنگی و همدلی تمامی دستگاه های اجرایی است و باید همه امکانات شهرستان بسیج شود.

    وی با اشاره به حساسیت های ایجاد شده در شهروندان نسبت به شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: باید راه های علمی برای مقابله با این ویروس اندیشیده شود.

    خسروی افزود: متاسفانه کمیاب شدن ماسک و ژل های ضدعفونی در سطح داروخانه های شهرستان نگرانی های روانی شهروندان را تشدید کرده و لازم است مسئولان شبکه بهداشت و درمان و علوم پزشکی تمهیداتی در جهت تزریق این فرآورده های بهداشتی به بازار بیاندیشند و چنانچه امکان تامین این موارد در استان نیست اطلاع رسانی شود.

    فرماندار سلسله با تاکید بر لزوم تامین تجهیزات ایمن سازی، ادامه داد: باید داروخانه های شهرستان و انبارها رصد شوند و درصورت مشاهده مواردی از احتکار پلمپ و برخورد قانونی صورت گیرد، چرا که نباید اجازه دهیم در چنین شرایط ویژه سوءاستفاده کنندگان سلامت مردم را فدای منفعت طلبی خود نمایند.

    خسروی گفت:پایلوت شدن تنها بیمارستان دولتی سلسله برای بیماران کرونایی استان  که باعث نگرانی های مردم منطقه شده اقدامی نسنجیده است که التهاب زیادی در شهرستان ایجاد کرده بنابراین بهتر اینکه هر شهری موظف به پذیرش بیماران خود باشد.

    وی تاکید کرد: از طریق رسانه های عمومی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود که مردم مراسمات خود را به زمان دیگری موکول کنند، از رفت و آمد و حضور در مکان های پر جمعیت پرهیز نمایند، در صورت نیاز به انجام، مراقبت های بهداشتی لازم را به کار گیرند.

    رئیس شورای سلامت سلسله گفت: تا جایی که مقدورات شهرستان اجازه دهند در حوزه مقابله با این بیماری حد و مرزی نمی شناسیم.

    وی افزود: تجربه نشان داده هرجا مردم پای کار بوده و همراهی لازم را داشته اند موفقیت بیشتری حاصل شده، بنابراین برای مقابله با شیوع این ویروس نیز همکاری مردم، دوری از شایعات، توجه به اخبار منابع رسمی و توصیه های بهداشتی پزشکان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

     بیمارستان سلسله آماده خدمت رسانی به همه بیماران است

    رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله با اشاره به حساسیت های ایجاد شده در میان شهروندان درخصوص کرونا، اظهار داشت: به مردم این اطمینان را می دهیم که تاکنون موردی از ابتلا به این ویروس در شهرستان گزارش نشده  و در صورت مشاهده موردی خاص در راستای اصل شفاف سازی و لزوم بکارگیری مراقبت های بهداشتی بیشتر، حتما به اطلاع مردم خواهد رسید.

    دکتر جواد عموزاده ادامه داد: البته ممکن است پزشکان بیمارستان و یا مراکز درمانی در صورت مراجعه مواردی با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، این بیماران را برای انجام آزمایشات دقیق تر ارجاع دهند اما این به معنای ابتلا به ویروس کرونا نیست و تنها به دلیل مراقبت بیشتر و پیشگیری از شیوع است بنابراین بهتر است شهروندان به شایعات موجود در فضای مجازی توجه نکنند.

    وی بیان کرد: از تمامی شهروندان درخواست می شود بجای دلهره و اضطراب و ایجاد جو روانی ناآرام در سطح شهر، به موارد بهداشتی منتشر شده در خبرگزاری های رسمی توجه و اقدامات بهداشتی لازم را به کار گیرند.

    وی درخصوص اختصاص بیمارستان امام خمینی(ره) سلسله برای بیماران کرونایی استان، گفت: این بخشنامه از وزارت بهداشت کشور به استان ارسال شده بود اما با توجه به نگرانی های شهروندان  و تجمعات ایجاد شده، با همکاری فرماندار و اعضای شورای تامین، رایزینی ها و اقدامات لازم برای منتفی کردن موضوع انجام شده و به مردم اطمینان خاطر می دهیم که این امر اتفاق نخواهد افتاد و بیمارستان در صورت وجود موردی از ابتلا، تنها بیماران شهرستان را پذیرش خواهد کرد تا سایر بیماران شهرستان با مشکل در روند درمان خود مواجه نشوند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *