×

تحول در مؤسسات و خانه‌های قرآنی لرستان/ احیای جلسات خانگی قرآنی

  • خرداد ۲۶, ۱۴۰۱
  • ۰
  • رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به تحول در مؤسسات و خانه‌های قرآنی، از احیای جلسات خانگی قرآنی و شناسایی خیران قرآنی در این استان خبر داد.

    تحول در مؤسسات و خانه‌های قرآنی لرستان/ احیای جلسات خانگی قرآنی
  • با نزدیک شدن به سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان ترویج و توسعه فرهنگ دینی در کشور بازخوانی مأموریت‌ها و تلاش‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ضروری است.

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اول تیرماه ۱۳۶۰، نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه، تحت عنوان نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد. این نهاد ارزشمند در سیر تکاملی خود، در چهاردهم فروردین ماه ۱۳۶۸، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) به سازمان تبلیغات انقلاب اسلامی تغییر نام داد.

    توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در لرستان

    حجت‌الاسلام صادق جعفرپور رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان  در سخنانی با اشاره به اینکه در لرستان ۶۳ مؤسسه قرآنی فعال داریم اظهار داشت: مؤسسه فعال، به موسساتی گفته می‌شود که در طول سال فعال هستند و برنامه‌های آموزشی شامل قرائت، روخوانی، مفاهیم و… را برگزار می‌کنند، این مؤسسات قرآنی در شهرها فعال هستند.

    وی با اشاره به فعالیت ۱۶۵ خانه قرآنی در لرستان بیان داشت: خانه قرآنی در روستاها فعالیت دارند، تعداد محدودی نیز در درون و حاشیه شهرها فعال هستند.

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان در ادامه فلسفه شکل گیری مؤسسات و خانه‌های قرآنی را توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی برشمرد و گفت: خوشبختانه این تعداد مؤسسه و خانه قرآنی در سطح استان فعال هستند و دانش آموزان و قرآن آموزان از آموزش‌های آنها بهره مند می‌شوند.

    تحول در مؤسسات و خانه‌های قرآنی لرستان/ احیای جلسات خانگی قرآنی

    حجت الاسلام جعفرپور با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی قرآنی طی سال از سوی مؤسسات قرآنی استان گفت: این آموزش‌ها از سوی اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی به این مؤسسات برای اجرا، ابلاغ می‌شوند.

    وی با تاکید بر اینکه این مؤسسات امتحانات و آزمون‌های لازم را برگزار می‌کنند و کسانی که در این آزمون‌ها موفق به کسب نمره قابل قبول شوند گواهی نامه طی دوره را اخذ می‌کنند بیان داشت: گواهی نامه‌های معتبر در این رابطه شامل گواهینامه درجه یک، درجه دو و درجه سه قرآن بوده که معادل با دوره لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می‌شود.

    ارائه آموزش‌های تخصصی قرآن

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه خوشبختانه در این زمینه در سطح استان برنامه‌ها و فعالیت‌های خوبی عملیاتی شده است عنوان کرد: اخیراً دوره آزمون تخصصی را در سطح استان برگزار کردیم که نتایج آنها در آینده اعلام خواهد شد.

    حجت الاسلام جعفرپور گفت: در حال حاضر شاهد برگزاری آزمون حفظ عمومی قرآن در استان هستیم، برگزاری این آزمون برنامه و مطالبه‌ای از سوی کسانی که حافظ کل قرآن بوده، است.

    وی با بیان اینکه حافظان قرآنی در مقطعی به صورت تخصصی در این رابطه ورود پیدا می‌کنند که کار بسیار سختی است گفت: گواهی نامه‌هایی که در این رابطه نیز اعطا می‌شود معادل لیسانس، فوق لیسانس و دکتری است، اما کسانی در استان داشته‌ایم که حفظ عمومی قرآن را گذرانده‌اند اما در حد تخصصی نبوده‌اند، اینها گواهی نامه هم نداشتند، اخیراً آئین نامه‌ای ابلاغ شده که این افراد می‌توانند ثبت نام و در آزمون شرکت کنند و در نهایت به آنها نیز گواهی نامه اعطا شود.

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان افزود: در لرستان ۱۰ مؤسسه قرآنی داریم که اینها مسئولیت برگزاری آزمون حفظ عمومی قرآن از جز ء اول تا پایان جز ء ۳۰ قرآن را بر عهده دارند، این آزمون در ۱۰ مقطع برگزار می‌شود و در نهایت به افراد شرکت کننده گواهی نامه اعطا می‌شود.

    حجت الاسلام جعفرپور تاکید کرد: این کار خرداد ماه در مؤسسات قرآن شروع شده و تا پایان سال نیز ادامه دارد، هر مؤسسه می‌تواند در طول سال چهار بار برای حافظان قرآنی آزمون برگزار کند.

    ارتقای کمی و کیفی مؤسسات قرآنی در لرستان

    وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ارتقای کمی و کیفی مؤسسات قرآنی در لرستان عنوان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، هنوز متأسفانه در کشور به جایگاه مدنظر نرسیده‌ایم، نیاز است که همه مؤسسات و خانه‌های قرآنی در این زمینه فعال شوند.

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه از نظر کمی و تعداد مؤسسات و خانه‌های قرآنی ما محدودیت خاصی نداریم و حتی برای برگزاری آموزش‌های تخصصی و عمومی نیز ما محدودیتی نداریم تصریح کرد: در این راستا از همه کسانی که به دنبال برنامه‌های قرآنی هستند و می‌خواهند سطح علمی و فکری خود را راجع به قرآن بالا ببرند دعوت می‌شود که در مؤسسات و خانه‌های قرآنی ثبت نام کنند.

    حجت الاسلام جعفرپور تاکید کرد: این ثبت نام نیز در سنین مختلف و برای برادران و خواهران خواهد بود.

    احیای جلسات خانگی قرآنی

    وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «نورالثقلین» در لرستان بیان داشت: اجرای این طرح به مدت یک سال بوده که شروع شده است و در قالب آن احیای جلسات قرآنی در منازل در دستور کار قرار گرفته است.

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به اینکه این امر، طرح بسیار خوبی است و امیدواریم همه مؤسسات و خانه‌های قرآنی و همچنین مردم در راستای اجرای آن به ما کمک کنند تصریح کرد: در این راستا افرادی که قصد دارند فضای خانه خود را قرآنی کنند، تبلیغات اسلامی استان استاد قرآنی در اختیار آنها قرار خواهد داد، در این راستا نیز از ظرفیت اساتید توانمند استان استفاده می‌شود.

    حجت الاسلام جعفرپور تاکید کرد: هر خانه و منزلی که قصد برگزاری جلسات خانگی قرآن را داشته باشند، برای آموزش، قرائت و… تبلیغات اسلامی حمایت‌های لازم را خواهد داشت، فعلاً در خرم آباد ۱۱۴ خانه قرآنی احیا شده و اعلام شده که آمادگی لازم برای برگزاری برنامه‌های قرآنی در منازل را دارند.

    وی تصریح کرد: امیدواریم که این برنامه در همه کوچه‌ها و خیابان‌ها برگزار شود و با حمایت اساتید و همچنین مردم این برنامه را به نحو مطلوبی دنبال کنیم.

    تحول در مؤسسات و خانه‌های قرآنی

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان در ادامه سخنان با اشاره به نگاه خاص حجت الاسلام «قمی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور به مؤسسات قرآنی به لحاظ کمی و کیفی بیان داشت: برگزاری طرح «نورالثقلین» یکی از برنامه‌ها در این راستا بوده که احیا شده است.

    حجت الاسلام جعفرپور با اشاره به تحول در مؤسسات و خانه‌های قرآنی و برگزاری آزمون‌های تخصصی برای مربیان گفت: این امر نیز از تیرماه امسال در استان شروع خواهد شد و برنامه‌ها و آموزش‌های تخصصی قرآنی برای مربیان مؤسسات و خانه‌های قرآنی اجرا خواهیم کرد.

    وی با اشاره به اینکه اوقات فراغت تابستان موقعیت بسیار خوبی برای ارائه آموزش‌های قرآنی و فرهنگی به دانش آموزان است عنوان کرد: از فضای مجازی به درستی می‌شود استفاده کرد و در این راستا ما باید ورود پیدا کنیم و اقدام به ارائه آموزش‌های قرآنی و فرهنگی کنیم.

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند از ظرفیت شبکه «شاد» در این رابطه به نحو مطلوبی استفاده کند گفت: ما نیز به عنوان مسئول اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی به آموزش و پرورش و همچنین مؤسسات قرآنی اعلام کرده‌ایم که در تابستان آمادگی ارائه این آموزش‌ها را با استفاده از اساتید توانمند به دانش آموزان داریم.

    شناسایی خیرین قرآنی

    حجت الاسلام جعفرپور تاکید کرد: فقط کار از سوی تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش انجام نمی‌شود، بلکه خانواده‌ها نقش موثرتری دارند و خانواده‌ها باید قدم اول را در این رابطه بردارند.

    وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه هر جایی که مردم پای کار بوده‌اند موفقیت هم زیاد بوده است عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان شناسایی خیرین قرآنی در سطح استان است.

    رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لرستان بیان داشت: خوشبختانه در این رابطه نیز اتفاقات خوبی رخ داده به طوری که در شهرستان دلفان یک خیر، ۴۰۰ جلد قرآن به مؤسسات قرآنی قرار داده است.

    حجت الاسلام جعفرپور بیان داشت: در خرم آباد نیز اخیراً یک خیر اعلام آمادگی برای توزیع کتاب قرآن در بین مؤسسات قرآنی کرده است.

    وی تاکید کرد: هر جایی که مردم حضور داشته‌اند توفیقات زیاد بوده است و ما به دنبال این هستیم که در همه شهرستان‌های استان خیرین قرآنی داشته باشیم، کار شروع شده و امیدواریم که این امر در همه شهرستان تحقق پیدا کند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *