×

بارش برف آزمون و خطای مدیریتی در بروجرد

  • کد نوشته: 2515
  • بهمن ۲۵, ۱۳۹۵
  • ۰
  • مدیریت بحران در شهرستان بروجرد همواره با وقوع بحران معنا پیدا می‌کند حال‌آنکه علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. به گزارش لرستان خبر، بامداد امروز بارش برف در بیشتر نقاط غرب کشور بنا به‌پیش بینی سازمان هواشناسی و اخطارهای مکرر مدیریت بحران استان لرستان آغاز شد تا شهرستان‌های نیمه شمالی و مرکزی استان لرستان نیز […]

    بارش برف آزمون و خطای مدیریتی در بروجرد
  • بارش برف آزمون و خطای مدیریتی در بروجرد

    مدیریت بحران در شهرستان بروجرد همواره با وقوع بحران معنا پیدا می‌کند حال‌آنکه علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد.

    به گزارش لرستان خبر، بامداد امروز بارش برف در بیشتر نقاط غرب کشور بنا به‌پیش بینی سازمان هواشناسی و اخطارهای مکرر مدیریت بحران استان لرستان آغاز شد تا شهرستان‌های نیمه شمالی و مرکزی استان لرستان نیز شاهد تداوم فعالیت این جبهه ناپایدار از همان آغاز شروع فعالیت با بارش سنگین برف در شهرهای شمالی همچون بروجرد، اشترینان، دورود و ازنا باشد.

    تا ساعت ۱۱ ظهر امروز میزان بارش‌ها بنا بر اعلام مدیرت بحران استان لرستان در شهرستان بروجرد حدود ۳۳ میلی‌متر گزارش‌شده بود اما هواشناسی بروجرد میزان بارش‌ها در برخی نقاط را تا ۷۰ سانتیمتر نیز اعلام کرده بود اما ۳۰ یا ۷۰ سانتیمتر سؤال اینجاست که چرا باید این‌همه بحران در شهر با بارش برف به وجود آید و مردم به‌جای شادی از نزول این رحمت الهی آرزو کنند که‌ای کاش هر چه زودتر بارش‌ها به پایان برسد و اوضاع شهر به حالت عادی بازگردد.

    از سویی با گشتی کوتاه‌مدت در میان شهر صحنه‌های عجیب و باورنکردنی از شکستن درختان قطور و نهال‌های کوچک و بزرگ و یخ بستن سیم‌های برق و تلفن و حوضچه‌های وسط میادین را مشاهده می‌کنید که هریک باعث اختلال درروند زندگی مردم این شهر شده است.

    شکستگی درختان در اثر سنگینی بارش برف سبب فروافتادن شاخه‌های آن‌ها بر روی سیم‌های برق و تلفن و درنتیجه قطعی برق در بیش از دوسوم شهر از ساعات اولیه بارش‌های امروز شده بود از سویی قطع آنتن دهی تلفن‌های همراه سبب کلافگی شهروندان این شهر و عدم دسترسی آن‌ها به منابع خبری و اطلاع‌رسانی برای وضعیت شهر شده بود.

    یک‌طرف دیگر ماجرا اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس نوبت صبح و سردرگمی دانش آموزان و اولیای آن‌ها بود که سبب شد تا چند دقیقه مانده به اعلام تعطیلی‌ها برخی از دانش آموزان را در آن هوای برفی و سرد به مدارس بکشاند و بعد هم تعطیلی مدارس با بی‌نظمی همچون دفعات گذشته اعلام شود.

    خاطره بارش برف برای همگان پر از شادمانی از این نعمت الهی است که امسال شهروندان بروجرد را با وحشت ناشی از این بارش‌ها مواجه کرده بود. نبود برق اضطراری در نانوایی‌ها، پمپ‌های بنزین و برخی اماکن خدمات رسان سبب سرگردانی مردم برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی در ساعات اولیه بارش‌های امروز شده بود.

    انسداد محورهای روستایی نیز موضوعی است که با کوچک‌ترین بارش برف و باران توسط روستائیان این شهرستان تجربه می‌شود و تا چند روز پس از اتمام بارش‌های جوی اهالی روستاها باید به‌سختی در محورهای مواصلاتی خود تردد کنند تا نیروهای امدادی اقدام به بازگشایی محورها نمایند.

    از سویی انسداد محورهای مواصلاتی این شهرستان از سوی استان‌های مرکزی و همدان نیز دیگر معضلی است که با وقوع بارش‌های جوی تردد در این مسیرها را مختل و مسافران را سرگردان و راهی سکونتگاه‌های مراکز امدادی می‌کند.

    مدیریت بحران در شهرستان بروجرد همواره با وقوع بحران معنا پیدا می‌کند و برگزاری جلسات و رفت‌وآمدهایی ازاین‌دست برای کنترل شرایط بحرانی در ساعات اولیه وقوع چنین وضعیتی را به دنبال دارد حال‌آنکه «علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد» اما باید از متولیان مدیریت بحران در این شهرستان پرسید که بارش ۳۰ سانتیمتری برف چرا باید این‌همه بحران در یک شهرستان به وجود آورده و سبب اختلال در زندگی روزمره شهروندان شود؟

    رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر لزوم انجام برنامه‌ریزی‌های لازم پیش از وقوع هر بحرانی اظهار داشت: مدیریت بحران پیش، حین و بعد از وقوع حوادث باید تشکیل جلسه دهد اما در هنگامی‌که بحرانی اتفاق می‌افتد نیازی به تشکیل جلسه نیست و باید جلسات پیش از وقوع حوادث برگزار شود تا با انجام هماهنگی‌های لازم از وقوع حوادث احتمالی درنتیجه هر بحرانی پیشگیری شود.

    وی افزود: تقسیم وظایف و کار باید در این مواقع به‌درستی صورت پذیرد و هر مسئولی در شرایط بحرانی وظایف خود را انجام دهد و از تمرکز نیرو در یک نقطه پرهیز و توزیع نیرو به‌درستی انجام شود تا با اشراف بر حوزه‌های عملیاتی اقدامات لازم در مناطق مختلف انجام شود.

    مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان بابیان اینکه بارش‌های امروز سنگین‌تر از حد تصور بود، تصریح کرد: شهرستان بروجرد از شهرهایی است که تجهیزات راهداری خوبی همچون تجهیزات پادگان مهندسی و تیپ ۲۴ بعثت را در اختیار دارد که امروز با همکاری‌های انجام‌شده بدون درنگ این امکانات برای بازگشایی محور بروجرد ملایر اعزام شد.

    انتهای پیام/

    منبع: تسنیم

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *