×

تحلیل طرح‌های سه‌گانه آمریکا، رژیم صهیونیستی ، عربستان و اعلام قدس بعنوان پایتخت و تشکیل مدافعان حرم با رویکرد جریان سنی

  • آذر ۱۶, ۱۳۹۶
  • ۰
  • تحلیل طرح‌های سه‌گانه آمریکا، رژیم صهیونیستی ، عربستان و اعلام قدس بعنوان پایتخت و تشکیل مدافعان حرم با رویکرد جریان سنی انتخاب قدس بعنوان مرکز رژیم صهیونیستی از سوی تراترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا دارای ابعاد چندگانه و قابل تحلیل و تامل است،حالا باتوجه به این رویکرد تحلیل چرائی این اقدام و نتایج حاصله […]

    تحلیل طرح‌های سه‌گانه آمریکا، رژیم صهیونیستی ، عربستان و اعلام قدس بعنوان پایتخت و تشکیل مدافعان حرم با رویکرد جریان سنی
  • تحلیل طرح‌های سه‌گانه آمریکا، رژیم صهیونیستی ، عربستان و اعلام قدس بعنوان پایتخت و تشکیل مدافعان حرم با رویکرد جریان سنی

    انتخاب قدس بعنوان مرکز رژیم صهیونیستی از سوی تراترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا دارای ابعاد چندگانه و قابل تحلیل و تامل است،حالا باتوجه به این رویکرد تحلیل چرائی این اقدام و نتایج حاصله از آن گفتنی های بسیاری دارد که به برخی از اهم موارد اشاره می شود:

    ?البته باید توجه داشته باشیم که بر اساس طرح ها سه گانه ای که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر آن را منتشر کرده؛ اولین چیزی که اتفاق خواهد افتاد بازگشت آوارگان به فلسطین منتفی و شهرک‌های صهیونیست نشین در موقعیت خود از سوی جبهه محمد بن سلمان به رسمیت شناخته خواهد شد و باقی می‌مانند.، اما این طرحاز سوی دیگر با تشکیل دولت فلسطینی خارج از قدس و در سرزمینی دیگر ارائه کرده است، یعنی به نوعی قدرت خانیت به حدی می شود که فلسطینیان باید به دنبال جغرافیای سرزمینی جدیدی باشند . خوب حالا اگر به دنبال چرایی این باشیم باید گفت چرائی این اقدام به موضوعات ذیل بر می گردد:

    ۱ – ارتباط کاملا آشکار و علنی سران سعودی بخصوص محمد بن سلمان با صهیونیست ها و کوشنر (داماد یهودی ترامپ) فرصتی تاریخی را برای آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی فراهم کرده است که به هیچ عنوان نمی خواهند آن را از دست بدهند،

    چرا که:
    اولا ، بخش قابل توجهی از علماء و روشنفکران جهان اسلام که وابسته به سعودی ها هستند توسط سعودی ها، ساکت خواهند شد.

    ثانیا ، این بار سعودی ها هستند که پیشنهاد جایگزینی بیت المقدس را ارائه کرده اند. محمد بن سلمان به محمود عباس پیشنهاد کرده تا فلسطینی ‌ها منطقه ابودیس واقع در حومه شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین موقتا تا تشکیل حکومت جدید در جغرافیای سرزمینی برگزینند.

    ۲ – با توجه به لابی قوی صهیونیست ها در آمریکا، اجماع کاملی بین دمکرات ها و جمهوری خواهان پیرامون این مساله بوجود آمده است که بشدت به نفع ترامپ است. با حمایت قوی لابی صهیونیست ها از ترامپ، دیگر استیضاح او تا مدت ها از دستور کار خارج خواهد شد وترامپ که به دنبال جلب نظر لابی های صهیونیست امریکا (ایپک) برای استفاده کردن برای فرار از استیضاح به دلیل ارتباط ترامپ با روسیه از طریق مایکل فلین و کسب حمایت آنها از خودش در مناسبات داخلی آمریکا است.

    ۳ – بر اساس محاسبات آمریکایی اسرائیلی؛ به دلیل اختلافات و گسل های بزرگ درون جهان اسلام، امکان تشکیل جبهه واحدی در مقابل تصمیم ترامپ وجود ندارد، لذا برآنند که این فرصت را هرگز نباید از دست داد. البته در این جهت باید گفت که محاسبات آن ها اشتباه بوده و همگرایی منطقه ای بین دولت ها با یکدیگر و گروه های مبارز افزایش خواهد یافت ، تا به امروز شکست داعش و تکفیری ها موضوع اول منطقه بودغرب آسیا با قدرت جبهه مقاومت بود ه است از امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی تا تحقق نابودی کامل رژیم صهیونیستی جایش را خواهد گرفت .

    ۴ – در سایه مشغول شدن جهان اسلام با مساله فلسطین، فضای تنفسی برای محور عربی آمریکایی با هدف ایجاد جایگزین داعش ایجاد می شود. جریان های سازش گری مانند فتح تضعیف شده و گروه های معتقد به مبارزه تقویت خواهند شد . به نظر می رسد که باید اولا منتظر انتفاضه ی جدید و ثانیا شاهد ظهور تحقق مبارزه برای نابودی رژیم صهیونیستی با گروه های نوین در فلسطین خصوصا در کرانه ی باختری شروع خواهد شد ،البته باید این را بدانیم که بین قدرت گیری گروه های اسلام گرا و معتقد به مبارزه و رفتارهای خشن رژیم صهیونیستی رابطه ی مستقیم وجود دارد یعنی باید منتظر تقویت گروه های اسلام گرا مانند مقاومت با محوریت جمهوری اسلام ناب در منطقه غرب آسیا در واکنش این اقدام بود.

    ??نتیجه گیری می شود علی رغم خطرات این تصمیم پیامدهای ذیل به نفع مقاومت در منطقه ایجاد خواهد شد :
    الف : مسله فلسطین پس از سال هاکند شدن مبارزه برای تحقق وعده نابودی ۲۵ ساله رهبری مجددا به مساله اول جهان اسلام تبدیل خواهد شد. این فرصت و نقطه عطف تاریخی ظرفیت آغاز انسجام و انتفاضه ای دیگر را دارد.
    ب – عرصه رونمایی از رویش های نسل جدید فلسطینی است که در ده سال گذشته رشد یافته اند.
    پ – مدافعان حرم قدس این بار از جریان شیعی (غالبا) به سمت جریان سنی حرکت خواهد کرد. تشکیل این مدافعان، نوید بخش دور جدید بیداری اسلامی و تکمیل حلقه جدید محور مقاومت و نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود‌.
    ت – انسجام بخشی و بازسازی روابط درونی گروههای مقاومت فلسطینی _ که سال هاست دچار تفرقه شده اند _ از نتایج روشن این تصمیم است. .
    منبع:کانال اطلاع رسانی دکتر بهروز دریکوند

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *