×

نگاهی به اتفاقات “کهمان سلسله” لرستان/ علت درگیری‌ها چه بود؟

  • اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰
  • ۰
  • درگیرهای روز گذشته در کهمان سلسله حواشی زیادی در کشور ایجادکرد که به این حاشیه‌ها می‌پردازیم.

    نگاهی به اتفاقات “کهمان سلسله” لرستان/ علت درگیری‌ها چه بود؟
  •  افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از محدوده شهری در چند سال گذشته در حریم رودخانه‌ها،  اراضی ملی و دولتی سبب شده همه شهروندان به طور یکسان از خدمات رفاهی بهره‌‌‌مند نشود و همچنین  بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل اصلی خسارت‌های ناشی از سیل، ساخت و سازهای غیر مجاز و تصرف  حریم رودخانه‌هاست تصرف‌های غیر مجازی که سبب می‌شود  رودخانه‌ها قربانی طمع کارها شوند.

    روز گذشته  انتشار فیلمی در رسانه‌های ضد انقلاب و فضای مجازی تحت عنوان درگیری مردم روستای کهمان با نیروی انتظامی خبر ساز شد، خبری که مانند بمب ساعتی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را منفجر کرد و به سرعت توسط شبکه‌های معاند وضد انقلاب منتشر شد که متاسفانه سرنخ انتشار  این خبر را می‌توان از چند کانال ذی نفع محلی جستجو کرد.

    و اما اصل ماجرا  چیست؟

    یونس آزاد پور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلسله  با اشاره به جزئیات درگیری روز گذشته اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضائیه و مسئولان عالی قضایی در رابطه با  موضوع برخورد با ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، روز گذشته در ادامه عملیات‌های  لازم در جهت رفع تجاوزات انجام شده در منطقه کهمان به این منطقه ورود کردیم. ی اقدام  به تیراندازی و سنگ پرانی کردند و بیش از ۲۰ خودرو نیروی انتظامی و دادستانی دچار آسیب شدند.

    دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلسله عنوان کرد: متاسفانه  کلیپی در فضای مجازی مبنی برتیر اندازی ماموران نیروی انتظامی به اهالی روستا و مجروح شدن یکی از اهالی روستا منتشر شد ولی آنچه محرز است چگونه می‌شود از روبرو به شخصی شلیک و دوتا مچ دستش مجروح شود؟

    مجروح شدن یک شخص به وسیله گلوله  تاکنون اثبات نشده است

    وی بیان کرد:  مجروح شدن شخص مذکور به وسیله گلوله  تاکنون اثبات نشده است ولی چنانچه بر اثر گلوله مجروح شده باشد به صراحت اعلام می‌کنم این گلوله از طرف عوامل نیروی انتظامی و دادستانی نبوده چرا که نیروهای  ما با توجه به دستوری که داشتند از گلوله‌های پلاستیکی جهت خاموش کردن تشنج ایجاد شده استفاده کردند.

    آزاد پور گفت: فرد  مجروح  که خود از متجاوزان به حریم رودخانه است به طور یقین از طرف  اهالی روستا مجروح شده است.

    وی تصریح کرد: متاسفانه اهالی روستا شب قبل از ورود دادستانی و نیروی انتظامی  به منطقه از طرف مدیرانی که برخی از آنها  از حافظان منابع طبیعی هستند بر علیه دستگاه قضا تحریک و جهت مقابله با عوامل نیروی انتظامی و دادستانی  آماده بودند.

    مالک غیر مجاز عامل تحریک مردم روستا

    دادستان شهرستان سلسله در رابطه با دستگیری رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان عنوان کرد:  رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سلسله که خود به واسطه داشتن ۳ قطعه زمین  یکی از مالکان غیر مجاز  در روستای کهمان است از  به علت  کوتاهی در اجرای قانون و امکان اینکه از  عاملان تحریک کنندگان مردم روستا بوده است دستگیر شده است.

    دادستان شهرستان سلسله  با بیان اینکه دستگاه قضا با جدیت با متخلفان برخورد می‌کند خاطر نشان کرد: با توجه به فیلم‌هایی که از اتفاق روز گذشته کهمان در دست داریم با  کلیه افرادی که از طریق  تیراندازی و سنگ پرانی سبب تخریب اموال عمومی، خودروهای سازمانی و مجروح شدن تعدادی از سربازان نیروی انتظامی شدند به طور یقین بازداشت می‌شوند.

    وی اظهار داشت: با توجه به اینکه عده‌ای ذی نفع به واسطه اینکه خود از تجاوز کنندگان به حریم رودخانه هستند و در فضای مجازی فعالیت دارند  اقدام به نشر اکاذیب، تهیه فیلم، تبلیغ علیه نظام  و تهیه خوراک برای شبکه‌های معاند کردند که تاکنون ۶ نفر از مدیران این  کانال‌های ذی نفع و همچنین حدود ۱۴ نفر از از متخلفان  تحریک کننده که از اهالی  روستا و یا خارج از روستا اقدام به تحریک اهالی روستا کرده‌اند دستگیر شده‌اند.

    دستور بازداشت کلیه افراد شناسایی شده صادر شده است

    آزاد پورربا بیان اینکه دستور بازداشت کلیه افراد شناسایی شده صادر شده است افزود: طی سه روز آینده به طور یقین کلیه افرادی که  از طریق فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب کرده‌اند و همچنین تحریک کنندگان اهالی روستا و متخلقان بازداشت می‌شوند.

    دادستان شهرستان سلسله در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن بیان اینکه  مساحت کهمان بیش از هزار هکتار  است عنوان کرد: ۳۸ هکتار از کهمان مربوط  به سراب خاصان تا انتهای تخت شاه و کهمان است که از این میزان ۳۳ هکتار به صورت غیر قانونی توسط اهالی منطقه و برخی مدیران  تصرف شده است.

    وی بیان کرد: متاسفانه متجاوزان به حریم رودخانه کهمان با قطع و سوزاندن گونه های محلی وچندین هزار درخت  همچون زالزالک، بید، انار، بلوط، بادام و انگور با قدمت‌های ۶۰۰ تا ۷۰۰ صد ساله  اقدام به کاشت درخت گردو و تجاوز به حریم رودخانه کرده‌اند.

    مرتضی مهدوی کیا فرماندار شهرستان سلسله نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  گفت: در مرحله اول اجرای طرح، میزان ۱۴‌ هکتار از اراضی و حرائم تصرف شده از مناطق هنام و زز با موفقیت آزادسازی و رفع شد که با استقبال عمومی مردم نیز مواجه شد.

    اجرای مرحله دوم آزادسازی حریم‌های تصرف شده

    وی با اشاره به اجرای مرحله دوم آزادسازی حریم‌های تصرف شده  تصریح کرد: با توجه به مطالبات عمومی مردم، شرایط ویژه حاکم بر منطقه کهمان و کوتاهی‌هایی که در سال‌های گذشته جهت اجرای قانون در این منطقه رخ داده و منجر به ایجاد حق‌هایی برای اهالی شده بود، شرایط قدری متفاوت به نظر می‌رسید اما با قاطعیت  رئیس دادگستری و دادستان شهرستان و همدلی اعضای شورای تامین موضوع در دستور کار قرار گرفت.

    فرماندار شهرستان سلسله خاطر نشان کرد: پیش از اجرای حکم در منطقه کهمان،  طی جلساتی با حضور دستگاه قضا، نیروی انتظامی و ریش سفیدان منطقه  که در مسجد روستا برگزار موضوع  آزادسازی ها برای مردم تشریح که خوشبختانه با استقبال بسیاری از اهالی این منطقه ۶ هکتار از اراضی تصرف شده آزادسازی شد.

    وی اظهار داشت: روز گذشته در اجرای مرحله دوم آزادسازی حرائم تصرف شده متاسفانه عده‌ای از افراد سودجو با هدف امنیتی کردن فضا  اقدام به مقابله با ماموران نیروی انتظامی کردند.

    مهدوی کیا با بیان اینکه به طور یقین نتیجه مثبت حاصل از آزادسازی حرائم تصرف شده کهمان  منجر به رونق و توسعه صنعت گردشگری شهرستان و شکوفایی اقتصاد اهالی منطقه می‌شود افزود: از مردم منطقه کهمان انتظار داریم همانگونه که در مرحله اول اجرای طرح همکاری خوبی با شورای تامین شهرستان داشتند، در این مرحله نیز به قانون تمکین نکنند.

    این در حالی است که محمد رزم رئیس کل دادگستری استان لرستان نیز در هفتم دی ماه سال گذشته  از تشکیل شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان خبر داد و عنوان کرد: با توجه  به  تاکید ریاست قوه قضائیه شورایی در استان و شهرستان‌ها تحت عنوان «شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی» و همچنین حفظ حقوق بیت المال با عضویت اعضاء شورای تامین هر شهرستان تشکیل می‌شود.

    سهل انگاری و کوتاهی مجوزهای غیر قانونی  ساخت و ساز

    وی بیان کرد: با توجه به دارا بودن شهرستان سلسله از مناطق گردشگری همچون کهمان و هنام متاسفانه از سال‌های گذشته بر اثر سهل انگاری و کوتاهی مجوزهایی غیر قانونی  ساخت و ساز در این مناطق صادره شده که حتما ابطال می‌شوند و اجازه تصرف و دست اندازی به این مناطق را نمی‌دهیم.

    رزم گفت: طی سالهای گذشته برخی افراد با احداث ابنیه در حریم راه‌ها و رودخانه کهمان و بعضا در بستر این رودخانه اقدام به ساخت ساختمان و استخرهای پرورش ماهی کردند که با حمایت شورای تامین  و ستاد ویژه جرائم خاص دادگستری استان و ادارات مربوطه در راستای تبصره ۳ ماده  یک قانون تغییر غیر مجاز  به دلیل تغییر در اراضی با کاربری ملی و منابع طبیعی برای متخلفان پرونده تشکیل و حکم قلع بنا برای آنها صادر می‌شود.

    وی تصریح کرد: منطقه نمونه گردشگری کهمان یک ظرفیت کشوری است که باید از هرگونه تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها در این منطقه جلوگیری و با متخلفین به شدت برخورد شود.

    رئیس کل دادگستری لرستان  خاطر نشان کرد: منطقه تفریحی کهمان تنها متعلق به شهرستان نیست بلکه یک ظرفیت استانی و کشوری است که بیشترین تجاوز به حریم آن طی سال‌های اخیر صورت گرفته است.

    سودجویی در بستر رودخانه

    وی اظهار داشت: برخی افراد سودجو حتی در بستر این رودخانه اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که لازم است به مرور زمان دست رانت خواران از این منطقه کوتاه شود چرا که  این امر مصداق بارز تضییع حقوق عامه است.

    رزم  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری جهت برخورد با کوه خواری افزود: منابع  طبیعی و ملی، اموال عمومی‌اند و باید همه مردم از این اموال استفاده کنند در همین راستا دستگاه قضا نیز جهت حفظ حقوق عامه و بیت المل موظف است با جرائم کوه خواری و تصرف منابع ملی با  شدت قانونی برخورد کند و به هیج کس اجازه تصرف در اراضی ملی و منابع طبیعی و یا تغییرات غیر مجاز در منابع طبیعی  را نمی‌دهد.

    گفتنی است شهرستان سلسله دارای مناطق گردشگری بسیاری است که همواره مورد توجه عده زیادی از گردشگران ایران بوده و «کهمان» که یکی از مناطق دیدنی و بکر این شهرستان است دارای طبیعت منحصربه‌ فردی از پوشش درختی و سراب‌های خروشان است.

    انتهای پیام/

    منبع: تسنیم
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *