تا چشم کار می کند، گل هایی به رنگ ارغوانی در زمینی وسیع چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند، در میان برگ های این گل ها، طلایی سرخ نهفته است، طلایی که با ظرفیتی مهم برای توسعه و اقتصاد محسوب می شود.

طی سال های اخیر کشت زعفران در استان لرستان گسترش یافته و هر ساله حجم وسیعی از اراضی به این کشت اختصاص داده می شود، در فصل کشت زعفران بخشی از زمین ها زیر کشت زعفران می روند، اگرچه زعفران هم در دسته گیاهان دارویی گنجاده شده اما طی این سالها به دلیل عطر و طعم و کیفیت ممتازی که دارد در رتبه بالایی در کشور قرار گرفته است.

استان لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، مستعد کشت زعفران است و ناب ترین زعفران کشور در استان لرستان کشت می شود که در این راستا آزمایش ها و بررسی لازم از کیفیت زعفران در حال انجام است.

رویش طلای سرخ در مزارع لرستان

کشت زعفران از جمله کشت هایی است که نیاز خاصی به حجم آب ندارد و در این شرایطی که خشکسالی سایه افکنده می تواند به عنوان یکی از کشت های پرسود برای کشاورزان محسوب شود و گسترش این کشت در مناطق مختلف و روستاها از نظر اقتصادی می تواند تحول ایجاد نماید.

این در حالیست که علیرغم مرغوبیت این گیاه گران قیمت، اما تاکنون اقدامی اساسی برای بسته بندی و برند سازی آن صورت نگرفته در حالی که برندسازی این محصول می تواند سوددهی را برای استان دوچندان نماید.

در حال حاضر بخشی از زعفران تولیدی در کارگاه های کوچک بسته بندی می شود اما بسته بندی و برند سازی آن می تواند در حوزه اقتصادی کشاورزی بسیار موثر باشد.

سوق دادن جوانان به سمت کشت این محصول پرسود نه تنها می تواند از آمار بیکاری بکاهد بلکه حمایت های لازم برای کشت این چنین محصولی می تواند سبب عدم مهاجرات روستائیان به شهرها شود.

قدمت دیرینه کشت زعفران در لرستان

بهرامی یکی از کشاورزانی که سالهاست به کشت زعفران می پردازد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: حدود چهار سال است که به کاشت زعفران مشغول هستم، در واقع علاوه بر کشت زعفران به کشت برخی از گیاهان دارویی دیگر هم می پردازم.

وی افزود: زعفران استان عطر و طعم فوق العاده ای دارد و به طور متوسط از هر هکتار بیش از پنج کیلو گرم برداشت می شود که به نظر می رسد نسبت به سایر محصولات کشاورزی سوددهی بیشتری دارد.

این کشاورز لرستانی تصریح کرد: بعد از برداشت این محصول، چاره ای نداریم جز اینکه محصول را نسبت به قیمت بازار بسیار کمتر بفروشیم چرا که کارخانه بسته بندی در استان وجود ندارد در حالی که اگر چنین واحدهایی ایجاد شود قطعا از نظر سوددهی و اشتغال برای استان بسیار مناسب است.

بهرامی عنوان کرد: در فصل برداشت گاهی با کمبود کارگر موجه می شویم که نشان می دهد توسعه کشت زعفران یک فرصت برای اشتغال است.

وی بیان کرد: کشت زعفران در گذشته های دور هم در این استان وجود داشته به طوری که طبق گفته بزرگان این استان مستعد پرورش این گیاه دارویی است.

برداشت ۱۸۰۰ کیلو زعفران در لرستان

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: زعفران استان به دلیل شرایط اقلیمی کیفیت ممتاز و خاصی دارد که عطر و طعم زعفران تولید شده در استان نسبت به سایر زعفران های تولید شده در کشور، بسیار برجسته و بی نظیر است.

وی افزود: زعفران لرستان از نظر کیفیت رتبه اول را در کشور دارد و این یک ظرفیت است که می توان با افزایش کشت این محصول، علاوه بر اشتغال در اقتصاد هم اثرگذار باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: سطح زیر کشت زعفران در سال گذشته ۴۳۷ هکتار بود که از این میزان سطح، ۱۸۰۰ کیلو گرم زعفران برداشت شد که این میزان کشت در مقایسه با سال ۹۸ بیش از ۵۰ هکتار افزایش داشته است.

صالحیان عنوان کرد: سطح زیر کشت زعفران امسال نیز ۵۰ هکتار افزایش یافته که با توجه به شرایط کم آبی یکی از انواع گیاهان دارویی است که می تواند در شرایط خشکسالی به صرفه باشد.

اشتغالزایی و سوددهی، دو مزیت مهم کشت زعفران

وی برندسازی و بسته بندی را در این بخش ضروری دانست و بیان کرد: اگر سرمایه گذاران در این واحدهای بسته بندی زعفران استان سرمایه گذاری کنند قطعا به صرفه است چرا که این میزان زعفران تولیدی در صورت بسته بندی و برندسازی می تواند با قیمت بیشتری عرضه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان خاطر نشان کرد: سال گذشته در راستای حمایت از کشاورزان برای کشت گیاهان دارویی و زعفران بالغ بر چهار میلیارد تومان تسهیلات ارائه شد که کشت این محصول علاوه بر سوددهی بالا، در اشتغال هم موثر است.

صالحیان گفت: هر هکتار کشت زعفران یک نفر اشتغالزایی دارد اما در هنگام برداشت محصول تعداد اشتغال غیر مستقیم بیشتر است.

وی بیان کرد: محدودیتی برای کشت زعفران در استان وجود ندارد و به هر میزان که شرایط داشته باشند می توانند کشت نمایند.

انتهای پیام/