×

رئیس منابع طبیعی پلدختر: دفتر ژئو پارک زمین لغزش در پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد نوشته: 2876
  • اسفند ۹, ۱۳۹۵
  • ۰
  • رئیس منابع طبیعی پلدختر: دفتر ژئو پارک زمین لغزش در پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد رئیس منابع طبیعی پلدختر گفت: دفتر ژئو پارک زمین لغزش هفته منابع طبیعی در شهرستان پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش نیساخبر، شهرام میررضایی عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت:در هفته منابع طبیعی دفتر ژئو پارک زمین لغزش […]

    رئیس منابع طبیعی پلدختر:  دفتر ژئو پارک زمین لغزش در پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد
  • رئیس منابع طبیعی پلدختر:

    دفتر ژئو پارک زمین لغزش در پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد

    دفتر ژئو پارک زمین لغزش در پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد

    رئیس منابع طبیعی پلدختر گفت: دفتر ژئو پارک زمین لغزش هفته منابع طبیعی در شهرستان پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد.

    به گزارش نیساخبر، شهرام میررضایی عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت:در هفته منابع طبیعی دفتر ژئو پارک زمین لغزش در محل پارک طبیعت ولی عصر پلدختر به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی افزود: ۳۶۱ هزار هکتار پوشش جنگلی و مرتعی در  شهرستان پلدختر وجود دارد که ۲۴۲ جنگل و ۱۱۹ هکتار مربع است و این شهرستان از نظر وسعت منابع طبیعی رتبه سوم را در لرستان دارد.

    رئیس منابع طبیعی پلدختر به خشکیدگی درختان بلوط در سال‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: بیماری زغالی بلوط سبب خشکیدگی و زوال درختان بلوط تنها در پلدختر و لرستان بلکه در کل استان‌های حاشیه زاگرس از جمله قسمت‌هایی از فارس، کرمانشاه و ایلام شد که صرفاً یک عامل در آن دخالت نداشت  و سلسله عواملی از جمله ریزگردها، تغییر اقلیم و تنش‌های رطوبتی سبب شد که ۳۰ درصد درختان بلوط پلدختر خشک شوند؛ تیم‌های کارشناسی مختلفی از تهران برای نمونه برداری حضور یافتند ولی به نتایج خیلی مشخص نرسیدند که علت اصلی خشیدگی درختان چیست.

    وی با اشاره به معضلات منابع طبیعی شهرستان بیان کرد: ما هر ساله  شاهد آتش سوزی‌های جنگ‌ها هستیم که تقریباً ۹۰ درصد آنها عمدی و توسط انسان صورت می‌گیرد که در عرض چند دقیقه نتیجه زحمات چندین ساله جنگل برداری و درختان تنومند از بین می‌رود.

    میررضایی در رابطه با تبعات نابودی منابع طبیعی گفت: نابودی منابع طبیعی تبعات زیست محیطی را به دنبال دارد  به طوری که حیات وحشی که در محیط زیست هستند آسیب می‌بینند، ساختار اکوسیستم تغییر پیدا می‌کند.

    وی تصریح کرد: در ایام نوروز کشیک نوروزی داریم که به مناطق بحرانی و مکان‌هایی از جمله بادامک که مسافر زیادی دارد روزانه مراجعه می‌کنندو تلفن ۱۵۰۴ جهت وصول گزارشات مردمی در خدمت همشهریان پلدختری است.

    رئیس منابع طبیعی پلدختر خاطر نشان کرد: در ایام نوروز با طبیعت مهربان تر برخورد کنیم چون ذخیره‌ای برای نسل‌های آینده است تا از بین نرود؛ بهره‌برداری غیر مجاز از سرمایه‌های ملی نداشته باشیم، در حفاظت از منابع طبیعی مشارکت جدی کنیم و با برداشت غیر اصولی از منابع طبیعی نداشته باشیم چون منابع طبیعی بدون هیچ گونه مسامحه و کوتاهی به صورت جدی برخورد می‌کند.

    وی اظهارداشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بحث فرهنگی و حضور و مشارکت مردم است که اداره منابع طبیعی با توجه به اینکه یک اداره حاکمیتی است بدون مشارکت مردم نمی‌تواند آن رسالت سنگین خود را به راحتی انجام دهد.

    میررضایی افزود: جهت حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و انفال  با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و توصیه پیشوایان دینی به این امر همه آحاد و اقشار مردم بایدتوجه و اهتمام ویژه‌ای نسبت به موضوع داشته باشند .

    وی با اشاره به طرح خشکیدگی درختان بادامک عنوان کرد: نهال کاری در این منطقه اجرا شده و چاله‌های در بادامک احداث کردیم که در این طرح آب حاصل از بارندگی در اختیار ریشه درختان قرار می‌گیرد و همزمان کاشت بذر و نهال را در این چاله‌ها هم انجام دادیم.

    رئیس منابع طبیعی پلدختر  بیان کرد: تخریب منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های خدادادی توسط افراد سودجو که متأسفانه با ادوات مکانیکی اقدام به تخریب انفال می‌کنند مصداق بارز زمین خواری بوده و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری برخورد با زمین خواری به عنوان یک تکلیف شرعی است.

    انتهای پیام/

    منبع: تسنیم

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *