×

روایتی از سیر صعودی تصادفات در لرستان/ حراج «جان» در جاده‌ها/ مرگ روی خط وعده‌ها مشغول کار است + تصاویر

  • اسفند ۹, ۱۴۰۰
  • ۰
  • جاده‌های لرستان در حالی در سه روز جان ۱۴ نفر را گرفت که با وجود وعده‌های دولت‌های قبل، هنوز بخشی از محورهای این استان ایمن نیست تا هم‌چنان مرگ در راه‌های لرستان پرسه بزند.

    روایتی از سیر صعودی تصادفات در لرستان/ حراج «جان» در جاده‌ها/ مرگ روی خط وعده‌ها مشغول کار است + تصاویر
  • در ششم، هفتم و هشتم اسفندماه امسال وقوع سه سانحه در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد، محور ازنا- شازند و شهرستان سلسله فوت ۱۴ نفر و مصدوم‌شدن ۱۶ نفر را به‌دنبال داشت و همین مسئله کافی بود تا بار دیگر مرگ‌ومیر جاده‌های لرستان در صدر اخبار قرار بگیرد.

    آمار تصادفات در جاده‌های لرستان موضوع تازه‌ای نیست. استمرار تکمیل‌نشدن پروژه‌های راه این استان در چند دولت گذشته مرگ‌ومیر را در جاده‌ها رقم زده‌است، به‌طوری‌که سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب فرمانده سابق انتظامی لرستان در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ گفت که ۲۸ هزار و ۷۶ فقره تصادف در محورهای درون‌شهری و برون‌شهری این استان رخ داده‌ و تصادفات فوتی نیز ۱۳درصد رشد داشته‌است.

    او هم‌چنین اعلام کرد که  ۲۳ درصد تصادفات جرحی و ۷۴ درصد تصادفات نیز خسارتی بوده‌است تا ۳۶۰ فقره تصادف فوتی در لرستان رخ دهد و معادل ۲٫۹ درصد کل تصادفات فوتی کشور را شامل شود.

    آمار تصادفات لرستان سال ۱۳۹۹ اما از روند کاهشی برخوردار شد و مهدیان‌نسب در ۲۵ اسفند همان سال گفت که علیرغم افزایش ۵۲ درصدی تردد در جاده‌های این استان تصادفات برون‌شهری و درون‌شهری ۴۰ درصد، تصادفات خسارتی ۴۵ درصد، تصادفات جرحی  ۲۷ درصد و آمار فوتی‌های تصادفات ۲۶ درصد کاهش یافته‌است.

    سیر صعودی تصادفات لرستان

    روند کاهشی تصادفات لرستان در سال ۱۴۰۰ اما دوباره صعودی سیر به‌خود گرفت و محمدرضا فارسی‌نژاد مدیرکل پزشکی قانونی این استان ۲۵ دی‌ماه امسال از افزایش ۱٫۵ درصدی تلفات حوادث رانندگی در لرستان خبر داده‌ و گفته‌بود که در این مدت ۳۵۰ نفر به‌دلیل تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۴۷ نفرمربوط به تصادفات درون‌شهری، ۲۶۵ نفر برون‌شهری، ۳۷ نفر جاده روستایی و یک نفر نیز برای سایر راه‌ها بوده‌است.

    آزادراه خرم‌آباد- بروجرد که امسال به بهره‌برداری رسید، یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که چهار رشته تونل به‌طول ۷٫۵ کیلومتر در آن اجرا و دو رشته تونل نیز رفت‌وبرگشت به‌طول ۶ هزار و ۱۸۰ متر احداث شده‌است تا بزرگ‌ترین تونل سه‌خطه آزادراهی کشور مسافت بین این دو شهرستان را ۳۲ کیلومتر کاهش دهد.

    عملیات اجرایی این آزادراه از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و پس‌از هفت سال به‌صورت مشارکتی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و وزارت راه‌وشهرسازی با اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار برای ۶۷ کیلومتر در ۱۱ مرداد امسال با حضور محمد اسلامی وزیر وقت راه‌وشهرسازی در حالی به بهره‌برداری رسید که قرار بود تمام گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز جاده کنونی خرم‌آباد به‌سمت بروجرد را رفع کند.

    علاوه‌بر آن کاهش مسافت، بهبود وضعیت حمل‌ونقل، کاهش مصرف سوخت و تقویت صنعت حمل‌ونقل لرستان نیز از مزایای آزادراه خرم‌آباد- بروجرد مطرح شده‌است تا تحولی در شبکه‌های آزادراهی کشور در این استان رخ بدهد.

    این آذرماه در اسفندماه امسال پس‌از وقوع تصادف در باجه عوارضی دوباره به‌عنوان محوری حادثه‌خیز مطرح شد و بهرام ستاری معاون سیاسی استاندار لرستان را به این آزادراه کشاند تا ششم اسفندماه امسال بگوید که حادثه رخ‌داده در این آزادراه به‌علت جانمایی نامناسب گیت عوارضی جای تأمل دارد.

    او هم‌چنین به جانمایی نامناسب باجه عوارضی در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد اشاره کرد و گفته‌بود که در این آزادراه باید فضای مناسبی برای استقرار پلیس‌راه، هلال‌احمر و مراکز خدماتی و رفاهی درنظر گرفته شود.

    یک افتتاح پرحاشیه در لرستان

    معاون عمرانی اساندار لرستان بر شیب ۸ تا ۱۰ عوارضی آزادراه خرم‌آباد- بروجرد صحه گذاشته‌است و می‌گوید که اگر خودروهای سنگین با سرعت بالا  بخواهند سرعت خودشان را در این قسمت کنترل کنند قابل‌اجرا نیست و منجر به حادثه می‌شود.

    این سخنان معاون سیاسی استاندار لرستان در حالی بر مشکل تردد خودروهای سنگین در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد تأکید دارد که در شامگاه پنجم اسفندماه امسال یک دستگاه تریلر به باجه عوارضی این آزادراه برخورد کرد و دو نفر از باجه‌داران براثر این سانحه فوت شدند تا دلایل افتتاح این آزادراه در واپسین روزهای دولت روحانی با وجود نقص فنی آن با حواشی جدیدی روبه‌رو شود.

    تعیین محورهای جایگزین در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد

    عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای لرستان در ششم اسفندماه امسال گفت که تردد کلیه وسایل نقلیه سنگین از محور آزادراه خرم آباد-بروجرد(مسیر بروجرد به‌سمت خرم‌آباد) به‌دلیل عدم ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده‌است.

    او تردد انواع وسایل نقلیه سنگین در لاین برگشت آزادراه خرم‌آباد – بروجرد از بروجرد به‌سمت خرم آباد را ممنوع و اعلام کرد که تردد از جاده قدیم خرم‌آباد – بروجرد به‌عنوان محور جایگزین انجام می‌شود.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت که محور جایگزین برای تردد وسایل نقلیه سنگین محور قدیم خرم‌آباد – بروجرد است، اما رانندگان وسایل نقلیه سبک هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و هم‌چنان می‌توانند از این آزادراه تردد کنند.

    جاده مرگ هم‌چنان قربانی می‌گیرد

    محور ازناــ شازند که ۳۵ کیلومتر آن در لرستان قرار دارد نیز در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از محورهای حادثه‌خیز این استان مطرح بوده، به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد تصادفات لرستان در این محور رخ می‌دهد.

    محور ازنا- شازند که حدود ۷۰ کیلومتر است با هدف کاهش مسافت بین استان‌های لرستان و اراک به‌عنوان یک جاده ترانزیتی مطرح شد، اما عبور خودروهای سنگین در این محور بیش‌ترین تلفات لرستان را در سال ۱۳۹۸ رقم زده‌است.

    در یکی از حوادث رخ‌داده در محور ازنا- شازند در چهار سال پیش شش جوان فوت شدند و حادثه رخ‌داده این محور را به سرخط اخبار لرستان تبدیل کرد. بازماندگان شش جوان فوت‌شده پس‌از وقوع این سانحه در یکم شهریور ۱۳۹۶ جاده ازنا- شازند را بستند و با این اقدام اعتراض خود را به تصادف خونین در این محور نشان دادند. آنان به قول مسئولان لرستان برای پیگیری‌ها وقعی ننهادند و خواستار پاسخ‌گویی وزیر وقت راه‌وشهرسازی شدند.

    واکنش عملی بازماندگان به تصادفات جاده ازنا- شازند

    اقدام مردم ازنا آن زمان در حالی مورد توجه رسانه‌های لرستان قرار گرفت که مجید کیان‌پور نماینده وقت ازنا و دورود محور ازنا- شازند را جاده مرگ نامید و بر رشد فزاینده تصادفات در این محور صحه گذاشت.

    نواقص محور ازنا- شازند پس‌از واکنش مردم لرستان گره‌گشایی نشد تا در یک نگاه گذرا آمار مرگ‌ومیر در این محور قابل ردیابی‌ باشد، به‌طوری‌که ۲۵ آذر ۱۳۹۸ دو سرنشین پراید در این محور فوت شدند، در ۱۲ آذر ۱۳۹۸یک کشته و سه مجروح، در فروردین ۱۳۹۸ نیز چهار نفر در این محور جان باختند و علاوه‌بر آن به‌طور نمونه در مهرماه ۱۳۹۹ نیز سه نفر کشته و دو نفر زخمی شدند تا هم‌چنان مرگ در جاده‌های لرستان مشغول به‌کار شود!

    مکاتبه نمایندگان سابق لرستان با رئیس‌جمهور سابق

    نمایندگان سابق لرستان در هفتم مهرماه ۱۳۹۵ با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق رسیدگی فوری به جاده ازنا- شازند را درخواست و در این نامه اعلام کردند که ۷۱۰ کشته در این محور سبب‌شده که رکوددار حوادث جاده‌ای در استان‌های مرکزی و لرستان باشد.

    این آمار مرگ‌ومیر در حالی نمایندگان سابق لرستان را به نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور سابق کشاند که پیش‌از آن خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی از اختصاص اعتبارات لازم از محل منابع استانی و اعتبارات اصلاح نقاط حادثه‌خیز برای محور ازنا- شازند خبر داده و اظهار امیدواری کرده‌بود که این پروژه با اولویت‌بندی قطعه‌های پروژه و تخصیص قیر لازم در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد.

    حالا پس‌از گذشت سه سال از این سخنان نه‌تنها جاده ازنا- شازند افتتاح نشده، بلکه وقوع تصادفات هم‌چنان این محور را به محوری مرگ‌بار برای مسافران لرستان تبدیل کرده‌است‌، به‌طوری‌که به گفته مردم آمار مرگ‌ومیر این مسیر در سال‌های منتهی به ۱۳۹۶ به هزار مورد رسید، هر چند این آمار ازسوی نمایندگان سابق لرستان ۸۰۰ مورد گزارش  شد.

    رشد ۹ درصدی مصدومین لرستان در ۱۳۹۹

    وحید کرم‌الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان چهارم اسفندماه امسال  گفت که طول کل راه‌های این استان حدود ۸ هزار کیلومتر بوده که از این مقدار ۱۷۰ کیلومتر آزادراه، حدود ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی چهارخطه، ۶۶۵ کیلومتر راه اصلی دوخطه، ۵۷۰ کیلومتر راه فرعی و ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر نیز راه روستایی است.

    او از آسفالت ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در لرستان خبر داد و اعلام کرد که هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان نیز به‌صورت راه شوسه است.

    کرم‌الهی به چهارخطه‌های منتهی به مرکز لرستان اشاره کرد و گفت که محور ازنا به شازند حدود ۷۰ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی این استان بوده که از این مقدار ۱۸ کاملاً چهارخطه شده و زیر ترافیک رفته‌است.

    او هم‌چنین اعلام کرد که حدود ۱۷ کیلومتر باقی‌مانده از محور ازنا- شازند بیش‌از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اعتبارات تزریق‌شده پیش‌بینی می‌شود سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

    در حالی زمان جدید بهره‌برداری از آزادراه ازنا- شازند به سال آینده موکول شده‌است که بنابه اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در دی‌ماه امسال ۲۰ نفر در جاده‌های لرستان فوت کرده‌اند و ۴۲۰ مرد و ۱۶۲ زن نیز مصدوم شده‌اند تا آمار مصدومین این استان در مقایسه با زمان مشابه سال ۱۳۹۸ از رشد ۹ درصدی برخوردار شود.

    ۱۱ کیلومتر شیب نامناسب در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد

    سرهنگ محمد زارعی رئیس پلیس‌راه لرستان  به وقوع تصادفات چند روز اخیر در محورهای این استان اشاره کرد و گفت که یک فقره تصادف در عوارضی آزادراه خرم‌آباد- اراک، یک فقره تصادف در شهرستان سلسله و یک فقره تصادف نیز در محور ازنا- شازند رخ داده‌است.

    او به تشریح جزئیات این تصادف‌ها پرداخت و اعلام کرد که در آزادراه خرم‌آباد- بروجرد در لاین رفت و بعد از خروج از تونل سرنمک حدود ۱۱ کیلومتر شیب سرازیری نامناسب است که پس‌از اتمام این شیب تا عوارضی حدود ۹۰۰ متر فاصله وجود دارد که این مقدار برای رانندگان ایمن نبوده و اگر راننده‌ای نیز دچار نقص فنی شد قادر به نگهداری خودروی‌اش نیست.

    رئیس پلیس‌راه لرستان گفت که حتی در روز افتتاح آزادراه خرم‌آباد- بروجرد نیز شاهد برخورد چند خودرو با عوارضی این آزادراه بوده‌ایم که در نهایت با فرمانده پلیس راهور لرستان و فرمانده نیروی انتظامی لرستان ورود خودروهای سنگین را از سمت اراک به خرم‌آباد مسدود کردیم.

    زارعی به آخرین تصمیات گرفته‌شده برای آزادراه خرم‌آباد- بروجرد اشاره و اعلام کرد که روز گذشته جلسه‌ای با مسئولان این آزادراه، کارشناسان راهداری، کارشناسان پلیس راه و کارشناسان فنی دفتر استانداری لرستان برگزار شد که خروجی آن به برداشته‌شدن گیت‌های رفت از سمت بروجرد به خرم‌آباد منجر می‌شود.

    او به لزوم جانمایی مناسب برای عوارضی آزادراه خرم‌آباد- بروجرد تأکید و اعلام کرد که پیمانکار این پروژه باید با تأکید کارگروه لرستان جانمایی مناسبی برای باجه‌های عوارضی این آزادراه داشته باشد.

    فوت چهار نفر در یک روز

    رئیس پلیس‌راه لرستان در مورد تصادف در محور الشتر نیز گفت که این سانحه در منطقه چشمه‌سرده رخ داد و یک خودروی پراید حامل چهار نفر جوان از سمت الشتر در حرکت بود که به‌علت نامعلومی از لاین خود خارج شد و با یک خودروی سایپا برخورد کرد که همه سرنشینان این پراید فوت می‌کنند و براثر شدت صدمات نیز این خودرو دچار آتش‌سوزی شد.

    زارعی به تصادف رخ‌داده در محور ازنا- شازند اشاره و اعلام کرد که یک دستگاه خودروی سمند از سمت شازند به ازنا در حال حرکت بود که در پل راه‌آهن با دو خودروی سمند دیگر روبه‌رو می‌شود و سمندی که از سمت اراک در حال حرکت بوده تجاوز به چپ داشته و براثر آن هر چهار سرنشین این سمند نیز فوت می‌کنند.

    برخورد شدید پلیس لرستان با تخلفات حادثه‌ساز

    رئیس پلیس راه لرستان منشأ تمام تصادفات را سبقت غیرمجاز رانندگان، تجاوز به چپ و تخطی از سرعت مجاز دانست و از رانندگان درخواست کرد که با احتیاط برانند و تمام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا با شتاب جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

    او به حضور شبانه‌روزی پلیس در محورهای لرستان اشاره کرد و گفت که پلیس تخلفات حادثه‌ساز را بدون هیچ اغماضی اعمال قانون می‌کند، هر چند مسئولان و رانندگان نیز باید در کاهش تصادف و کاهش وقوع مرگ‌ومیر در این استان تلاش کنند.

    رئیس پلیس‌راه لرستان گفت که کارشناسان پلیس این استان با توجه به فراوانی حادثه یک محور در صحنه حاضر می‌شوند و اگر محوری دارای نقص هندسی باشد برابر ابلاغیه پلیس راهور به نقطه پرتصادف تلقی شده و به مسئولان مربوط نیز اعلام می‌شود تا نسبت به رفع نواقص در محورهای لرستان اقدام کنند.

    زارعی خط قرمز پلیس لرستان را تخلفات حادثه‌ساز دانست و اعلام کرد که به‌شدت با این تخلفات برخورد و خودروی رانندگان متخلف به پارکینگ منتقل می‌شود.

    جاده‌های لرستان ایمن نیست

    وقوع تصادف و کشته‌شدن چهار نفر در جاده ازنا- شازند واکنش حسین گودرزی نماینده ازنا و دورود را در پی داشت و او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که جاده‌های لرستان استاندارد نبوده و از شانه مناسب نیز برخوردار نیست.

    نماینده ازنا و دورود در مجلس اعلام کرد که جاده‌‌های لرستان علائم ایمنی، ایستگاه‌های سرعت‌سنج و پاسگاه پلیس راه  کمی دارد و تصادفات رخ‌داده در این محورها ناشی از این عوامل است.

    او با تأکید به اینکه جاده ازنا- شازند حدود ۲۰ سال بوده که قرار است چهاربانده شود، اما دولت‌های گذشته چندان توجهی را به این محور نداشته‌اند، گفت که رفع معارض در جاده ازنا- شازند و کنارگذاشتن پیمانکاران فاقد صلاحیت در این پروژه دو سال زمان برد و اکنون در دولت سیزدهم کمربندی دورود و جاده ازنا- شازند در قسمت لرستان  دارای اعتبار است.

    لحاظ اعتبار برای ۲ جاده خطرناک لرستان

    نماینده ازنا و دورود در مجلس اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری بانک رفاه و بانک توسعه و تعاون ۸۵ میلیارد تومان و در سفر رئیس‌جمهور به لرستان نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده ازنا- شازند لحاظ شده‌است.

    گودرزی هم‌چنین به کمربندی دورود اشاره کرد و گفت که بانک‌ رفاه و بانک توسعه و تعاون ۸۵ میلیارد تومان برای این محور سرمایه‌گذاری کرده و در سفر رئیس‌جمهور به لرستان نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمربندی دورود لحاظ شده‌است و با صرف این اعتبارات این دو مسیر خطرناک لرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

    تأکید وزیر راه‌وشهرسازی به اتمام چهارخطه‌های لرستان

    موضوع چهارخطه‌های لرستان در جریان سفر آذرماه رئیس‌جمهور به لرستان مورد تأکید قرار گرفت و وزیر راه‌وشهرسازی و معاون وزیر راه نیز آیت‌الله رئیسی را همراهی کردند تا از سرنوشت این پروژه‌ها در دولت سیزدهم سخن بگوید.

    خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در ۱۹ آذرماه امسال گفت که در حال حاضر ۴۸۰ کیلومتر مسیر بزرگ‌راهی در این استان وجود دارد که ۲۷۰ کیلومتر آن تکمیل و زیر عبور قرار دارد و ۱۸۰ کیلومتر آن نیز در دست اجراست.

    او از قول مساعد وزیر راه‌وشهرسازی برای تأمین اعتبار مورد نیاز اتمام بزرگ‌راه‌های در دست ساخت لرستان خبر داد و اعلام کرد که تمام محورهای ورودی و خروجی از این استان با تأمین اعتبار مورد نیاز تا پایان دولت سیزدهم به‌صورت چهارخطه در دسترس قرار می‌گیرد.

    رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی نیز در همان تاریخ، اعتبار در نظر گرفته برای بخش راه لرستان را هزار و ۴۰۰ میلیارد دانست و گفته‌بود ۲۰۰ کیلومتر چهارخطه در این استان در حال احداث است که بخشی تا پایان سال آینده و بخشی تا پایان دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد.

    در حالی ۴۲۷ نفر سال ۱۳۹۹ در تصادفات لرستان فوت کرده‌اند که در جریان سفر آذرماه امسال رئیس‌جمهور تکمیل چهارخطه‌های این استان جزو مصوبات این سفر قرار گرفت و حالا چشم داغدارخانواده‌های لرستان به این وعده‌ها دوخته شده‌است تا جان مردم بیش‌ازپیش در جاده‌ها حراج نشود.

    انتهای پیام/

    منبع: تسنیم
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *