×

افزایش ۷ برابری تورم مواد خوراکی در سال ۹۹/ لیست بلند وعده‌های روحانی برای مهار تورم

  • کد نوشته: 14569
  • فروردین ۱, ۱۴۰۰
  • ۰
  • تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در بهمن ۱۳۹۹ نسبت به فروردین ۱۳۹۹ بالغ بر ۷ برابر افزایش یافته است اما روحانی در کل سال از موفقیت دولت در مهار تورم سخن می‌گفت.

    افزایش ۷ برابری تورم مواد خوراکی در سال ۹۹/ لیست بلند وعده‌های روحانی برای مهار تورم
  •  در سال ۱۳۹۹ حسن روحانی بارها خبر از کنترل تورم و موفقیت سیاست‌های اقتصادی دولت داد اما آمارهایی که نهادهای دولتی ارائه کرده‌اند نشان‌دهنده بی‌اطلاعی روحانی از آمارهای خود دولت درباره رشد شدید تورم در سال جاری است.

    اگر ملاک سال ۱۳۹۲ روحانی را که معتقد بود شاخص تورم جیب مردم است، نه آمارهای دولت کنار بگذاریم و آمارهای دولت را مبنا قرار دهیم، همین آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در بهمن ۱۳۹۹ نسبت به فروردین ۱۳۹۹ بالغ بر ۷ برابر افزایش یافته است.

    مواد خوراکی بیشترین سهم از سبد مصرفی خانوارهای کشور خصوصاً اقشار کم‌درآمد و متوسط را دارد و ۷ برابر شدن تورم نقطه به نقطه آنها در سال ۱۳۹۹ نشانه ناکارآمدی سیاست‌های دولت در تنظیم بازار بوده است.

    افزایش ۷ برابری تورم مواد خوراکی در سال وعده‌های روحانی برای مهار تورم +نمودار

    وعده‌های روحانی درباره کنترل تورم در سال ۱۳۹۹

    فروردین

    فکر می‌کردند در تورم و رکود، کشور را به نقطه بحرانی برسانند اما همه آمارها به ما می‌گوید در ۹ ماهه سال ۹۸ رشد اقتصادی ما مثبت بوده و تورم در حد ممکن مهار شده است.

    بانک مرکزی اخیراً در پیش‌بینی که درباره رشد اقتصادی و هم تورم برای من فرستاده است امسال شرایط تورم را بهتر پیش‌بینی می‌کند.

    اردیبهشت

    آمار تورم ما نشان داد علیرغم مشکلاتی که در اسفند و فروردین داشتیم، تورم ما کاهشی بود و هم نقطه به نقطه و هم سالانه پایین آمد که دومرتبه آنها عصبانی می‌شوند و می‌گویند چرا در دنیا همه بدبخت شدند، چرا وضع شما خوب شد؟ خوب شد، چه کار کنیم؟ شما اگر ناراحت هستید، گوش نکنید و راهش این است که وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا که در گوشتان یک پنبه بگذارید این حرف‌های خوب را نشنوید.

    اینکه نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه‌های صحیح و درست و سالم برای جمع‌آوری نقدینگی و درنهایت کاهش تورم و مهار تورم حضور مردم در صحنه بورس است.

    واقعاً علیرغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده، اینکه آمار بانک مرکزی را نگاه می‌کنم، می‌بینم تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه ماه اسفند است.

    خرداد

    حسن روحانی در گفت‌وگو با رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت روند تأمین ارز واردات کالاهای اساسی و ضروری کشور، بر تلاش مضاعف بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی برای کنترل تورم تاکید کرد.

    تیر

    کارنامه سال ۹۸ کشور در حوزه اقتصادی نشان می‌دهد که به رغم فشار تحریم‌ها و مشکلات ناشی از بیماری کرونا، رقم تورم کاهش یافته و رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.

    در این ۲ سال و چند ماهی که در سخت‌ترین فشار و تحریم بودیم، خوشبختانه با ایستادگی و مقاومت مردم، فداکاری همه کارآفرینان، کشاورزان، صنعتگران و همه آنهایی که به ملت خدمت می‌کنند، در کارنامه پایان سال ۹۸ که روزها و هفته‌های پایانی‌اش با سختی کرونا توأم بود، نشان دادیم که هم توانستیم تورم را نسبت به ماه‌های قبل کاهش دهیم و هم به این نتیجه رسیدیم که رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.

    شهریور

    بعضی از دوستان ما، شما در مطبوعات هم می‌دیدید در سال ۹۷ پیش‌بینی تورم سه‌رقمی می‌کردند، الآن نامه‌های بعضی از اقتصاددان‌ها را دارم که به من نوشتند که با این روند شما در ۹۸ دچار تورم سه‌رقمی می‌شوید و پیش‌بینی‌هایی که می‌کردند و نشدیم و در ۹۸ به عکس شد که تورم در ماه‌های آخر ۹۸ کاهش پیدا کرد و اصلاً بعد از سه‌ماهه اول ۹۸ در ماه‌های بعد تورم کاهش پیدا کرد و الآن تورم سالانه ما در این ماه که اعلام شده است ۲۵ درصد است بنابراین آن پیش‌بینی‌هایی که در این زمینه می‌کردند حتی بعضی از اقتصاددان‌های داخلی ما اینطور نشد و مردم ما ایستادگی، مقاومت و تحمل کردند، دولت ایستادگی کرد… د.

    بعد در سال ۹۷ به خاطر تحریم‌های شدید که ایجاد شد یک مقدار شرایط فرق کرد اما بحمدالله امسال باز هم نسبت به پارسال هم تولید ما بهتر است و هم از لحاظ تورم تا حدی کنترل شده که تورم ماه مرداد به ۲۵ درصد رسید که نشان می‌دهد، توانستیم در زمینه تورم علیرغم همه فشارهایی که بر روی ما وجود دارد تا حدی تورم را کاهش دهیم.

    برقراری ثبات در بازارهای مالی و کنترل تورم سرفصلی بسیار مهم است که با کنترل نقدینگی، همراه با ایجاد ثبات در بازار ارز و سرمایه، به اطمینان‌بخشی و آرام‌سازی فضای اقتصادی کشور بیانجامد.

    مهر

    حسن روحانی تمهیدات لازم در حوزه سیاست‌های تجاری کشور، تأمین منابع لازم برای ادامه طرح‌های عمرانی کشور با فروش سهام، دارایی‌های مازاد دولت و اوراق، اصلاح قانون مالیات‌ها، مدیریت نقدینگی برای کاهش نرخ تورم و جهت‌گیری به سمت تولید را از دیگر راهبردهای اقتصادی دولت برشمرد.

    آبان

    امروز انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی با امید به شرایط آینده تبدیل شده است. البته این امید بر مبنای این نیست که روابط کشورمان با آمریکا چگونه است چراکه اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست می‌باشد منتها رژیمی که در آمریکا رو به پایان است به عنوان عامل مزاحم با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد و امروز احساس می‌شود که این عامل مزاحم در حال از بین رفتن می‌باشد و شرایط برای فعالیت کشورها بر مبنای مصالح و منافع خودشان آماده‌تر شده است.

     دولت، تأمین معیشت مردم و جبران تورم را وظیفه خود می‌داند و از همه طرح‌ها و پیشنهادات سایر قوا، فعالان و متخصصین اقتصادی در حل معضلات مردم استقبال می‌کند. باید مراقبت کرد ارائه برخی طرح‌ها که منابع آن دیده نشده باشد، نمی‌تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی و یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی گردد. لذا ملاحظه منابع و فراهم آوردن شرایط اجرایی آن، لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست.

    آذر

    در سال ۹۷ به‌رغم فشارهای شدیدی که از طریق آمریکا و جنگ اقتصادی علیه ما آغاز شد نگذاشتیم کشور دچار تکانه شدید شود. به سال ۹۱ و ۹۲ برگردید که تحریم سال ۹۰ در ۹۱ و ۹۲ چه کار کرد، مردم برای کالاهای اساسی چگونه صف می‌بستند. در سال ۹۷ هیچ‌گاه صفی برای دریافت کالای اساسی بسته نشد یعنی به‌رغم همه فشارها دولت توانست به وفور کالای اساسی را در اختیار مردم قرار بدهد و به‌رغم همه فشارهای سال ۹۷ در ۹۸ شروع به کنترل کردیم، هم کنترل تورم و هم در زمینه رشد اقتصادی.

     شرایط را از اردیبهشت سال ۹۸ به بعد می‌بینید که وضع تورم بهتر می‌شود، شرایط رشد اقتصادی ما بهتر می‌شود حتی در سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت می‌شود.

     امید و انتظار این است که در ۶ ماهه دوم سال نیز این رشد اقتصادی تداوم خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم تورم را نیز کنترل کنیم و در بخش اشتغال نیز شاهد توسعه و رونق بیشتری باشیم.

    کنترل نوسانات بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت نسبی کالاهای اساسی، نرخ تورم در کشور و همچنین ایجاد رفاه نسبی در جامعه از مهمترین اهداف دولت است.

    دی

    به‌رغم همه مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، با تلاش‌های انجام شده، رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول سال جاری مثبت بوده است، اولین آثار مهار تورم را در آذرماه شاهد هستیم و در مسیر مهار شتاب تورم خواهیم بود.

     در سال ۹۷ کسی که در رأس قدرت بزرگ جهانی بود مدعی بود که با تحریم‌های شدید اقتصادی می‌تواند نظام ایران را سرنگون کند و این اقدامش تا ۲۲ بهمن ۹۷ به نتیجه خواهد رسید اما در این مقطع نیز نتیجه ایستادگی، صبر و پشتکار مردم، در یک سال بعد آشکار شد به نحوی که در اواسط سال ۹۸ رشد تورم سیر نزولی یافت و آرامش اقتصادی نسبی در کشور حاکم شد.

    امسال در سال ۹۹ علیرغم تحریم، جنگ و کرونا در ۶ ماه اول رشد اقتصادی داشتیم و انشالله پایان امسال هم رشد مثبت داریم و جزو تعداد معدودی از کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشد مثبت داریم. در تورم هم در آذرماه، تورم ماهانه کنترل شد و مقداری کاهش پیدا کرد، تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرده و روندی را شاهدیم که کشور روی پای خود ایستاده است.

    تورم هم اولین نقطه اثری آن را در تورم آذرماه می‌بینیم که اولین حرکت در تورم نقطه به نقطه شروع و آغاز شده و در مسیر مهار شتاب تورم انشاءالله خواهیم بود و همین آمار این ماه هم همین واقعیت را به ما نشان می‌دهد.

    اسفند

    در سال ۹۷ از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، با یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار مواجه شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه جانبه تا پیش از سال ۹۷ تورم کشور ۳ رقمی خواهد شد. اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم. شاهد تورم ۳ رقمی هم می‌بودیم، با تلاش‌های دولت و مسئولان اقتصادی در پایان سال ۹۷ و با ورود به سال ۹۸ توانستیم به تدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت.

    کشور به خوبی اداره شده است. خواهش می‌کنم روایت واقعیت‌های کشور را هیچ کس در تاریخ کشورمان، تحریف نکند.

    تورم بسیار بالا را به تورم تک‌رقمی رساندیم و همچنین در مسئله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که این در تاریخ ما بی‌نظیر یا کم‌نظیر است.

    اما در این اثنا با یک جنگ مواجه شدیم. این یک واقعیت است که هر کس این را نگوید، منکر یک واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ را در تاریخ گفته است.

    اینجا چون اقتصاددان‌ها زیاد هستند، نمی‌توانیم از اقتصاددان‌ها زیاد بگوییم. پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددان‌ها در سال ۹۷ این بود که تا پایان سال ۹۷ تورم ما ۳ رقمی خواهد شد. نوشتند، مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها گفتند. گفتند یک سال دیگر تورم ۳ رقمی می‌شود، به قول آنها ونزوئلایی می‌شود. به صراحت این را گفتند. بعضی از اقتصاددان‌های صاحب‌نظر گفتند.

    بله اگر کار و تلاشی نمی‌شد، ممکن بود با یک همچون شرایطی مواجه شویم، اما دولت در سال ۹۷ کاری انجام داد که وقتی وارد سال ۹۸ شدیم، تقریباً از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و روند تورم کاهشی شد. تا اواخر سال ۹۸ قدم به قدم، در دوازده ماهش تورم نقطه به نقطه شروع به کاهش کرد و یک آرامشی به وجود آمد.

    منبع: رجانیوز
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *