×

انتقاد از حذف رشته‌های پرطرفدار در مدارس فنی و حرفه‌ای

  • مرداد ۱۸, ۱۳۹۹
  • ۰
  • امسال شاهد هستیم که تعدادی رشته پرطرفدار در مدارس فنی و حرفه‌ای حذف شده که این موضوع باعث انتقاد دانش‌آموزان لرستانی و اولیا آنها شده است.

    انتقاد از حذف رشته‌های پرطرفدار در مدارس فنی و حرفه‌ای
  • بر اساس نظام آموزشی جدید دانش‌آموزان پس از اتمام پایه تحصیلی سوم متوسطه اول، بایستی بر اساس توانایی‌های علمی، علاقه‌مندی‌ها و مشاوره‌های آموزشی اقدام به انتخاب رشته کنند.

    ۳۰درصد دانش‌آموزان لرستانی بایستی  رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار ودانش را انتخاب کنند

    در همین راستا با پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دانش‌آموزان شروع به انتخاب رشته کرده‌اند بعضی‌ها که سودای پزشک یا پرستار شدن را در سر می‌پرورانند رشته تجربی را انتخاب می‌کنند و علاقه‌مندان به ریاضیات و علوم مهندسی به سراغ ریاضی فیزیک می‌روند همچنین افرادی که علاقه به رشته‌های روان‌شناسی و حقوق دارند رشته مد نظر آنان انسانی است.

    اما علاوه بر رشته‌های فوق مجموع رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار ودانش نیز علاقه‌مندان زیادی دارند و بر اساس سیاست‌های کلان آموزشی کشور و نیاز جامعه بایستی این دو رشته نسبت به رشته‌های نظری پرطرفدار تر باشند

    اما امسال شاهد هستیم که رشته‌های ارائه‌شده فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تغیرات زیادی پیداکرده‌اند به طوری که تعدادی رشته جدید اضافه‌شده و تعدادی رشته پرطرفدار نیز به کلی حذف شده است.

    انتقاد اولیای دانش آموزان لرستانی نسبت به حذف تعدادی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای

    این موضوع باعث انتقادهای بسیاری از والدین دانش‌آموزان لرستانی شده برای نمونه یکی از والدین دانش‌آموزان زمانی که برای ثبت و نام دخترش در رشته معماری به هنرستان‌های ناحیه یک مراجعه کرده متوجه شده که امسال کلاً رشته معماری برای دختران لرستانی ارائه نشده است.

    این در حالی است که رشته معماری یکی از زیرگروه‌های هنر بوده و طی سالیان گذشته همیشه یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها نزد دختران لرستانی است.

    برای اینکه از جزئیات این موضوع آگاه شویم به سراغ معاون آموزش و متوسطه لرستان رفتیم.

    احتمال تشکیل کلاس برای رشته‌هایی که توسط وزارتخانه حذف شده اند

    نصرالله بازگیریان با بیان اینکه امسال بر اساس نیازهای جامعه ۲۲ رشته فعال در هنرستان‌ها و ۳۶ رشته در مراکز کار و دانش تدریس می‌شود، اظهار داشت: این رشته‌ها بر اساس مطالعات بر روی بازار کشور ارائه‌شده‌اند برای نمونه تعمیرات موبایل، تعمیر آسانسور و چندین رشته در ارتباط مکانیک از جمله رشته‌های جدیدی است که امسال در هنرستان‌های لرستان تدریس می‌شوند.

    وی افزود: همچنین با توجه به اشباح شدن تعدادی از رشته‌ها مانند عمران، حسابداری، نقشه‌کشی و برق ظرفیت این رشته‌ها در لرستان محدود شده است.

    معاون آموزش متوسطه لرستان بیان کرد: البته برای تعدادی از رشته‌ها توسط مصوبه وزارتخانه آموزش و پرورش دیگر در استان‌ها نباید کلاس تشکیل شود.

     بازگیریان با بیان اینکه اگر رشته‌های که توسط وزارتخانه حذف‌شده‌اند دارای متقاضی باشند، ادامه داد: در این صورت با مکاتبه با وزارت خانه سعی می‌کنیم به صورت محدود برای این رشته‌ها در استان کلاس تشکیل دهیم.

    وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مجموع مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش در لرستان ۱۷۱ مدرسه بوده و در سال گذشته حدود ۱۵ هزار دانش‌آموز در قالب یک هزار و ۱۷۶ کلاس درس در این مدارس فعال بوده‌اند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *