در شرایط فعلی مهم‌‎‌ترین دغدغه جامعه مهندسی بحث رکود ساخت ساز در کشور بوده که همین عامل باعث شده است میزان پروانه‌‌های صادر‌‌شده ساختمان در مقایسه با تعداد مهندسینی که به‌‌عنوان یک جامعه نیم میلیونی در کشور حضور دارند، نسبتی بسیار ضعیف باشد.

به گزارش نیساخبر ، (برای مهندسین بن‌‌بستی وجود ندارد، آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت) این تنها یک نمونه از صدها پیامکی است که شب گذشته برای بیش از ۴۰۰ هزار مهندس کشورمان  ارسال‌‌شده است.

امروز پنجم اسفند است که در تقویم کشور به مناسبت زاد‌‌روز تولد خواجه‌‌نصیرالدین طوسی به نام روز مهندس نام‌گذاری شده است.

اولین سؤالی که در چنین روزی به ذهن خطور می‌‌کند، این است که چرا یک روز به نام مهندس نام‌‌گذاری شده است؟ شاید در پاسخ بتوان گفت که تاریخ به ما آموخته که بزرگ‌‌ترین مشکلات بشری توسط مهندسان قابل‌‌حل است.

همچنین با مرور تاریخ کهن کشورمان متوجه می‌‌شویم که مهندسی بیش از ۵ هزار سال در ایران قدمت داشته و مهندسین ایرانی درگذشته با کمترین امکانات و در بدترین شرایط ممکن، بهترین شرایط را برای زندگی مردم فراهم کرده‌‌اند.

مهم‌‌ترین خصوصیتی که مهندسان را از سایر اقشار جامعه متمایز می‌‌کند بحث خلاقیت این افراد بوده که نمونه بارز این خلاقیت را در دوران دفاع مقدس در بحث مدیریت و مهندسی هشت سال دفاع مقدس در برابر موانع و مشکلات ناشی از جنگ شاهد بوده‌ایم.

متأسفانه در سالیان اخیر حرفه مهندسی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست به‌‌طوری‌‌که فارغ‌‌التحصیلان‌ رشته‌‌های مهندسی نیمی از جمعیت تحصیل‌‌کرده بیکار کشور را شامل می‌‌شوند.

 افزایش تعداد فارغ‌‌التحصیلان رشته‌‌های مهندسی و کاهش فزاینده روند ساخت‌‌و‌‌ساز باعث کاهش تقاضا برای خدمات مهندسی‌‌شده است بر اساس آمارهای مختلف به ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی ۵۰ مهندس وجود دارد که این میزان بالاتر از میانگین جهانی است.

برای حل کردن این معضل در بلند‌‌مدت، بهبود شرایط اقتصادی، توسعه سرمایه‌‌گذاری داخلی و خارجی در زیر‌‌ساخت‌‌های کشور، افزایش بهره‌‌وری نظام فنی و اجرایی کشور و اصلاح انگاره‌‌های فرهنگی می‌‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

 اما در کوتاه‌‌مدت، راهکاری که می‌‌تواند هم‌‌زمان باعث ارتقا کیفیت ساخت‌‌و‌‌ساز شهری و اشتغال مهندسان شود، به‌‌کارگیری ظرفیت معطل‌‌مانده قانون نظام‌‌‌مهندسی و کنترل ساختمان برای به‌‌کارگیری مجریان ذی‌صلاح است.

 در کنار این، دولت باید از مهندسان کار‌‌آفرین حمایت کند زیرا تنها چیزی که بیش از همه می‌تواند آینده مهندسان کشور را نجات دهد، توجه به اصلاح ساختارهای آموزش مهندسی و تلاش برای تربیت مهندسان کار‌‌ آفرین و با‌‌مهارت است.

به مناسبت روز مهندس گفت‌‌و‌‌گویی را با حسن رضایی رئیس سازمان نظام ‌مهندسی استان انجام داده‌‌ایم که شرح آن در ذیل آمده است.

چگونه مهندس شدید؟

از کودکی به مهندسی علاقه‌مند بودم و از همان روزها دوست داشتم که در آینده یک مهندس موفق شوم؛ خوشبختانه پس از شرکت در کنکور رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان را قبول شدم و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کردم.

همچنین پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد عضو هیئت ‌علمی رشته عمران دانشگاه لرستان شدم و بیش از دو دهه است که در حوزه عمران فعالیت دارم و از آذر‌‌ماه امسال به‌‌عنوان رئیس نظام‌‌مهندسی ساختمان استان انتخاب‌ ‌شده‌‌ام.

سازمان نظام ‌مهندسی چه وظایفی بر عهده دارد؟

سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان، ۲۳ سال پیش در اسفند ۷۴ تأسیس شد که اهداف اصلی قانون ‌گذار از تاسیس چنین سازمانی بهبود خدمات مهندسی و به ‌تبع آن، ارتقای کیفیت ساخت‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز شهری و همچنین تنظیم و انتظام بخشیدن به امور حرفه‌‌ای مهندسان بود.

نکته حائز اهمیت این است که بر اساس آخرین آمار بیش از ۴۰۰ هزار مهندس در کشور وجود دارد و اکثر این افراد توسط نظام ‌مهندسی مدیریت‌ شده‌‌اند و به ‌تمامی خدماتی که این افراد به مردم ارائه می‌‌دهند از سوی نظام مهندسی بر آن‌‌ها نظارت می‌‌شود.

متأسفانه با وجود تعداد تعدادی زیاد مهندس در کشور مدیریت بخش عمده‌‌ای از ساخت‌‌و‌‌ساز‌‌‌ها توسط مهندسین انجام نمی‌‌شود و همین امر، موجبات هدر رفت منابع و سرمایه‌‌‌های ملی و همچنین کاهش عمر ساختمان‌‌ها شده است.

وضعیت نظام‌‌ مهندسی لرستان چگونه است؟

هشت هزار و ۶۹۶ نفر عضو سازمان نظام‌ مهندسی لرستان هستند که این افراد در رشته‌‌ها‌یی مانند عمران، نقشه‌‌برداری، گرافیک، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، معماری و شهر‌‌سازی فعالیت می‌‌کنند.

رشته‌‌های عمران، تأسیسات برقی و معماری به ترتیب بیشترین تعداد مهندسان استان را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

دو هزار و ۴۲۶ از مهندسین لرستانی دارای پروانه اشتغال هستند و در استان ۳۰۰ مهندس درجه ‌یک داریم که نشان از ظرفیت بالای علمی مهندسان استان است.

مهم‌‌ترین دغدغه امروز مهندسان چیست؟

بدون شک مهم‌‎‌ترین دغدغه جامعه مهندسی کشور بحث رکود ساخت ساز در کشور بوده که همین عامل باعث شده که میزان پروانه‌‌های صادر‌‌شده ساختمان در مقایسه با تعداد مهندسینی که به‌‌عنوان یک جامعه نیم میلیونی در کشور حضور دارند، نسبتی بسیار ضعیف باشد.

از دیگر مشکلات جامعه مهندسی می‌‌توان به  پایین بودن تعرفه، تعداد زیاد فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاهی و وضعیت بد اقتصادی جامعه اشاره کرد.

راهکار جامعه مهندسی برای این وضعیت چیست؟

یکی روان‌‌‌سازی و گسترش فعالیت ساخت‌‌و‌‌ساز و دیگری کنترل دقیق و قاطع برای جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ساخت‌‌و‌‌ساز است.

با‌‌‌‌‌‌‌‌‌رونق گرفتن ساخت ساز در کشور، مشاغل و حرفه‌‌هایی زیادی در کشور ایجاد‌‌‌‌‌شده و بحث بیکاری جوانان تا حدودی حل می‌‌شود.

سخن پایانی؟

تعرفه باید متناسب با شرایط منطقه بوده و تعیین تعرفه تابع ضوابط و مقرراتی باشد و با نقش‌‌آفرینی که خود سازمان نظام‌‌مهندسی در هر استان انجام می‌شود باید تعرفه‌‌ها را تنظیم کرد و نباید به‌گونه‌‌ای باشد که گفته شود قیمت‌‌ها افزایش پیدا‌‌کرده اما تعرفه‎‌‌ها ثابت مانده است.

مظلوم‌‌ترین قشر در جامعه مهندسان هستند، زیرا تعرفه خدماتشان طی دو سال گذشته تغییری نکرده است.

انتهای پیام/

گفت‌وگو از محمد عبداله‌زاده

منبع:فارس