×

پیمانکاران بی‎تعهد

  • کد نوشته: 10280
  • شهریور ۱۰, ۱۳۹۸
  • ۰
  • پیمانکاران بی تعهد با کم کاری و ندانم کاری های غیرقابل بخشش خود سایر پیمانکاران زبده و ارشمند را هم زیر سوال می برند و این واقعا غیرقابل بخشش است، متاسفانه در سیل فروردین ماه لرستان  که شاید محکی بزرگ برای پیمانکاران استان بود، بسیاری از پلهای ارتباطی با حجم کمی از سیلاب تقریبا به طور کامل از بین رفتند، آسفالت بسیاری از جاده های ارتباطی شهری و روستایی، شسته و تخریب شد و همه اینها نشان از این داشت که اگر پیمانکاران در انجام امور مربوط به خود مقداری انصاف و تعهد داشتند شاید امروز عمق خسارتها کمتر از این می بود.

    پیمانکاران بی‎تعهد
  • پل بزرگ کاکارضا یکی از پل‎های نوساز لرستان بود که در سیل فروردین ماه به دلیل آنچه که کم‎کاری پیمانکاران اعلام شده است، تخریب شد و چهار نفر را نیز به کام مرگ فرستاد.

    به گزارش نیساخبر، وقتی خبر احداث طرحی ضروری در فضای خبری یک استان می پیچد و نقل محافل می شود شاید این پرسش ها در ذهن کمتر کسی شکل می گیرد که” پیمانکار طرح چه کسی است؟ سابقه کاری اش چگونه است؟ آیا در احداث طرح ها سابقه درخشانی داشته است؟”

    عموما انتخاب پیمانکار امری تخصصی است که در صلاحیت عوام نیست و تقریبا همه شهروندان گمان می کنند که پیمانکاران افرادی توانمند هستند که تنها بر اساس تخصص و تعهد انتخاب می شوند و به همین دلیل کمتر کسی به این بخش مهم می اندیشد، البته معمولا هم اینگونه بوده و بسیاری از پیمانکاران با تحویل بسیاری از طرح های مهم اجرایی شده نشان داده اند که توانمندی لازم را داشته اند اما در این میان هستند پیمانکارانی که یا از سر غفلت و یا برای رسیدن به سود بیشتر، طرح های در دست اجرای خود را با کمترین کیفیت تحویل می دهند و سالهای بعد که طرح موردنظر دچار مشکل می شود صدای کم کاری شان در همه جا می پیچد و موجب انزجار عمومی می شود.

    پیمانکاران بی تعهد با کم کاری و ندانم کاری های غیرقابل بخشش خود سایر پیمانکاران زبده و ارشمند را هم زیر سوال می برند و این واقعا غیرقابل بخشش است، متاسفانه در سیل فروردین ماه لرستان  که شاید محکی بزرگ برای پیمانکاران استان بود، بسیاری از پلهای ارتباطی با حجم کمی از سیلاب تقریبا به طور کامل از بین رفتند، آسفالت بسیاری از جاده های ارتباطی شهری و روستایی، شسته و تخریب شد و همه اینها نشان از این داشت که اگر پیمانکاران در انجام امور مربوط به خود مقداری انصاف و تعهد داشتند شاید امروز عمق خسارتها کمتر از این می بود.

    گاه در برخی جاده های اصلی و فرعی استان که شریان های ارتباطی مهم هم محسوب می شوند، آسفالت جاده کنده شده که صرف نظر از خسارت های مالی، گاه ممکن است همین کم کاری ها حوادث جانی جبران ناپذیری را برای شهروندان رقم بزند.

    وقتی خبر بهره برداری از پل کاکارضا در رسانه ها منتشر شد، شاید حتی به اذهان هم خطور نمی کرد که این پل تازه ساز و زیبا که قرار بود ایمنی مسیر شهرهای غربی کشور و شمالی استان را به خرم آباد افزایش دهد تنها دو سال پس از افتتاح، باعث مرگ هولناک و دلخراش چهارتن از هموطنانمان شود.

    تنها پس از گذشت مدتی کوتاه از مرگ غم انگیز دختر خردسال الشتری به عنوان اولین قربانی تخریب این پل، خبر مرگ سه تن از اعضای یک خانواده کرجی در رسانه ها مجدداد منتشر و منجر به خشم و واکنش بسیاری از افراد و فعالین سیاسی شد.

    اکنون مردم شهرستان سلسله و به تبع آن استان لرستان تنها یک خواسته دارند، برخورد با عاملین و استوار شدن مجدد و ایمن پل کاکارضا با دستان پیمانکاری متعهد و متخصص.

    در ماه های اخیر خبرهای ضد و نقیضی از بازسازی مجدد پل از سوی مسئولان منتشر شده که تاکنون تحقق نیافته اما با توجه به مصائب اخیر و خطرات جانی در کمین شهروندان، می طلبد که این خواسته عمومی و وعده مسئولان هرچه سریعتر محقق شود.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در ارتباط با حادثه اخیر، گفت: عوامل ناشناس موجب برداشت خاکریز ایجاد شده در حاشیه پل “کاکارضا” و در نتیجه بروز حادثه سقوط خودرو به داخل رودخانه شدند.

    عباس شرفی اظهار داشت:  خاکریز ایجاد شده قبل از پل کاکارضا بدون هماهنگی با راهداری کنار زده شده است و ما نمی توانیم در این حادثه شخصی را ۱۰۰درصد مقصر بدانیم.

    وی با بیان اینکه پس از تخریب پل کاکارضا با ایجاد خاکریز و نصب علایم هشدار دهنده نسبت به مسدود شدن این مسیر  اقدام کردیم افزود: نمی توانیم بگوییم چه کسی خاک های در مسیر  را برداشته است.

    وی ادامه داد: راننده خودرو بدلیل نا آشنایی با مسیر  بی احتیاطی کرده و پس از عبور سخت از بخشی از خاکریز با طی کردن جاده بصورت یکطرفه این حادثه را رقم زده است.

    رییس پلیس راهور کشور با اشاره به حادثه رانندگی پل کاکارضا که منجر به فوت سه عضو یک خانواده شد،گفت: به دلیل نداشتنن علایم ایمنی و بازدارندگی لازم سهم فرد و یا پیمانکار طرح در این حادثه ۵۰ درصد است.

    سردار سید تیمور حسینی اظهار داشت: همچنین راننده خودرو در حادثه پل کاکارضا به دلیل تخلف ۵۰درصد مقصر تشخیص داده شد چرا که در یک مسیر غیرمجاز اقدام به رانندگی کرده بود.

    وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه باید پیش از وقوع حادثه باشد ادامه داد: اقدام پس از وقوع دردی را دوا نمی کند و خانواده ها عزیز خود را از دست داده اند باید اقدامات ما بتواند خاصیت پیشگیری از حادثه و واقعه را داشته باشد.

    دادستان عمومی و انقلاب سلسله نیز با اشاره به مرگ سه نفر بر اثر واژگونی خودرو در محدوده پل تخریب شده پل کاکارضا گفت: دستور قضایی برای رسیدگی به این حادثه صادر شده است.

    محسن همتی، اظهار داشت: پس از آگاهی از حادثه تصادف منجر به مرگ سه نفر شهروند کرجی، بلافاصله به محل وقوع حادثه رفته و از آنجا بازدید میدانی انجام شد و دستورات قضایی لازم نیز صادر شده است.

    وی با بیان اینکه از مراجع انتظامی درخواست شده که تحقیقات میدانی و نظرات کارشناسی خود جهت شناسایی مقصرین ارائه دهند، بیان کرد: آنچه محرز است راننده و اداره راهداری هر ۲ مقصر هستند اما جهت مشخص شدن میزان تقصیر هریک منتظر وصول نظریه کارشناسان پلیس راه هستیم.

    همتی با بیان اینکه متاسفانه راهداری و حمل و نقل جاده ای نباید تنها به مسدود کردن این راه پرخطر با ایجاد خاکریز اکتفا می کرد، افزود: متاسفانه زارعین منطقه جهت دسترسی به زمین های کشاورزی خود اقدام به برداشتن خاک ها کرده بودند که همین امر مزید بر علت شد.

    وی با تاکید بر اینکه وظیفه راهداری شهرستان نظارت مستمر بر محدوده پل تخریب شده است، اضافه کرد: قطعا بازدید و نظارت مستمر می توانست نقش مهمی در پیشگیری از حادثه داشته باشد.

    معاون اداره کل راه و شهرسازی نیز پیش تر با اشاره به پل تخریب شده کاکارضا، گفته بود: مطالعات فاز اول بازسازی این پل انجام شده و مطالعات فاز دوم نیز رو به اتمام است و حداکثر تا یکماه آینده پیمانکار طرح تعیین و عملیات بازسازی آغاز خواهد شد.

    فرماندار سلسله نیز گفت: بازسازی پل کاکارضا که در فروردین ماه سال جاری در اثر سیل دچار ریزش شد باید هرچه سریعتر آغاز شود.

    شریف خسروی با اشاره به مکاتبات چندین باره خود با اداره کل راه و شهرسازی لرستان برای تسریع در آغاز عملیات بازسازی پل کاکارضا، اظهار داشت: در مکاتبات خود با اداره کل راه و شهرسازی متذکر شدیم که تبعات ناشی از آغاز نشدن عملیات بازسازی متوجه راه و شهرسازی خواهد شد اما متاسفانه تاکنون شاهد اقدام قاطعی برای ساخت مجدد آن نبوده ایم.

    وی با اشاره به اینکه کشاورزان منطقه برای دسترسی به زمین‌های کشاورزی خود بخشی از خاک های مسیر را برداشته و جاده مسدود شده را باز کرده بودند، افزود: عدم سرکشی به موقع مسئولان از مسیر و عدم مسدود کردن آن به شیوه ای مطمئن، منجر به وقوع چنین حادثه ناگواری برای هموطنانمان شده است.

    خسروی با اشاره به محدود بودن امکانات ادارات شهرستانی، گفت: متاسفانه ادارات استانی امکانات محدودی در اختیار ادارات شهرستان قرار می‌دهند و همین امر یکی از مشکلاتی است که مزید بر علت می شود.

    خسروی با اشاره به گستردگی وسعت حوزه راهداری شهرستان، ادامه داد: نباید اداراتی با این وسعت حوزه کاری امکانات محدود داشته باشند.

    معاون اداره کل راه و شهرسازی لرستان، نیز گفت : ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات سیل راه و شهرسازی به بازسازی پل کاکارضا اختصاص یافته است.

    وحید کرم الهی با اشاره به اینکه کل اعتبار سیل راه و شهرسازی لرستان ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است، اظهار داشت: پل کاکارضا در سال ۹۴ احداث و بنا بود که سال ۹۵ تحویل راهداری شود که به دلیل ایراداتی که وجود داشت تحویل قطعی نشده و تخریب گشت و اتفاقاتی تلخ و ناگوار برای هموطنانمان رقم زد.

    وی افزود: عملیات بازسازی این پل حداکثر تا ۱۵ شهریورماه به یک  پیمانکار خوب و با سابقه و توانمند سپرده خواهد شد.

    در تازه ترین خبر، سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان نیز خبر از بازسازی پل کاکارضا تا ۱۵ شهریورماه سال جاری داده است که با توجه به حادثه خیز بودن مسیر و بار ترافیکی بالای آن و وقوع حوادث تلخ جانی برای هموطنان بر اثر سقوط از این پل، می طلبد که هرچه سریعتر این وعده مسئولان محقق شود.

    ✍️جمشیدی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *