×

بانوی مددجویی که مخترع جهانی شد/ اختراعی که راه صادرات کشاورزی را هموار می‌کند

  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۱
  • ۰
  • سیده زهرا احمدی بانوی ۳۹ ساله نورآبادی و سرپرست خانوار که توانسته با تلاش و پشتکار محصولی را تولید کند که علاوه بر تضمین بازار فروش نقش مهمی در صادرات محصولات کشاورزی هم داشته باشد، سم گیاهی برای ازبین بردن آفت شته محصول این بانوی موفق است که توانسته آن را ثبت کند.

    بانوی مددجویی که مخترع جهانی شد/ اختراعی که راه صادرات کشاورزی را هموار می‌کند
  • سیده زهرا احمدی دانشجوی دکتری رشته کشاورزی علوم باغبانی دانشگاه لرستان است، او که سرپرست خانوار است و یک فرزند دارد، می‌گوید: علت اینکه تحصیلات را ادامه داده و در مسیر اختراع قدم گذاشته‌ام این بود که ثابت کنم زن تنها برای خانه داری نیست و می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله تولید و اختراع موفق باشد.

    او می‌گوید: سال ۹۰ تحصیلات دانشگاهی را شروع و سال ۹۷ هم یک شرکت تعاونی را تاسیس کردم اما به دلیل عدم هماهنگی تیم نتوانستم ادامه بدهم، چند پروژه را هم با جهاد کشاورزی در حوزه ترویج و تولید داشتم.

    احمدی می‌گوید: کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص تحصیل کمک زیادی کرده در زمینه تجاری سازی محصول نیز قول‌هایی به ما داده‌اند که امیدوارم محقق شود، با این بانونی موفق گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

    چطور شد که به فکر تولید این سم افتادید؟

    همانطور که می‌دانید ما در زمینه کشاورزی مشکلی که داریم استفاده از سموم شیمیایی است که در داخل گیاه باقی می‌ماند و زمانی که می خواهیم محصول را صادر کنیم متاسفانه کشور مقصد پس از آزمایش محصول را برمی‌گرداند و این ضربه سنگینی به کشاورز وارد می‌کند.

    بر همین اساس روی گیاهان دارویی برای تولید سم ارگانیک تمرکز کردیم که نه تنها خطرناک نباشد بلکه آفت و بیماری را هم از گیاه دور کند، سمی را از ترکیب چند گیاه دارویی بومی تولید کردیم که شته را ازمیوه‌های هسته دار از جمله هلو دور می‌کند.

    سم تولیدی را روی درختان خود و دیگر باغداران آزمایش کردیم خوشبختانه جواب داد، به طوری‌که شته دیگر سمت درخت نرفته است.

    توانستید گواهی ثبت اختراع را هم بگیرید؟

    بله، پس از یکسال توانستم امسال گواهی ثبت اختراع را دریافت کنم.

    تجاری سازی کرده‌اید محصول را؟

    بله، برای تجاری سازی محصول طرح توجیهی را برای پارک علم و فناوری آماده کرده‌ام، کمیته امداد هم قول حمایت و مساعدت‌هایی را برای تجاری سازی داده صندوق حمایت از واحدهای فناورانه هم قول پرداخت تسهیلات دو میلیارد تومانی را مطرح کرده است اما به هر حال پروسه اداری زمان بر است.

     برای راه اندازی کارگاه چقدر نیاز دارید؟

    ۲ میلیارد تومان برای تولید صنعتی و تجاری سازی محصول نیاز دارم اما در حد تولید آزمایشگاهی ۲۰۰ میلیون تومان.

    به مزایای این محصول اشاره می‌کنید؟

    اول اینکه سموم روی میوه باقی نمی‌ماند این موضوع علاوه بر ارگانیک بودن محصول در بحث صادرات هم نقش مهمی دارد، دوم اینکه این محصول حالت تغذیه کننده برای درخت دارد چون از عصاره گیاه تولید شده است.

    با توجه به اینکه بازار هدف شما کشاورزان است، آیا استفاده از این محصول به صرفه است؟

    بله، در صورت تولید انبوه به صرفه است زیرا لیتری ۲۵ هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود که نسبت به سموم شیمیایی قیمت پایین تری دارد، اما در حال حاضر قیمت آزمایشگاهی بالا است.

    توان تولید و راه‌اندازی محصول را به صورت انبوه دارید؟

    بله، از نظر تامین مواد اولیه که گیاهان دارویی بومی است مشکلی نداریم در واقع نیاز به واردات نداریم و اگر کار را شروع کنیم چون هم در تولید و هم فرآوری گیاهان دارویی تخصص داریم به کشاورز آموزش می‌دهیم خودشان تولید کنند، از نظر دستگاه هم که به واردات نیازی نیست.

    اگر واحد تولیدی راه اندازی شود چند نفر مشغول کار می‌شود؟

    با راه اندازی یک واحد تولیدی متوسط ۱۳ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند اما اشتغال زایی غیر مستقیم بالایی دارد.

    در صورت تولید انبوده برای بازار فروش مشکلی ندارید؟ 

    چون من در حیطه کشاورزی هستم و می‌دانم در بحث صادرات و فروش محصول چه مشکلاتی وجود دارد بنابراین دغدغه بازار را متوجه شده‌ام که به این سمت رفته‌ام، لذا در حوزه بازار با مشکل خاصی مواجه نیستیم، همین حالا هم که تولید انبوه نداشته‌ایم از سوی کشاورزان تقاضا داریم.

    محصول شما فقط برای درختان هسته دار است؟

    طبق آزمایشاتی که انجام داده‌ایم این محصول هم در فضای باز و هم گلخانه‌ی جواب می‌دهد، بنابراین درصورت تولید انبوه در حوزه صادرات می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم زیرا با استفاده از این سم محصول تولید شده ارگانیک است، در حالی که استفاده از سموم شیمیایی باعث می‌شود کشاورزان رغبتی برای صادرات نداشته باشند.

    دانشگاه برای تولید و ثبت اختراع کمکی کرده است؟

     من در کنار تحصیل تحقیق و آزمایش هم انجام می‌دهم اما دانشگاه خیلی هم مخالفت می‌کنند چون خارج از برنامه تحقیق انجام می‌دهم، اما من به دلیل علاقه زیاد در آزمایشگاه‌های وابسته به پارک علم و فناوری کارهای خودم را انجام می‌دهم متاسفانه محدودیت‌های زیادی برای واحدهای پژوهشی دانشگاهی داریم.

    شما مددجوی کمیته امداد هستید، آیا این نهاد کمکی به شما داشته است؟

    بله، برای تحصیل و دانشگاه حمایت زیادی انجام داده، از اختراع هم استقبال کرده و قول‌هایی برای بحث تجازی سازی داده است.

    چه عاملی سبب شد که شما این مسیر را با موفقیت طی کنید؟

    اولین موضوعی که مد نظر من بود اینکه ثابت کنم زنان تنها برای خانه داری نیستند بلکه می توانند کارهای بزرگتری را هم انجام دهند، علاوه بر این می‌خواستم برای دخترم یک الگوی موفق باشم تا به این نتیجه برسد که با تحمل سختی‌ها و مشکلات می‌توان به موفقیت دست پیدا کرد.

    سالانه چه مقدار می‌توانید تولید داشته باشید و آیا در صورت تجاری سازی سودی عایدتان می‌شود؟

    سالانه می‌توانیم ۵ تا ۶ تن تولید کنیم که برآورد ما سود ۳۷ درصدی است، البته درصورتی که بازار جا بیفتد سودآوری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

    به مشکلات پیش روی نخبگان و مخترعان اشاره می‌کنید؟

    عدم امنیت شغلی یکی از چالش‌هایی است که مخترعان و نخبگان ما را تهدید می‌کند، نکته دوم دشواری و سختی است که حین آزمایشات و تحقیقات متوجه مخترع می‌شود به طوری که گاهی در دل خود می گویی که چرا این مسیر را انتخاب کردی؟

    انتهای پیام/

    نویسنده: نسرین صفربیرانوند
    منبع: فارس
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *