×

بحران کمبود آب در دشت ” الشتر” جدی است

  • آبان ۹, ۱۴۰۱
  • ۰
  • رییس منابع آب سلسله گفت: بحران کمبود آب در دشت الشتر ( مرکز شهرستان) جدی شده است و چنانچه الگوی کشت در این منطقه رعایت نشود چند سال آینده با خشکسالی گسترده مواجه خواهیم شد.

    بحران کمبود آب در دشت ” الشتر” جدی است
  • ذبیح جودکی ضمن اشاره به افت ۲ متری سطح آب های زیرزمینی شهرستان اظهار داشت: چنانچه نصب کنتور هوشمند چاه های کشاورزی و الگوی کشت در شهرستان رعایت نشود طی سال های آتی با خشکسالی جدی مواجه خواهیم شد و توان آبیاری باغات را نخواهیم داشت.

    وی با اشاره به کاهش ۸۸ درصدی منابع آب سطحی سلسله نسبت به سال گذشته افزود: ۵۹۰ حلقه چاه در شهرستان وجود دارد که از این تعداد، ۱۵۰ حلقه صنعتی و مابقی چاه های کشاورزی عمیق و نیمه عمیق هستند که تاکنون نصب کنتور هوشمند بر روی ۷۰ حلقه چاه انجام و ۲۵ کنتور نیز خریداری شده است.

    رییس منابع آب سلسله با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ چشمه دائمی و فصلی در شهرستان گفت: همچنین ۲ رودخانه اصلی و هشت رودخانه فرعی در سلسله وجود دارد که فصل تابستان با افت شدید آبدهی مواجه بودند.

    جودکی عنوان کرد: چشمه های شهرستان امسال با بیشترین خشکسالی مواجه بودند به گونه ای که چشمه آهنگران در مرداد و شهریور کاملا خشک شد و چشمه های امیر، چناره و گلم کبود مقدار بسیار ناچیزی آب داشتند.

    وی با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در راستای صیانت از منابع آبی تصریح کرد: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت محصول آبدوست سیب زمینی از سه هزار و ۲۰۰ هکتار  به ۱۵۰ هکتار کاهش یافت و کشاورزان امسال به کشت محصولات استراتژیکی همچون کلزا، چغندرقند، گندم و جو روی آوردند.

    وی نصب کنتورهای هوشمند، رعایت الگوی کشت و بارانی کردن سیستم آبیاری زمین های کشاورزی را مهمترین راهکارهای صیانت و حفظ منابع آبی عنوان کرد و از کشاورزان شهرستان خواست همکاری لازم را در این زمینه با کارگروه حفاظت از منابع آب شهرستان داشته باشند تا در آبیاری زمین و تامین معیشت خود طی سال های آینده با مشکل جدی مواجه نشوند.

    شهرستان سلسله با دو بخش مرکزی و فیروزآباد و بیش از ۲۶۶ روستا در شمال استان لرستان قرار داد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *