×

نفسهای آخر تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر

  • کد نوشته: 6139
  • مهر ۱۰, ۱۳۹۶
  • ۰
  • گری بلمک بزرگترین تالاب لرستان این روزها برای رفع تشنگی دست و پا می زند. به گزارش نیساخبر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و پایین رفتن سطح آب تالاب و گرمای زیاد هوا هزاران قطعه از ماهیان تالاب گری بلمک این شهرستان تلف شدند. محمدی نژاد گفت: در سه […]

    نفسهای آخر تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر
  • گری بلمک بزرگترین تالاب لرستان این روزها برای رفع تشنگی دست و پا می زند.

    به گزارش نیساخبر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و پایین رفتن سطح آب تالاب و گرمای زیاد هوا هزاران قطعه از ماهیان تالاب گری بلمک این شهرستان تلف شدند.
    محمدی نژاد گفت: در سه سال گذشته به دلیل بارش های مناسب تالاب گری بلمک که از بزرگترین تالاب های شهرستان پلدختر بود احیا شد و ماهیان در این تالاب تخم ریزی کردند.
    به گفته این مقام مسئول برای جلوگیری از تلف شدن ماهیان کارکنان اداره محیط زیست پلدختر هر قسمت از تالاب که ماهیان آن از بین می رفتند با کمک مردم اقدام به زنده گیری  کرده و به تالاب دارای آب منتقل می شدند که این ماهی ها سازگار با محیط نبوده و تعداد زیادی از آنها از بین رفت.
    محمدی نژاد افزود: تالاب گری بلمک با ۶۰۰ هکتار وسعت از بزرگترین تالاب های ۱۱ گانه پلدختر در استان لرستان بود که در دهه ۷۰ مردم روستای گری بلمک و ولی عصر (عج) آن را زهکشی کردند.
    رئیس اداره محیط زیست پلدختر همچنین گفت: پس از زهکشی، مردم با گرفتن سند صاحب زمین های مربوط به تالاب شدند و اکنون تالاب به اسم زمین زراعی ثبت شده است.
    وی افزود: تالاب های ۱۱ گانه پلدختر ثبت کنوانسیون رامسر نشده اند و برای احیای آنها بودجه خاصی وجود ندارد تا بتوان مردم را که صاحب سند هستند راضی  و تالاب را احیا کرد.
    محمدی نژاد گفت: هم اکنون با وجود نارضایتی یکسری از مردم که سند دارند بیشتر آنان از جمله جوانان گری بلمک حامی احیای تالاب هستند.
    رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر افزود: تالاب گری بلمک یکی از زیبایی های شهرستان پلدختر است که احیای آن نقش بسزایی در بحث گردشگری منطقه دارد.
    تالاب گری بلمک روزگاری ۶۰۰ هکتار بود که پناهگاه پرندگان و حیات وحش منطقه بود، در این تالاب زیبا انواع آبزیان زیست می کردند. اما حالا این تالاب ۶۰۰ هکتاری به آخر خط رسیده است و خودش این روزها  تشنه قطره ای آب است .
    تالاب گری بلمک به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب لرستان پیش از تغییر کاربری به اراضی کشاورزی بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت داشته است و در حال حاضر با مرگ تدریجی این تالاب به گفته کارشناسان کمتر از یک‌پنجم وسعت آن قابلیت احیا شدن دارد.
    تالاب های ۱۱ گانه پلدختر از جمله گریبلمک زیستگاه حیواناتی مانند سمندر لرستانی، ببر، پلنگ و بزکوهی است .
    محمدی نژادرئیس اداره محیط زیست پلدختر می گوید: این تالاب در سال ۱۳۷۰ آب فراوان داشت که متاسفانه کشاورزان و مردم بومی منطقه با حفر کانال ۱۰ متری سر چشمه های این تالاب را خشکاندن و این اثر طبیعی را به اراضی کشاورزیشان افزودند و امروز از آن تالاب فقط ۱۰۰ هکتار باقی مانده است که تشنه آب است .
    صدای این تالاب به جایی نمی رسد ،گری بلمک آب گیریست که حالا آب گیرش نمی آید آبگیری که گیر بیابان افتاده است و همسایگانش جسم بی جان و خشکیده اش را در آتش می سوزانند تا کسب روزی کنند .
    آقای خیری یکی از دوستداران طبیعت گفت: هفته گذشته این تالاب خشکیده ۲ بار در آتش سوخت و خزنده های این تالاب هم در آتش سوختند اما انگار صدای این تالاب را کسی نمی شنود علی رغم قول  مسولان برای احیاء این تالاب اما خبری جز تخریب وجود ندارد .
    محمدی نژاد رئیس اداره محیط زیست پلدختر هم می گوید : اگر این تالاب احیاء نشود و اگر حق آبه تالاب داده نشود باید سند مرگ این تالاب را در آینده نزدیک امضاء کرد .
    او می گوید: برای احیاء این تالاب باید مسئولان محیط زیست کشور آستین همت را بالا بزنند و برای زنده کردن حیات دوباره گری بلمک تلاش کنند .
    حالا سوال اینجاست که آیا کسی صدای خشکیده گری بلمک را خواهد شنید ، آیا دوباره لک لک ها، پرندگان مهاجر، قوها، خزنده ها و ماهیان خال قرمز باز هم به خانه شان بر می گردند و آیا گری بلمک باز نفس خواهد کشید و یا بیابان پس آب علف خواهد شد و شاید اگر احیاء نشود کانونی برای میهمان ناخوانده ای به اسم ریزگردها خواهد شد .
    اینها همه سوالاتیست که گری بلمک از مسولان دارد .که آیا دوباره نفس می کشم آیا دوباره سرزنده خواهم شد ؟
    حالا باید منتظر ماند و دید مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست چه راهکار یاراهکارهایی برای نجات این تالاب ارائه می دهند ؟
    منبع: خبرگزاری صداوسیما
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *