×

رئیس کل دادگستری استان لرستان:
قضاوت قضات در لرستان باید عادلانه و منجر به ایجاد امنیت و بازدارندگی شود

  • مرداد ۶, ۱۳۹۹
  • ۰
  • رئیس کل دادگستری استان لرستان تکریم ارباب رجوع را جزء برنامه‌های محوری رئیس قوه قضائیه دانست و گفت: قضات باید عادلانه و منجر به ایجاد امنیت، بازدارندگی، اصلاح و عبرت‌آموزی شود.

    قضاوت قضات در لرستان باید عادلانه و منجر به ایجاد امنیت و بازدارندگی شود

    محمد رزم در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی دادگستری کل لرستان شغل قضاوت را منصبی بسیار مهم و خطیر دانست و اظهارداشت: قضاوت جایگاه پیامبران، وصی آنها و ائمه (ع)، جانشینان آنها، فقها و ولایت فقیه است و این امر توسط مقام معظم رهبری به رئیس قوه قضاییه تفویض شده است که قضات از بین افراد تحصیل کرده رشته حقوق و حوزه‌ها با سپری کردن مراحل خاصی انتخاب شوند.

    وی افزود: حکم و قضاوت بین مردم وظیفه امام(ع) یا نائب و جانشین امام(ع) و در زمان غیبت کار فقیهی است که مسلط به فقه و جامع الشرایط است و پیامبر اکرم(ص) در این رابطه فرموده‌اند خدا پشتیبان قاضی است تا زمانی که قاضی ظلم و ستم نکند.

    رئیس کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه عملکرد عادلانه قضات سبب جلب اعتماد مردم می‌شود عنوان کرد: مردم ولی نعمتان و پشتیبانان نظام، قوه قضائیه و سرمایه اجتماعی ما هستند.

    وی بیان کرد: یک قاضی ابتدا باید طرفین را به صلح و سازش دعوت کند و قضاوت باید به گونه‌ای انجام شود که طرفین پرونده و اصحاب دعوا متوجه شوند که قضات بی طرف هستند.

    رزم به لزوم تکریم ارباب رجوع تاکید کرد و گفت: رعایت شأن و جایگاه کرامت والای انسانی باید همواره مد نظر قضات باشد و این مسئله مورد تاکید آموزه‌های دینی، مقام معظم رهبری و آیت الله رئیسی و بزرگان دیگر است.

    رئیس کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه در محکمه و در اثنای رسیدگی‌ها نباید هیچ انسانی حتی مرتکب جرم تحقیر شود تصریح کرد: حقوق شهروندی اشخاص باید در حد کمال رعایت شود چرا که مردم ولی نعمت ما هستند و احترام به آنها باید سرلوحه کار همه به ویژه قضات باشد.

    وی  تکریم ارباب رجوع را جزء برنامه‌های اولویت دار و محوری رئیس قوه قضائیه دانست و خاطرنشان کرد: قضاوت قضات باید عادلانه و منجر به ایجاد امنیت، بازدارندگی، اصلاح و عبرت آموزی شود.

    رزم اظهارداشت: رفع اطاله دادرسی باید مورد توجه قضات باشد چرا که اطاله دادرسی در پرونده‌ها سبب بروز شبهه و ایجاد شائبه می‌شود.

    رئیس کل دادگستری استان لرستان افزود: جایگاه قضاوت بسیار رفیع است بنابراین نباید با هیچ چیزی عوض شود و در طول دوران خدمت قضایی از توجه به مسائل مالی که در شأن قاضی نیست باید پرهیز کرد.

    وی با تاکید بر اینکه قضات باید مسائل اخلاقی را رعایت کنند عنوان کرد: در بحث آموزش نیز باید گفت توجه ویژه به آموزش و به روز بودن و مطالعه مستمر، تسلط به قوانین و آرای وحدت رویه باید در دستور کار قضات باشد.

    رزم با بیان اینکه یک قاضی نباید به دنبال مسائل فرعی و حاشیه‌ای باشد عنوان کرد: اجرای سیاست‌های اولویتی رئیس قوه قضائیه باید به طور جدی توسط قضات دنبال شود.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *