×

امروز چهارشنبه؛
حجت الاسلام شیخ حجت الله ساکی خرم‌آبادی دار فانی را وداع گفت

  • کد نوشته: 16141
  • تیر ۱, ۱۴۰۱
  • ۰
  • خرم‌آباد- حجت الاسلام شیخ حجت الله ساکی خرم‌آبادی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه لرستان امروز چهارشنبه دار فانی را وداع گفت.

    حجت الاسلام شیخ حجت الله ساکی خرم‌آبادی دار فانی را وداع گفت
  • حجت الاسلام شیخ حجت الله ساکی ملقب به ساکی خرم‌آبادی از مجتهدین معاصر، استاد حوزه و دانشگاه لرستان امروز چهارشنبه دار فانی را وداع گفت.

    وی از چهره‌های مبارز مؤثر علیه رژیم پهلوی سال ۱۳۱۹ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در خرم‌آباد به دنیا آمد و بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی در یکی از دبستان‌های خرم‌آباد، سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد و تا اتمام دوره سطح از محضر اساتید آن دیار مانند آیت الله العظمی کمالوند کسب فیض کرد و برای تکمیل و ادامه تحصیل، سال ۱۳۳۸ به مدرسه فیضیه در قم عزیمت کرد و به تحصیل خارج فقه و اصول مشغول شد.

    این عالم جلیل القدر در سن ۴۰ سالگی به درجه اجتهاد نائل شدند و سال ۱۳۶۸ در رشته فقه و اصول دکتری خود را از حوزه علمیه قم اخذ کردند.

    وی در سال‌های تحصیل خود به محضر عالمان بسیاری شرفیاب شدند و از محضر آنها تلمذ کردند، وی از محضر ایات عظام ایت الله العظمی سبحانی، سلطانی طباطبایی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، اشتهاردی، صلواتی، مشکینی و خزعلی بهره برد.

    اساتید برجسته وی در دروس خارج فقه و اصول، آیات عظام حضرت امام خمینی (ره) و گلپایگانی بوده‌اند، تا اینکه به دستور امام (ره) در نجف اشرف، شهید محراب آیت الله مدنی را برای سرپرستی حوزه علمیه کمالیه منصوب و امور دینی مردم آن دیار را به ایشان واگذار کردند، وی همچنین مدت چهار سال در درس خارج فقه و اصول شهید اسداله مدنی شرکت فعال داشتند و از شاگردان برجسته ایشان به شمار می‌آمدند.

    در دوران زندگی در قم، خارج از کسوت شاگردی از محضر علمای بزرگی، چون آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی که معمم شدن ایشان نیز توسط این عالم بزرگوار انجام شد، ازمحضر آیت‌الله عظمی اراکی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت‌الله العظمی داماد، آیت‌الله العظمی بهاءالدینی، شهید مرتضی مطهری، مرحوم فلسفی و مرحوم بهلول استفاده کردند.

    با شروع نهضت امام (ره) نیز دوشادوش روحانیت و مردم به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها دستگیر و مورد تعقیب مأموران ساواک و شهربانی قرار گرفتند، در نهایت سال ۱۳۴۳ تبعید شدند، در بسیاری از گزارشات ساواک نام وی به عنوان اهانت‌کننده به شاه بر منبر و در سخنرانی‌ها، انتقال‌دهنده اعلامیه‌ها و پیام‌های امام (ره) از قم به خرم‌آباد، تحریک‌کننده روحانیون برای ابراز مطالبی علیه شاه بر منبر و تحریک مردم به شرکت در تجمعات و راهپیمایی‌ها علیه شاه اشاره شده است.

    تاریخی‌ترین تظاهرات مردم خرم‌آباد هم‌زمان با سراسر کشور در روز تاسوعا ۱۳۵۷ شکل گرفت که این تظاهرات پایه‌های حکومت پهلوی را در هم شکست، ساواک در گزارشی حجت الاسلام ساکی را مهره حساس و نقش سازنده در رهبری تظاهرات و تحریک مردم برای شرکت در تظاهرات روز تاسوعا ۱۳۵۷ در خرم‌آباد دانسته است.

    وی صاحب هفت اثر ارزشمند «رساله توضیح المسائل (فارسی)»، «صلاه مسافر (فارسی – دو جلد)»، «کتاب منهاج فی بیان احکام و مدارک الحج (عربی)»، «توحید و خدا شناسی (فارسی)»، «رساله فی صلاه الجمعه (عربی)»، «رساله فی الزکاه (عربی)»، «رساله‌ای در خمس (فارسی)» برای طلاب حوزه علمیه هستند.

    بنا بر این گزارش، این استاد برجسته امروز و در سن ۸۲ سالگی به دیار حق شتافت.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *