×

روایت مادر آرزوها از بی‌آبی در روستای «گاو زرده»

  • کد نوشته: 13248
  • مرداد ۶, ۱۳۹۹
  • ۰
  • سمیرا شاهوردی جهادگر مستقر در روستای گاوزرده پلدختر گفت: ۱۶ ماه است اهالی روستای چم کبود گاوزرده بخش معمولان در مضیقه آب آشامیدنی قرار دارند و تاکنون مسئولی از این روستا سرکشی نکرده است. راهداری لرستان علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و دادخواهی مردم، از ادامه عملیات خط انتقال آب از شهر معمولان به روستای گاو زرده جلوگیری می‌کند.

    روایت مادر آرزوها از بی‌آبی در روستای «گاو زرده»
  • سمیرا شاهوردی که به مادر آرزوها شهرت دارد یکی از جهادگران فعال و حاضر در صحنه در کمک به سیل زدگان پلدختر بوده است.

    او اصالتاً لر زبان و بومی لرستان است اما ساکن مشهد است. شاهوردی از ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به عنوان نیروی جهادی برای کمک به مردم آسیب‌دیده از سیل در روستاهای سیل‌زده لرستان حاضر است.

    مادر آرزوها که از مدت‌ها قبل در روستای گاوزرده معمولان حضور دارد از وضعیت بد موجود در این روستا و مشکلاتی که برای اهالی به وجود آمده است گلایه دارد.

    اینجا خبری از آب نیست

    شاهوردی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر گفت: ابتدای خردادماه سال گذشته کار احداث روستای تخریب‌شده از سیل چم کبود گاوزرده با کمک مردم و خیران آغاز شد و هم‌اکنون ساخت روستا به پایان رسیده است.

    این جهادگر عنوان کرد:  اهالی این روستا  با وجود گرمای طاقت‌فرسا، همچنان در مضیقه آب آشامیدنی هستند به‌گونه‌ای که در فصل بهار که آب چشمه‌ها جاری بود، آب آشامیدنی خود را از طریق چشمه با پیمودن فاصله‌ای از روستا تأمین می‌کردند اما در فصل گرما همه‌جا خالی از آب است.

    وی افزود: تا قبل از اسفندماه سال ۱۳۹۸ با وجود شدت بی‌آبی در روستا، اما هیچ مسئولی نه‌تنها یک لیوان آب به منطقه نمی‌رساند، بلکه حتی دلجویی کمتر از مردم نشد.

    شاهوردی یادآور شد: اهالی روستای گاوزرده در فصل بارندگی به‌ناچار آب ناودان‌ها را به‌وسیله گالن‌ها ذخیره و استفاده می‌کردند، که این اقدام باعث بیمار شدن برخی از آن‌ها و حتی خود بنده شد.

    وی افزود: استفاده از آب آلوده موجب بیمار شدن برخی اهالی، سقط جنین و مشکلاتی از این دست در بین اهالی روستای چم کبود (گاوزرده) شده است.

    این جهادگر مستقر در روستای گاو زرده پلدختر گفت: با پیگیری‌های سردار کشکولی فرمانده سپاه استان لرستان و جبهه فرهنگی و رایزنی با کرموند مدیرعامل آب و فاضلاب این استان از اسفندماه سال گذشته، مدیرعامل پای‌کار آمد و زیرساخت آب‌رسانی به اهالی روستا آماده شد اما تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

    وی افزود: از همان تاریخ  به‌صورت یک روز در میان یک دستگاه تانکر آبرسان از  پلدختر آبگیری و پس از تخلیه در مخزن روستا با گذشت حدود نیم ساعت از طریق لوله‌کشی به منبع ذخیره آب پشت‌بام منازل اهالی وارد می‌شود.

    شاهوردی یادآور شد: متأسفانه آب ذخیره‌شده در منبع در گرمای ۵۰ درجه منطقه چنان داغ می‌شود که حتی مناسب استحمام نیست و می‌شود با آن چای دم کرد و با وجود کولرهای آبی و کار روزانه و مداوم کشاورزی و انجیرچینی آن هم در شرایط به‌طور قطع به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز اهالی نیست.

    راهداری خط انتقال آب را جابه جا کرد

    وی افزود: شرکت آب و فاضلاب لرستان از اسفندماه ۱۳۹۸ عملیات اجرایی آب‌رسانی به روستای گاوزرده (چم کبود) را از شهر معمولان آغاز کرد، اما پس از یک کیلومتر خط انتقال راهداری لرستان مانع ادامه عملیات آب‌رسانی شد.

    این جهادگر مستقر در روستای گاوزرده پلدختر گفت: پیگیری‌های زیادی برای رفع این مشکل صورت گرفته، اما با وجود این‌که این جاده بین کوه و رودخانه کشکان محصور شده، راهداری لرستان ادامه انتقال آب را ۳۶ متر دورتر از جاده مقدور کرد.

    وی افزود: متأسفانه پس از این میزان حریم جاده، کوه و متعلق به میراث فرهنگی است که ادامه خط انتقال در آن امکان‌پذیر نیست، اما در چنین شرایطی که اهالی در گرمای ۵۰ درجه سخت در مضیقه آب آشامیدنی هستند مسئولان شهرستان پلدختر بهتر است به‌جای سنگ انداختن و فرافکنی به درد مردم برسند و مشکل آن‌ها را برطرف کنند.

    شاهوردی یادآور شد: مشکل اصلی اهالی روستای گاو زرده که چند روز پیش به خاطر آن،  تحت‌فشار تشنگی،  تنها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان،  چند دقیقه‌ای اقدام به مسدود کردن جاده پلدختر – خرم‌آباد کردند، نبود آب بود که راهداری لرستان علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و دادخواهی مردم، از ادامه عملیات خط انتقال آب از شهر معمولان به روستای گاو زرده جلوگیری می‌کند.

     وی افزود: اهالی سیل‌زده، محروم و رنج‌کشیده روستای گاو زرده همچنان با وجود پایبندی به نظام، دوستدار ولایت و رهبری و تقدیم ۲ شهید به انقلاب اسلامی هیچ مشکلی با دولت ندارند و تنها از مسئولان خواستار کمک در رفع مشکل بی‌آبی و مطیع قانون هستند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *