×

بوی کرونا و ماه مهر/ حکایت والدین فراری از مدرسه

  • شهریور ۱۵, ۱۳۹۹
  • ۰
  • آینده وضعیت کرونا قابل پیش‌بینی نیست و همین باعث شده به خانواده‌های دانش‌آموزان استرس‌هایی وارد شود. در عین حال آموزش و پرورش اطمینان داده در مناطقی که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود.

    بوی کرونا و ماه مهر/ حکایت والدین فراری از مدرسه
  • اواخر سال گذشته بود که شیوع کرونا تمامی معادلات را بر هم زد تا آنجا که فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها هم تحت شعاع قرار گرفته و کلاس‌ها به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار شد.

    متاسفانه طی چهار ماهی که دانش‌آموزان با کرونا سپری کردند؛ کمبودهایی در زیرساخت‌های آموزشی به روش مجازی وجود داشت و از جمله آنها می‌توان به نبود اینترنت، گوشی هوشمند و حتی ایرادهای پیام رسان شاد اشاره کرد که تعلیم و تعلم را تحت تاثیر قرار داد.

    حال نیز در بحبوحه‌ای که روزانه خبرهای گوناگونی از افزایش آمار مبتلایان به غول ریزنقش کرونا منتشر می‌شود؛ صحبت از بازگشایی مدارس و شروع کلاس‌های حضوری به گوش می‌رسد که نگرانی دانش‌آموزان و والدین آنان را به همراه داشته است.

    تضمینی برای سلامت کودکان من وجود ندارد

    سمانه ملکی مادر دو دانش‌آموز خرم‌آبادی است که در این رابطه  می‌گوید: حتی اگر بچه‌هایم از تحصیل باز بمانند حاضر نیستم آنان را به مدرسه بفرستم.

    وی با بیان اینکه از شیوع کرونا اجازه خروج فرزندانم را از خانه نداده‌ام، ادامه می‌دهد: حتی طی این مدت اجازه رفتن به خانه مادربزرگ‌شان را نداشته‌اند و تنها با تماس تصویری دل‌تنگی‌شان را رفع می‌کردند؛ حال چگونه اجازه بدهم در کلاسی با چندین کودک دیگر قرار بگیرند؟!

    ملکی بیان می‌کند: من به آنها آموزش‌های لازم را برای مراقبت و رعایت بهداشت داده‌ام اما چه تضمینی هست که دیگر هم‌سن و سال‌هایشان نیز رعایت کنند؟

    این بانوی خرم‌آبادی می‌گوید: هم‌اکنون افراد بزرگسال و کسانی که به شدت رعایت می‌کنند هم مبتلا می‌شوند و تضمینی برای سلامت کودکان من وجود ندارد.

    آیا تعیین در مناطق به سفید، زرد و قرمز دقیق هستند؟

    هوشنگ میرزایی نیز پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان است که در پاسخ این سوال بی‌درنگ می‌گوید: هرگز اجازه نمی‌دهم پسرم حضوری سر کلاس برود.

    وی بیان می‌کند: قبلا روزی ۴۵ نفر مبتلا داشتیم و مدارس را تعطیل کردند حال که این آمار به ۳۰۰ نفر رسیده انتظار دارند فرزندم را به مدرسه بفرستم!؟

    میرزایی افزود: فقط خبر از بازگشایی مدارس می‌دهند اما آیا تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شده است؟

    این والد اهل خرم‌آباد اضافه می‌کند: زمان کلاس‌ها را ۳۵ دقیقه تخمین زده‌اند، این زمان چطور به دست آمده و آیا ویروس در این بازه منتقل نمی‌شود؟

    وی افزود: آیا واقعا تعیین مناطق به سفید، زرد و قرمز دقیق است؟

    اولویت نخست ما سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنان است

    در این رابطه علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز با اشاره به جزئیات بازگشایی مدارس استان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهرهای استان را از نظر شیوع کرونا به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کرده که شهرستان چگنی، شهر سپیددشت و منطقه ویسیان دارای وضعیت سفید هستند، بنابراین کلاس‌ها در مدارس این شهرها کاملا حضوری و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

    وی با بیان اینکه از نظر شیوع این بیماری ۱۱ شهر استان دارای وضعیت زرد هستند، افزود: شهرستان‌های ازنا، بروجرد، پلدختر، دورود، کوهدشت، رومشکان و مناطق اشترینان، معمولان، سیلاخور، کوهنانی و طرحان زرد به شمار می‌آیند که در این مناطق دانش‌آموزان گروه‌بندی شده و هر روز یک گروه در مدارس حضور پیدا خواهند کرد.

    به گفته مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در مدارس مناطق زرد نیز پروتکل‌های بهداشتی به طور دقیق اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه مدارس به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند.

    وی با بیان اینکه والدین حتما با مدارس در ارتباط باشند و زمان حضور دانش‌آموز از طریق پیام‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: خانواده‌ها حتما روزهای پنج‌شنبه و جمعه از مدرسه خبر بگیرند که نوبت حضور فرزندشان چه روزی است.

    مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: در مناطق زرد نیز بخشی از آموزش به شکل حضوری و در کلاس‌های کم‌جمعیت و با زمان حداکثر هر کلاس ۳۵ دقیقه برگزار می‌شود، قسمتی نیز با شبکه شاد انجام می‌گیرد.

    نخعی با اشاره به مناطق قرمز استان نیز تصریح کرد: ۹ شهر و منطقه استان شامل ناحیه یک و دو خرم‌آباد، منطقه زاغه، بیرانشهر، شهرستان‌های الیگودرز، الشتر، نورآباد، منطقه زز و ماهرو و منطقه کاکاوند از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند.

    در مناطق قرمز کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار نمی‌شود

    وی با تأکید بر اینکه در مناطق قرمز کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار نمی‌شود، گفت: در برخی مدارس روستایی و عشایری مناطق قرمز دارای جمعیت کم سه تا پنج نفر، برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانعی ندارد.

    مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اظهار کرد: در مناطق قرمز شورای مدرسه این اختیار را دارد که با توجه به شرایط حاکم وقتی تشخیص دهد اگر خطری برای تهدید وجود ندارد، امکان برگزاری کلاس‌ها را به شکل حضوری با رعایت موازین بهداشتی هست چرا که ترجیح به برگزاری آموزش حضوری است.

    نخعی با بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان تعیین کننده نحوه برگزاری کلاس‌ها است، افزود: تمامی آموزش‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خواهد بود.

    وی ادامه داد: در مناطقی که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، اطمینان کامل را از تضمین سلامت دانش‌آموزان داریم، با این وجود برخی اولیا بنا به دلایلی راضی به حضور فرزند خود در مدرسه نیستند، الزامی در این موارد وجود ندارد و به تشخیص آنان احترام می‌گذاریم اما تاکید داریم که مراقب آموزش مجازی فرزند خود و همچنین مراقب حضور آن‌ها در کلاس‌های شاد بوده و حتما با مدرسه در تعامل باشند.

    مدیرکل آموزش و پرورش لرستان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که علائمی از بیماری کرونا دارند و یا اینکه دارای بیماری زمینه‌ای هستند، به هیچ عنوان در مدارس حضور پیدا نکنند.

    نخعی تأکید کرد: اولویت نخست ما سلامت دانش‌آموزان و دیگر اعضای خانواده آنان و سپس موضوع تحصیل و پیشرفت آموزشی است.

    در پایان باید گفت که آینده وضعیت کرونا قابل پیش‌بینی نیست و همین باعث شده به خانواده‌های دانش‌آموزان استرس‌هایی وارد شود. نگرانی از ناتوانی فرزندان و مدارس در رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی سبب شده که والدین حتی در مناطق سفید نیز مجاب به فرستادن کودک خود به مدرسه نشوند.

    در این راستا باید اطمینان خاطر به آنان داده شده و تمامی نکات ایمنی و بهداشتی به صورت کامل و با حساسیت لازم رعایت شوند چراکه حرف از سلامتی آیندگان این سرزمین بوده و شوخی بردار نیست.

    خبرگزاری فارس لرستان_ سمیرا عزیزی

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *