×

غنی‌سازی اوقات فراغت در دوگانه کرونا و فضای مجازی

  • تیر ۹, ۱۴۰۰
  • ۰
  • با فرا رسیدن فصل تابستان و اهمیت غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان که از دغدغه‌های مهم والدین است، انتظار می‌رود متولیان امر جهت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی فعالیت‌های مفید و خلاقانه نهایت تلاش را به کار گیرند، چرا که در غیر این صورت به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی، می‌تواند زمینه گسترش آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

    غنی‌سازی اوقات فراغت در دوگانه کرونا و فضای مجازی
  • تابستان گرم، سرآغاز شور و نشاط نوجوانان و جوانان است، پس از ۹ ماه تحصیل فصل تعطیلات بازی، شور، نشاط مسافرت، ورزش، مهارت‌آموزی و برای خود بودن است.

    در چنین ایامی دستگاه‌های مرتبط با اوقات فراغت برنامه‌هایی برای جذب مخاطبان تدوین می‌کنند، اما دومین سال پیاپی سایه شوم ویروس کرونا  رشته شادی و نشاط را از هم گسیخته تا برنامه‌ای حداقل برای با هم بودن، هیجان و ورزش‌های گروهی را از جامعه بگیرد.

    اگر چه ویروس چموش کرونا همه زیر ساخت‌ها و کارکرد اجتماعی گروه‌های جامعه را دچار اخلال کرده، اما باید پذیرفت دانش‌آموزان بیشترین آسیب را از منظر نقش آفرینی اجتماعی و مهارت‌آموزی متحمل شده‌اند.

    روزهای سخت در خانه ماندن، زندگی و آموزش در فضای پرخطر مجازی، کم تحرکی، فرآیند اجتماعی شدن، آموزش ناکافی، رقابت پذیری واقعی، افت تحصیلی، رفاه طلبی، عدم برقراری ارتباط موثر، جامعه پذیری  و … دستاوردهای خانه نشینی و ویروس کرونا برای دانش آموزان بوده است.

    حالا دومین تابستان کرونایی با روزهای گرم و خشک و قطعی برق از راه رسیده ودر سایه جولان کم خطر کرونا از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت می‌رسد.

    اگر چه اوقات فراغت بخشی از زندگی همه اقشار جامعه است، اما رنگ ولعاب تابستان برای دانش‌آموزان قدری زیباتر و با اهمیت است، به ویژه آن که دوسال تحصیلی است که سر در گریبان فضای مجازی آموزش کرده و رفته رفته تار پود وجود دانش آموزان آمیخته با همکلاسی، مدرسه، معلم  در قاب یک صفحه دیجیتال شده است.

    بدون شک اوقات فراغت فرصتی کم نظیر است تا برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران تربیت، فرهنگ، اجتماع ، اقتصاد و حتی سیاست با برنامه‌های دقیق و کارشناسی شده علاوه بر ایجاد پویایی و نشاط اجتماعی، سلامت جسم و روح فرآیند اجتماعی شدن را در قالب‌های مختلف با هزینه کم پیشگیری به جای درمان فرا گیری کنند.

    فرصتی که با بی‌برنامگی و کرونا هراسی در طول دو سال از دست رفته و هزینه‌های سنگینی بر پیکره جامعه وارد نموده است.

    کارکردهای اوقات فراغت

    بهنام فروتن‌نیا، جامعه شناس لرستانی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت امروزه تبدیل به یک فرصت اجتماعی برای جامعه شده است، افزود: این مهم بر اساس زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهره‌وری بالای نیروی انسانی می‌شود، از این رو مهمترین کارکردهای اوقات فراغت می‌تواند در دو جنبه فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

    وی بیان داشت: در ابعاد فردی می‌توان به کسب مهارت‌های زندگی، سلامت جسمانی، سلامت روح و روان، توانمندسازی، شکوفایی استعداد فردی، خودسازی و جامعه پردازی اشاره کرد.

    فروتن‌نیا، مهمترین کارکرد اجتماعی اوقات فراغت را تمرین اجتماعی زیستن و توجه دادن شرکت کنندگان به مقوله‌های مهم زندگی اجتماعی چون قانون مداری، نظم،مشارکت، تعامل، ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه فرهنگی،کمک به افزایش ضریب آموزشی افراد، افزایش آگاهی اجتماعی، صیانت از خانواده، افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد فردی و نهادی عنوان کرد.

    این کارشناس جامعه شناسی بیان داشت: برنامه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان در فصل تابستان بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی خانواده متفاوت است که بار اوقات فراغت یا همان آسودگی و آرامش از فعالیت‌های اجباری زندگی بر دوش خانواده سنگینی می‌کند.

    کرونا هراسی و توجه به حفظ سلامت

    وی ادامه داد: اعضای خانواده از یک سو، تعطیلی مراکز فرهنگی تفریحی، آموزشگاه‌ها و فضای ورزشی از سوی دیگر یک فاصله معناداری بین دانش‌آموز و سیستم‌های تربیتی ایجاد نموده است، تداوم این وضعیت اوضاع اجتماعی و آسیب‌های مرتبط را از آنچه هست، آشفته‌تر می‌نماید.

    فروتن‌نیا با اشاره به همزیستی هوشمندانه با کرونا، گفت: استفاده از ظرفیت‌های موجود آموزشی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی مهمترین برنامه‌ای است که مورد غفلت واقع شده است.

    جامعه شناس لرستانی تصریح کرد: در طول دو تابستان گذشته به آموزش‌های فضای مجازی اکتفا کرده‌ایم که پیامد های اجتماعی مخربی به همراه داشته است و شاهد تغییراتی در سبک زندگی اجتماعی به ویژه در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان هستیم.

    وی افزود: اگرچه برخی اماکن ورزشی یا همان باشگاه‌های زیر زمینی، آموزشگاه‌ها بصورت غیرمجاز فعالیت‌های محدودی انجام می‌دهند، اما خیل عظیمی از قشر دانش‌آموزی و جوان برنامه منسجم و امکانات بهره‌مندی مناسب از اوقات فراغت را ندارند.

    ورزش محبوبترین و بهترین برنامه اوقات فراغت برای دانش آموزان است

    فروتن‌نیا، ورزش را یکی از روش‌های غنی سازی اوقات فراغت که مهمترین تاثیر را در سلامت جسم و روح نوجوانان و جوانان دارد، عنوان و خاطرنشان کرد: در شرایط بحران کرونا و ریسک پذیری فعالیت ورزشی در فضاهای سربسته به نظر می‌رسد بسیج عمومی و استفاده از امکانات بالقوه فضای باز با برنامه‌ریزی، نظارت و هدفمندی در تابستان امسال می‌توان بخشی از آسیب‌های مرتبط با دانش‌آموزان را جبران کرد.

    جامعه شناس لرستانی ادامه داد: در سال‌های اخیر افزایش سرانه فضای ورزشی رشد نسبتا مناسبی داشته، اما هزینه‌های سنگین خودگردانی و واگذاری به بخش خصوصی شرایط را برای افراد بی بضاعت سخت و دشوار نموده است که این وضعیت با دستور مدییریت ارشد و یا اخذ مجوزهای لازم برای مواقع اضطراری مانند شرایط خاص کرونایی می‌تواند انجام شود.

    وی ورزش‌های گروهی را از ملزومات برنامه‌های ورزشی در غنی سازی اوقات فراغت خواند و افزود: در کنار فعالیت‌های ورزشی با پیوست فرهنگی می‌تواند ترویج فرهنگ کتاب خوانی، هنر آموزی، مهارت آموزی و حتی کارگاه‌های مشاوره فردی، علمی، اشتغال و کار آفرینی با ایجاد غرفه های سیار در میادین ورزشی روباز اقدام شود.

    فروتن‌نیا اظهار داشت: مهمترین آسیب برنامه‌های اوقات فراغت موازی کاری دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان است که هیچگاه به یک برنامه منسجم برای اوقات فراغت نرسیده‌اند، دستگاه‌هایی که به قشری نگری، رقابت‌های ناسالم، تبلیغات، آمارسازی سعی در موفقیت دستگاه متبوع خود دارند، به نظر می‌رسد کرونا فرصتی فراهم کرده که امسال  با یک بسیج عمومی و حضور آگاهانه در غنی سازی اوقات فراغت با رویکرد دانش‌آموزان منسجم و با برنامه اقدام شود.

    فعالیت ۷ انجمن کانون پرورش فکری در تابستان ۱۴۰۰

    مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای غنی‌سازی اوقات فراغت جامعه هدف، افزود: انجمن‌های فعال در این مجموعه در گرایش‌های مختلف همچون نقاشی، داستان نویسی، شعر، سرود، علوم و ستاره شناسی، هنرهای تجسمی، عکاسی و … برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان لرستانی در تابستان ۱۴۰۰ برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

    محمدجواد محمدی بیان داشت: علاقمندان می‌توانند برای شرکت در رشته‌های موردنظر کارگاه‌های  پیش‌بینی شده تا ۱۳ تیرماه به سایت kpf.ir مراجعه و مراحل لازم جهت ثبت نام خود را انجام دهند.

    وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا اغلب فعالیت ۷ انجمن کانون فکری به صورت مجازی برگزار خواهد شد، از برگزاری تعدادی از برنامه‌ها به صورت حضوری و با حداقل جمعیت و با رعایت گروه‌بندی سنی خبر داد.

    مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان، نقاشی، پتینه، دکوپاژ ، کاردستی، خوشنویسی، انیمیشن، موسیقی، هنرهای نمایشی، نوشتن خلاق، شعرخوانی، داستان نویسی، متون تخصصی، سرود، قصه گویی، حال خوش زندگی، زیست شناسی، صنایع دستی، بازهای بومی ومحلی، ادبیات بومی و محلی را از مهمترین کارگاه‌های فعال برای تابستان ۱۴۰۰ برشمرد.

    محمدی خاطرنشان کرد: علاقمندان در بازه سنی ۴ تا ۱۵ سال می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند، ضمن اینکه در برخی کارگاه‌ها پس از پایان دوره گواهی‌نامه معتبر صادر می‌شود.

    مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آنلاین این مجموعه، اظهار داشت: با توجه به برگزاری برنامه‌ها در فضای مجازی، تدابیری اندیشیده شده که کلیپ و فیلم‌های آموزشی از سوی اساتید و مربیان مجرب تهیه و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

    با فرا رسیدن فصل تابستان و اهمیت غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان که از دغدغه‌های مهم والدین است، انتظار می‌رود متولیان امر جهت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی فعالیت‌های مفید و خلاقانه نهایت تلاش را به کار گیرند، چرا که در غیر این صورت ضمن پرورش قشری ناکارآمد، به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی، می‌تواند زمینه گسترش آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

    انتهای پیام/

    نویسنده: پریسا قربانی نژاد
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *