×

قفل ۲۰ ساله اعتبار بر در تصفیه خانه فاضلاب الشتر؛ وعده‌هایی که عملی نشد+تصاویر

  • آبان ۱۸, ۱۴۰۰
  • ۰
  • بیش از ۲۰ سال از عملیات لوله‌گذاری شبکه فاضلاب شهر الشتر می‌گذرد اما هنوز از تصفیه خانه فاضلاب این شهر خبری نیست و شهروندان این شهر همچنان از روش سنتی حفر چاه برای دفع فاضلاب استفاده می‌کنند.

    قفل ۲۰ ساله اعتبار بر در تصفیه خانه فاضلاب الشتر؛ وعده‌هایی که عملی نشد+تصاویر
  •  وقتی سال ۱۳۸۰ عملیات لوله‌گذاری شبکه فاضلاب در شهر ۴۰ هزار نفری الشتر آغاز شد، بارقه‌ای از امید در شهروندان این شهر برای دفع بهداشتی فاضلاب شهری روییدن گرفت اما هیچکس فکرش را نمی‌کرد که سال‌های متمادی از پس هم سپری خواهد شد و لوله‌های شبکه فاضلاب این شهر در پس نبود «اعتبار» دچار استهلاک می‌شود، توقفی ۲۰ ساله و ناامید کننده که سبب بدبینی مردم این شهر به وعده‌های مسئولان شده است.

    مردم این شهر به بهره‌برداری رسیدن تصفیه خانه فاضلاب را باور ندارند و هرگاه صحبت از این طرح می‌شود گویی باور دارند که وعده‌ای بیش نبوده و نخواهد بود. بنا به گفته کارشناسان آبفا، ظرفیت تصفیه خانه هفت هزار و ۴۰۰ متر مکعب در روز است که ۵۰ هزار نفر را در فاز نخست تحت پوشش قرار می‌دهد و به طور متوسط برای ۷۰ نفر هم اشتغالزایی دارد اما در پس بی توجهی‌های مسئولان این آمار و ارقام بر روی کاغذ خشک شده‌اند.

    این طرح با تملک ۳۲ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان نیز همراه بوده است که اگر همین اراضی در این ۲۰ سال زیر کشت محصول خاصی رفته بودند می‌توانستند اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین کنند.

    به گفته مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان سلسله طرح جمع‌‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهر الشتر پس از مطالعه و کارشناسی‌های لازم، سال ۸۰ آغاز و تاکنون عملیات اجرایی مربوط به خط انتقال به طول چهار کیلومتر، خط اصلی به طول ۲۳ کیلومتر و خط فرعی آن به طول ۶۰ کیلومتر به میزان حدود ۹۵ درصد و با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان انجام شده است.

    تعطیلی پروژه تصفیه خانه فاضلاب الشتر در نبود اعتبار

    به گفته بهروز حسنوند مدیر آبفای سلسله شروع عملیات اجرایی بخش‌های سیویل ( عملیات ساختمانی) و مکانیکال تصفیه خانه فاضلاب الشتر شهریور ماه سال ۹۶ آغاز شده که بخش سیویل آن دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی است اما به دلیل نبود اعتبار، پروژه هم اکنون تعطیل است و برای اجرای کامل بخش‌های سیویل و مکانیکال این طرح بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

    عملیات اجرایی بخش‌های سیوسیل و مکانیکال تصفیه خانه فاضلاب شهر الشتر با حضور استاندار دولت تدبیر و امید، هوشنگ بازوند آغاز شد و این استاندار ابراز امیدواری کرد که با توجه به فعالیت پیمانکاری توانمند، هرچه سریعتر شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

    در همان زمان آغاز عملیات اجرایی طرح تصفیه خانه به رسانه‌ها اعلام شد که اعتبار لازم برای احداث تصفیه خانه فاضلاب الشتر مبلغ ۲۵ میلیارد تومان است که از محل اسناد خزانه تامین می‌شود اما در پس بی توجهی‌های مسئولان، عدم تزریق اعتبارات و گرانی مصالح اکنون این رقم به ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

    سال ۹۸ معاون وزیر نیروی وقت در بازدیدی که به همراه مسئولان از این طرح ضروری داشت با بیان اینکه نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای بهره‌برداری از این طرح اعلام کنیم، اظهار داشت: این تصفیه خانه حدود ۴۰ هزار نفر از جمعیت شهر الشتر را پوشش می‌دهد و با توجه به خطوط فاضلاب اجرا شده باید راهکاری برای بهره‌برداری هرچه سریعتر از آن پیدا کرد.

    قاسم تقی زاده خامسی با اشاره به محدودیت منابع دولتی، گفت: اعتبارات دولتی محدود است و همین امر دست و بال ما را بسته بنابراین باید در وزارت جلسه‌ای ویژه تشکیل دهیم تا روند ساخت این پروژه را تسریع بخشیم.جلسه‌ای که هرگز مشخص نشد دستاوردهایش برای این طرح چه بود؟

    وعده تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب الشتر تا پایان سال ۹۸

    همان روز نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری (سال ۹۸) به غیر از تصفیه خانه دورود، بخش‌هایی از ساختمان تصفیه خانه‌های کوهدشت و ازنا و سپس الشتر و نورآباد به اتمام برسند اما در عمل بخش ساختمانی تصفیه خانه فاضلاب شهر الشتر با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی به تعطیلی کشیده شد.

    اکنون ۲۰ سال از کارگذاری خطوط شبکه فاضلاب این شهر و ۶ سال از آغاز عملیات اجرایی بخش‌های سیوسیل و مکانیکال تصفیه خانه فاضلاب آن می‌گذرد و در نبود اعتبار و وعده‌های کاغذی مسئولان این مطالبه عمومی مردم شهرستان سلسله به تعطیلی کشیده شده است.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *