×

اجرای بزرگ‌ترین مجتمع “پرورش ماهی” شهرستان سلسله در هاله‌ای از ابهام

  • کد نوشته: 5515
  • تیر ۲۵, ۱۳۹۶
  • ۰
  • مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دوآب، بزرگترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله به رغم افتتاح آن در هفته دولت سال ۹۴، هنوز خبری از تولید ماهی در آن نیست و تعیین تکلیف آن توسط مسئولان مربوطه در هاله‌ای از ابهام است. به گزارش نیساخبر و به نقل از  خبرگزاری تسنیم از سلسله، آب فراوان، هوای معتدل و […]

    اجرای بزرگ‌ترین مجتمع “پرورش ماهی” شهرستان سلسله در هاله‌ای از ابهام
  • شیلات سلسله1

    مجتمع پرورش ماهیان سردآبی دوآب، بزرگترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله به رغم افتتاح آن در هفته دولت سال ۹۴، هنوز خبری از تولید ماهی در آن نیست و تعیین تکلیف آن توسط مسئولان مربوطه در هاله‌ای از ابهام است.

    به گزارش نیساخبر و به نقل از  خبرگزاری تسنیم از سلسله، آب فراوان، هوای معتدل و جوشش چشمه‌ها و سراب‌های بسیار در شهرستان سلسله سبب شده که این شهرستان در زمینهٔ تولید و پرورش ماهیان سرد آبی دارای ظرفیت‌های مطلوبی در استان لرستان باشد.

    شهرستان سلسله با دارا بودن ۴۵ مزرعه فعال پرورش ماهیان سرد آبی و تولید سالیانه سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی در سال، رتبه سوم لرستان را در زمینهٔ تولید ماهی به خود اختصاص داده است.

    این شهرستان ظرفیت تولید بیش از ۵۷ میلیون قطعه بچه ماهی را در سال دارد که در این بخش نیز دارای رتبه نخست استان بوده و تمامی این ظرفیت‌ها دلیلی بر استعداد فوق العاده شهرستان سلسله در بخش شیلات است.

    سال ۸۱ عملیات احداث بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی شهرستان سلسله در منطقه دوآب شهرستان مطالعه و در سال ۸۵ عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت پنج هکتار آغاز شد.

    طرحی که پس از ۹ سال بلاتکلیفی توسط محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور در هفته دولت سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید اما به رغم گذشت دو سال از بهره‌برداری، در بلاتکلیفی به سر می‌برد و عملیات واگذاری سهام آن هنوز انجام نشده است.

    هادی سپهوند مدیر جهاد کشاورزی سلسله در این  رابطه اظهار داشت: طرح پرورش ماهی دو آب سلسله دارای ۳۳ هزار متر مربع مساحت مفید بوده که به صورت ۷۴ مزرعه ۱۰ تنی ساخته شده است.

    وی افزود: ظرفیت تولید این مجتمع ۷۴۰ تن در سال است که در صورت آغاز به فعالیت، تولید ماهی شهرستان را از سه هزار و ۵۰۰ تن به چهار هزار و ۲۴۰ تن در سال افزایش خواهد داد.

    مدیر جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به کل اعتبارات هزینه شده برای این طرح عنوان کرد: تاکنون ۴۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه انجام گرفته است که در صورت فعالیت زمینه اشتغال ۱۴۸ نفر را به صورت مستقیم و ۲۱۰ نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم می‌کند.

    وی بیان کرد: بر اساس مصوبات قبلی و تصمیمات اتخاذ شده در  زمینه واگذاری این مجتمع، قرار بر این است که پس از تکمیل و شروع به کار، ۵۱ درصد آن به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و ۴۹ درصد مابقی به دیگر متقاضیان شامل مالکین محلی، ایثارگران و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار شود.

    سپهوند با بیان اینکه مجتمع پرورش ماهی دوآب بزرگ‌ترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله محسوب می‌شود که در راستای افزایش تولید و باهدف اشتغال‌زایی آغاز شده است ، عنوان کرد: به طور یقین آغاز به کار و فعالیت این طرح می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال و تولید ماهی شهرستان سلسله داشته باشد.

    قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه شهرستان سلسله دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشاورزی و شیلات است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، می‌تواند دارای توانمندی‌های بسیاری در این بخش ها باشد، اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی دوآب ظرفیتی است که در راستای ظرفیت و استعدادهای شهرستان احداث ‌شده و دارای مزیت نسبی در شهرستان است.

    وی با اشاره به رتبه سوم شهرستان سلسله در زمینه تولید ماهیان سردآبی و نقشی که این طرح می‌تواند در بهبود این رتبه ایفا کند، عنوان کرد: مجتمع پرورش ماهی دوآب ظرفیتی کم نظیر است که متاسفانه به رغم صرف میلیاردها ریال اعتبار بلااستفاده مانده است.

     فرماندار سلسله بیان کرد: امیدواریم مدیرکل شیلات لرستان پیگیر برطرف کردن مشکلات این طرح شوند چرا که آغاز به کار این مجتمع یکی از مطالبات به‌حق مردم شهرستان است که امیدواریم هر چه سریع‌‌تر تعیین تکلیف شود.

    علی رستمیان نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهی دوآب یکی از ظرفیت‌های شهرستان سلسله است که در کاهش بیکاری این شهرستان و افزایش سطح تولید آن می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

    وی افزود: متأسفانه سال‌هاست که این طرح به رغم بهره‌برداری به دلیل داشتن مشکلات واگذاری و اجتماعی پیش رو بلاتکلیف مانده است.

    نماینده سلسله و دلفان با اشاره به برگزاری جلساتی در گذشته برای برطرف شدن مشکلات این طرح با حضور استاندارمشکلات پیش روی این طرح لرستان و مدیرکل شیلات، افزود: متأسفانه هنوز به نتایج مطلوب نرسیده‌ایم و تلاش بر این است تا به زودی با برگزاری مجدد نشستی مشترک با حضور استاندار لرستان، مدیرکل شیلات و فرماندار سلسله پیگیر برطرف شدن مشکلات پیش روی این طرح بزرگ و ضروری شهرستان سلسله شویم.

    امید است که این بار مسئولان مربوطه به جد پیگیر برطرف شدن مشکلات پیش روی این طرح شده و با بهره‌برداری از آن در افزایش سطح تولید و اشتغالزایی شهرستان نقش مهمی ایفا کنند.

    انتهای پیام/

     

    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *