×

پشت پرده هات گرام و تلگرام طلایی در کشور/ آیا طومار «گرام» ها درهم پیچیده می شود؟

  • کد نوشته: 8179
  • تیر ۱۰, ۱۳۹۷
  • ۰
  • کارشناسان فنی در فضای مجازی هم اعلام کردند که هات‌گرام و تلگرام طلایی پیام‌رسان نیستند. یک کارشناس فضای مجازی در همین راستا گفته است: آنها در واقع دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلترشده “تلگرام” فراهم می‌کنند. به گزارش نیساخبر“اوایل اردیبهشت ماه بود که دادستانی تهران […]

    پشت پرده هات گرام و تلگرام طلایی در کشور/ آیا طومار «گرام» ها درهم پیچیده می شود؟
  • پشت پرده هات گرام و تلگرام طلایی در کشور/ آیا طومار «گرام» ها درهم پیچیده می شود؟

    کارشناسان فنی در فضای مجازی هم اعلام کردند که هات‌گرام و تلگرام طلایی پیام‌رسان نیستند. یک کارشناس فضای مجازی در همین راستا گفته است: آنها در واقع دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلترشده “تلگرام” فراهم می‌کنند.

    به گزارش نیساخبر“اوایل اردیبهشت ماه بود که دادستانی تهران دستور قضایی مسدودسازی پیام رسان تلگرام را منتشر کرد. در این دستور آمده بود با توجه به اعلام شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی وانقلاب تهران و تقاضاهای فراوانی که در خصوص جلوگیری از فعالیت شبکه مذکور از ناحیه شهروندان به این دادسرا واصل شده هم چنین درخواست ضابطان و سایر نهادهای ذی ربط مبنی بر برخورد قانونی و اتخاذ تصمیم نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت بدون ضابطه و غیر قابل کنترل پیام­رسان تلگرام، و با توجه به این‌که این شبکه به بستر امنی برای ارتکاب انواع جرائم تبدیل شده است، ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف‌­اند از تاریخ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند.

    در ادامه و تنها یک روز بعد از این دستور، سرانجام از صبح روز ۱۱ اردیبهشت، این پیام‌رسان از دسترس خارج شد و طومار تلگرام در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان در هم پیچیده شد.

    پس از این فعل و انفعالات، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در یک رشته توییت به فیلتر تلگرام واکنش نشان داد. هیات دولت در هفته‌های گذشته روی فیلتر نشدن تلگرام تکیه کرده بود، اما در عین حال تاکید داشت که فضای مجازی باید از انحصار تلگرام خارج شود و پیام‌رسان‌های داخلی باید وارد رقابت شوند.

    از طرف دیگر رمضانعلی سبحانی‌فر عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفت: «با توجه به اینکه سرورهای تلگرام در داخل کشور غیر فعال شده، شاهد استقبال روزافزون مخاطبان ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم. همزمان با غیر فعال شدن سرورهای تلگرام در داخل ایران، مخاطبان پیام‌رسان‌های داخلی به بیش از ۵ برابر افزایش یافته که با حمایت دولت و دستگاه‌های اجرایی، پیش‌بینی می‌شود این میزان طی هفته‌های آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد.»

    علاوه بر این شایعاتی به گوش می‌رسید که در نسخه تلگرام ایکس از بلاک چین استفاده شده و با نصب آن همچنان امکان دسترسی به تلگرام وجود دارد. اما با توجه به شواهد، تلگرام ایکس هم بدون فیلترشکن در دسترس نبود.

    با گذشت ۴ ماه از دستور قضایی دادستان و علی‌رغم دستور قضایی که عنوان کرده بود فیلتر تلگرام باید به گونه‌ای باشد که حتی با فیلترشکن و ابزارهای مشابه آن هم امکان دسترسی به این سرویس را میسر نباشد، در حال حاضر هنوز فیلترشکن‌ها راه ورود به تلگرام هستند.

    در کنار استفاده از فیلتر شکن ها برای استفاده از تلگرام، هات گرام، تلگرام طلایی و موبوگرام سه نسخه از تلگرام هستند که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته وکاربران بدون استفاده از فیلتر شکن از آنها استفاده می کنند؛ رمضانعلی سبحانی‌ فر رییس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس  در این خصوص عنوان کرد: تلگرام طلایی با دانش ایرانی از پلتفرم و سرورهای اصلی و فرعی تلگرام بهره می‌ برد و حدود ۲۵ میلیون کاربر ایرانی دارد.

    از دسترس خارج شدن تلگرام در سال ۹۶، فرصت مناسبی برای رشد پیام‌رسان‌های ایرانی به شمار می‌رفت. در این میان به جز پیام‌رسان‌های ایرانی برخی کلاینت‌های غیر رسمی تلگرام نیز رشد قابل توجهی داشتند. تلگرام طلایی که شاید محبوب‌ترین کلاینت غیررسمی تلگرام بعد از فیلتر شدن آن باشد به تنهایی ۲۵ میلیون کاربر دارد.

    نماینده مردم سبزوار در مجلس طراح و مجری تلگرام طلایی را پردیس دانشگاه تهران اعلام کرد و افزود: شبکه اجتماعی تلگرام طلایی با فونت فارسی در داخل کشور و بر روی سرورهای ایرانی قرار دارد سرورهای تلگرام طلایی در خارج از کشور نیز همان سرورهای اصلی تلگرام است؛ بنابراین سرورهای خارج از کشور تلگرام طلایی در کشورهایی است که سرورهای اصلی تلگرام قرار دارد .

    وی همچنین گفته بود: اینکه پردیس دانشگاه تهران چگونه موفق به جلب رضایت تلگرام برای انجام این کار شده باعث تامل است.

    عبدالصمد خرم‌ آبادی دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم نسبت به فعالیت تلگرام طلایی و هات گرام واکنش نشان داده و در کانال شخصی خود در پیام‌ رسان‌ های داخلی مطلبی درباره فیلتر پیام رسان‌ تلگرام و موضوعات بعدی آن در کشور نوشت.

    وی در این مطلب توضیح می دهد که وقتی تلگرام در ایران فیلتر شد برخی به سرعت برای کمک به این پیام رسان دست‌ به کار شدند. وعده پیام رسان بومی به مردم داده شد که پیام رسان تلگرام طلایی را مانند دامی بر سر این وعده قرار دادند و به آن ۲۰۰ سرور داده شده و به این وسیله تلگرام زنده مانده است. خرم‌ آبادی در این مطلب خود محل تامین هزینه این سرورها را از بیت المال عنوان می کند.

    کارشناسان فنی در فضای مجازی هم اعلام کردند که هات‌گرام و تلگرام طلایی پیام‌رسان نیستند. یک کارشناس فضای مجازی در همین راستا گفته است: آنها در واقع دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که به‌طور غیرقانونی و به‌خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلترشده “تلگرام” فراهم می‌کنند.

    طی روزهای گذشته و بعد از تلاش های اپوزیسیون برای ایجاد نا امنی در کشور و به حاشیه راندن اعتراضات صنفی مردم، گرایش ها به سمت تلگرام طلایی و هات گرام بیشتر شده است و اپوزیسیون هم با  استفاده از این شرایط بستر لازم برای ادامه فعالیت های شبکه ای خود را فراهم دیده و به ایجاد نا امنی دامن زده است.

    در همین راستا رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات هیچ امکاناتی در اختیار نسخه های فارسی شده تلگرام قرار نداده است، گفت: مدیران این نسخه ها یک هفته مهلت دارند نسبت به نوع اطلاعاتی که از مخاطبان نگهداری می کنند، شفاف سازی کنند.

    اجازه ادامه فعالیت به فیلترشکن‌های داخلی (هات‌گرام و طلاگرام) علاوه بر تبعات سوء و آسیبهای فرهنگی، امنیتی و اجتماعی ناشی از سلطه بیگانه بر فضای مجازی کشور باعث نابودی پیام‌رسانهای داخلی و از بین رفتن این صنعت و هزاران شغلی است که قرار است در بستر شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد شود.

    با توجه به اولتیماتوم های وزارت ارتباطات و مهلت برای تعیین تکلیف تلگرام طلایی و هات گرام باید ببینیم آیا این دو پیام رسان ماهیت اصلی خود را افشا کرده و طبق قوانین جمهوری اسلامی به ادامه فعالیت خود می پردازند و یا اینکه وزارت ارتباطات به وعده خود مبنی بر فیلتر کردن آنها جامعه عمل می پوشاند.

    انتهای پیام/

    منبع:شبکه اطلاع رسانی راه دانا

     

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *