×

یادداشت/سندی بنام ۲۰۳۰

  • کد نوشته: 5088
  • خرداد ۱۴, ۱۳۹۶
  • ۰
  • بسم الله الرحمن الرحیم یکی از مسائل پر حاشیه و دامنه دار روزهای پایانی اردیبهشت ۹۶، که شاید از مناقشات پیرامون تخلفات گسترده دولتی ها در انتخابات هم جنجالی تر و حساسیت برانگیز تر شد، خبر اجرای مخفیانه و غیر قانونی سند ۲۰۳۰ در وزارت آموزش و پرورش است. این ماجرا چنان حائز اهمیت و […]

    یادداشت/سندی بنام  ۲۰۳۰
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    یکی از مسائل پر حاشیه و دامنه دار روزهای پایانی اردیبهشت ۹۶، که شاید از مناقشات پیرامون تخلفات گسترده دولتی ها در انتخابات هم جنجالی تر و حساسیت برانگیز تر شد، خبر اجرای مخفیانه و غیر قانونی سند ۲۰۳۰ در وزارت آموزش و پرورش است.
    این ماجرا چنان حائز اهمیت و حساس بود که رهبر حکیم و فرزانه مان در دیدار سالانه خود با معلمان، با صراحت و البته با تندی بی سابقه ای این کار را خلاف مصالح عالیه کشور و ملت اعلام کرده و اعلام کردند که در مقابل این کار خواهند ایستاد و نخواهند گذارد که این سند در آموزش و پرورش ایران اجرایی شود.

    چنانکه در این خصوص فرمودند:
    ?”اصل این کار غلط است، اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی سر و صدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر! مطلقا مجاز نیست”. (امام خامنه ای)
    البته این میزان صراحت و جدیت در مخالفت از این رهبر عزیز در مجامع عمومی بسیار کم مشاهده می شود. و بنابر این بسیار بجا است که تحلیلی درست، دقیق و جامع از بند بند این سند به دست آید تا چرایی این مخالفت جدی امام خامنه ای واضح گردد. چنانکه، این بررسی های دقیق و علمی، می تواند برای نشریات عمومی و روشنگری اذهان رلنعمومی که در پای فشاری دولت بر اجرای سند۲۰۳۰ و جدیت رهبری حکیم ما در عدم اجرای آن، دچار سردرگمی و تشویش خاطر شده اند مناسب باشد.
    ضمن اینکه بسیاری از ابعاد غیر اخلاقی و ضد دینی این سند جامع سفارش شده از سوی آمریکا و مجامع بین المللی تحت نفوذ آن در رسانه های جمعی و مجازی آشکار و برای عموم بازگو شده است.
    اما ظاهرا آنچه در کلمات امام خامنه ای مورد تاکید ویژه قرار گرفت، نه ابعاد ضد دینی و نه ابعاد ضد اخلاقی این سند، بلکه ابعاد ضد فرهنگی و ضد حاکمیتی این سند است که حاکمیت ایران را بر سرنوشت خود تحت الشعاع قرار می دهد. این نکته اساسی که رهبر انقلاب و مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قبل از هر چیز باید ضامن استقلال و عزت ملت ایران در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی ک اجتماعی باشند، توجیه کننده این دغدغه ایشان خواهد بود. چنانکه ایشان در بخشی از بیانات خود، به صراحت فرمودند:
    ?به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد به خود حق می دهد که برای ملت های با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون تکلیف معین کند.(مقام معظم رهبری)

    این مساله قابل انکار نیست که سند ۲۰۳۰ طرحی غیر بومی و خلاف قانون است که از سوی یونسکو برای کنترل و هدایت کشور های در حال توسعه و به تصریح این سند بویژه برای کشورهای آفریقایی و جزیره ای کوچکی که توان علمی کافی برای برنامه ریزی برای خود را ندارند ارائه شده است. اما در کشوری که با تکیه بر توان علمی و پژوهشی ده ها دانشگاه و صدها متخصص شناخته شده در سطوح بین المللی، اسناد بالا دستی پیشرفت را در ابعاد سیاسی اجتماعی و فرهنگی تنظیم و سالها است که ابلاغ کرده است، پذیرفتن چنین سندی هیچ توجیهی ندارد.
    توجه به این نکته که اجرای طرح جامع فرهنگی _ اجتماعی یونسکو که با نام سند ۲۰۳۰ شناخته می شود، به جای “طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش” که یک طرح بومی تدوین شده توسط گروهی چند ده نفری از برجسته ترین متخصصان تربیتی کشور و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، زمینه ساز هضم هویت ملی و اسلامی نسل آینده کشور در پروژه جهانی شدن است، می تواند برخواسته از درک بهتر گفتمان امام خامنه ای در تاکید بر ناتوی فرهنگی علیه ایران و اسلام باشد. چنانکه ایشان در جایی تاکید دارند که: ” ما برای تربیت نسل آینده با حریفی به نام نظام سلطه بین المللی مواجه هستیم که برای نسل جوان و ملت ها به ویژه ملت ایران برنامه دارد. نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رو نویسی از دست غربی ها کاری غلط است آموزش و پرورش در قانون اساسی مسئله ای حاکمیتی است و دولت باید نقش آفرینی کند ” (رهبر حکیم و فرزانه انقلاب).

    نسخه پیچی غرب برای کشورهای مستعمره اش مانند عربستان یا کشور های جزیره ای کوچک مانند جیبوتی،
    البته مایه تعجب نیست. اما جای بسی تعجب است که مدیران کشوری با سابقه تمدنی ایران و منابع عمیق فرهنگی مانند قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت و سرمایه علمی و پژوهشی با وسعت حوزه ها و دانشگاه های ایران اسلامی و عزیزم ما، چنین سند الزام آوری را به دست خود امضا و بدون اطلاع قانونگذاران اجرا کنند. و همین عامل حیرت انگیز موجب شده تا امام خامنه ای چنین نهیب بزنند که:
    ?”اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی معنا ندارد”.(امام خامنه ای)
    از منظر دیگر، اجرای مخفیانه ستد ۲۰۳۰، بدون جلب نظر و حتی اطلاع قوه مقننه و علی رغم مخالفت اصلی ترین نهاد نظارتی بر مصوبات فرهنگی، یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوعی بی اعتنایی به قوای دیگر و
    گام نهادن در مسیر انحراف از قانون گرایی و مصلحت خواهی است.
    در نهایت و به عنوان نتیجه گیری از این متن مختصر باید گفت که اجرای سند ۲۰۳۰، نه تنها به سود ایران نیست، بلکه از ابعاد گوناگون برای فرهنگ و تربیت نسل آینده ایران اسلامی مضر و خطرناک است و امیدوارم بتوانم در فرصت های دیگر ابعاد و خطرات دیگری را که از این سند متوجه نسل آینده ما می شود بیان نمایم.
    والسلام علی من اتبع الهدی
    احمد حقی


    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *