×

حریم «کهمان» تعیین می‌شود

  • کد نوشته: 5724
  • مرداد ۲۳, ۱۳۹۶
  • ۰
  • کهمـــان یکـــــی از بی‌‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان و شهرستان سلسله است که با وجود سراب‌‌های خروشان همواره پذیرای خیل عظیم گردشگران است. به گزارش نیساخبر” کهمـــان یکـــــی از بی‌‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان و شهرستان سلسله است که با وجود سراب‌‌های خروشان همواره پذیرای خیل عظیم گردشگران است. سراب و چشمه زلال کهمان در فاصله تقریبا […]

    حریم «کهمان» تعیین می‌شود
  • حریم «کهمان» تعیین می‌شود

    کهمـــان یکـــــی از بی‌‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان و شهرستان سلسله است که با وجود سراب‌‌های خروشان همواره پذیرای خیل عظیم گردشگران است.

    به گزارش نیساخبر” کهمـــان یکـــــی از بی‌‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان و شهرستان سلسله است که با وجود سراب‌‌های خروشان همواره پذیرای خیل عظیم گردشگران است. سراب و چشمه زلال کهمان در فاصله تقریبا ۱۵ کیلومتری شمال الشتر قرار دارد که از کوه گرین سرچشمه می‌گیرد. این آب خروشان در مسیر خود به سمت الشتر، درختان گردو با عمر بعضا ۵۰۰ سال و قطر چندین متر و گلابی، آلو، انجیر، زالزالک و بلوط را سیراب می کند و به رودخانه کهمان تبدیل می شود.

     

    همین ظرفیت بکر سبب شده تا برخی سودجویان به تصرف حریم و بستر رودخانه کهمان اقدام کنند. ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حریم این رودخانه به تهدیدی برای این منطقه گردشگری تبدیل شده بود. سال گذشته اجرای طرح آزادسازی حریم رودخانه کهمان در دستور کار قرار گرفت و فاز اول و دوم این طرح به صورت کامل و با دستور مقامات قضایی استان انجام شد.
    به گفته مسئولان با اجرای فاز سوم این طرح آزادسازی کامل حریم رودخانه اجرا می‌شود. در این میان طرح‌هایی هم برای حفاظت و جلوگیری از تصرف دوباره حریم این رودخانه در نظر گرفته شده که پس از اجرای کامل آزادسازی، این طرح‌ها اجرایی خواهند شد.
    مهم‌ترین طرح وزارت نیرو
     
    مدیر اداره منابع آب سلسله در این باره می‌گوید: طرح آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام وزارت نیروست. هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع بوده و در صورت انجام این تخلف، براساس قانون با متخلفان برخورد می‌شود.
    «حجت‌الله حسنوند» بیان می‌کند: افراد اگر بخواهند در چار‌چوب مقررات و قوانین و رعایت حریم و بستر رودخانه اقدام به ساخت و ساز کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد و تخلفی هم صورت نمی‌گیرد، اما برخی افراد به صورت غیرقانونی و با تجاوز به حریم رودخانه به تصرف حریم و بستر رودخانه کهمان اقدام کرده و آن را ملک شخصی خود می‌دانند.
    حسنوند ادامه می‌دهد: طرح آزادسازی حریم و بستر رودخانه کهمان به عنوان یکی از طرح‌های مهم در دست اقدام بارها در جلسات متعددی از سوی شورای تامین شهرستان و شورای حفاظت از اراضی ملی و طبیعی بررسی شد. با هماهنگی‌های به‌عمل آمده با دستگاه قضایی و دریافت دستورات و همچنین هماهنگی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان و حضور یگان‌های عملیاتی، آزاد‌سازی حریم و بستر رودخانه کهمان به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.
    فاز اول آزادسازی
     حسنوند اظهار می‌کند: آزادسازی حریم رودخانه کهمان در سه فاز برنامه‌ریزی شد. در فاز اول اجرای این طرح حدود ۷ کیلومتر از مسیر رودخانه آزادسازی شد. این مسیر از ابتدای پل گریران تا ۵۰۰ متر بالاتر از بند انحرافی کهمان بوده که شامل ۴۲۰۰ متر تخریب تاسیساتی از قبیل فنس‌کشی و درب فلزی‌، ۱۰ مورد تاسیسات غیرمجاز سازه‌ای و ۱۰ مورد تخریب پل‌های غیرمجاز بود که بر روی رودخانه و انهار زراعی ایجاد شده بودند. این مسئول ادامه می‌دهد: مساحت آزاد شده از مسیر رودخانه کهمان حدود ۳ هکتار و به ارزش اقتصادی ۵۰ میلیارد ریال بوده است. در این رابطه، ۳۱ متصرف شناسایی و با آنها برخورد قانونی شد.
    تخریب بناهای تازه احداث شده
     مدیر اداره منابع آب شهرستان سلسله به فاز دوم آزادسازی حریم رودخانه کهمان اشاره می‌کند و می‌گوید: فاز دوم این آزادسازی از ۵۰۰ متری بند انحرافی کهمان تا پل «خر‌کن» عملیاتی شده است. در این فاز تخریب و آزاد‌سازی بناهای تازه احداث شده غیرمجاز واقع در حریم و بستر رودخانه کهمان به طول ۸ کیلومتر انجام شد. حسنوند اظهار می‌کند: بخش آزاد شده از فاز دوم به ارزش تقریبی ۱۶۰ میلیارد ریال بوده که در این خصوص، ۷۸ متصرف شناسایی شدند و با آنان برخورد قانونی صورت گرفت.
    تعیین حریم و بستر رودخانه
     حسنوند به فاز سوم آزادسازی حریم و بستر رودخانه کهمان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این فاز نیز از ابتدای پل خر‌کن تا سراب «خاصان» به طول ۶ کیلومتر از حریم و بستر رودخانه کهمان آزادسازی می‌شود. با آزادسازی این قسمت نیز می‌توان گفت؛ این منطقه بکر تفریحی، گردشگری به طور کامل از دست متصرفان آزاد می‌شود. در حال حاضر حفاظت هر چه بیشتر از این منطقه به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است.
     این مسئول ادامه می‌دهد: پس از انجام کامل رفع تصرفات منطقه نمونه گردشگری کهمان، به منظور نظارت بر اراضی، با تشکیل شورای ساماندهی رودخانه کهمان و کمک اهالی منطقه، شهردار کهمان هم تعیین می‌شود. همچنین حریم و بستر برای این رودخانه تعیین خواهد شد تا از تصرفات و تجاوزات به حریم رودخانه کهمان جلوگیری به عمل آید. با توجه به تعیین شهردار و تعیین حریم برای رودخانه می‌توانیم علاوه بر حفظ و نگهداری این منطقه بکر گردشگری، در راستای ارائه خدمات به گردشگران نیز ایفای نقش کنیم.
    منبع: سفیرافلاک

    انتهای

    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

     

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *