×

در پی انتشار مطلب «ترندهای جعلی و بیت‌المالی که به باد می‌رود»؛
نامه مدیر روابط عمومی سازمان سراج به الیاس حضرتی

  • کد نوشته: 15720
  • بهمن ۵, ۱۴۰۰
  • ۰
  • در پی انتشار مطلبی با عنوان «ترندهای جعلی و بیت‌المالی که به باد می‌رود» در روزنامه اعتماد، سعید اردیخانی طی نامه‌ای به مدیر مسئول روزنامه اعتماد بدین مطلب پاسخ داد.

    نامه مدیر روابط عمومی سازمان سراج به الیاس حضرتی
  • متن نامه منتشرشده توسط سعید اردیخانی، مدیر روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج بدین شرح است:

    جناب آقای الیاس حضرتی مدیر مسوول محترم روزنامه اعتماد
    سلام علیکم
    در مطلب مورخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ آن روزنامه تحت عنوان «ترندهای جعلی و بیت‌المالی که به باد می‌رود»، اکاذیب و اتهامات بی‌پایه و اساسی به سازمان فضای مجازی سراج و شبکه مرتبط با آن نسبت داده شده که بدینوسیله جوابیه ذیل به آن روزنامه ارسال می‌گردد. بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات انتظار می‌رود که این جوابیه در اسرع وقت در همان ستون منتشر شود. ضمن آنکه این سازمان حق هرگونه شکایت و اقدام قانونی در این خصوص را بر اساس ماده ۶ قانون مطبوعات برای خود محفوظ می‌داند.
    متن جوابیه:
    در خصوص یادداشت منتشر شده در شماره ۵۱۲۹ روزنامه اعتماد مورخ۳۰/۱۰/۱۴۰۰ تحت عنوان «ترندهای جعلی و بیت‌المالی که به باد می‌رود» و اکاذیب و اتهامات بی‌پایه و اساسی که به سازمان فضای مجازی سراج و شبکه مرتبط با آن وارد شده است، نکات ذیل به اطلاع خوانندگان محترم روزنامه می‌رسد:
    الف) یادداشت مذکور حاوی مطالب کذبی است که ابتدا برای تنویر افکار عمومی به توضیح آنها می‌پردازیم:
    ١ – نوشته شده مخاطب صحبت‌های برادر ارجمند جناب آقای رائفی‌پور، سازمان سراج بوده است. حال آنکه خود ایشان نیز بیان کرده است، مخاطبش مجموعه‌های دیگری بوده و ارتباطی با این سازمان ندارد.
    ۲- نوشته شده که ترندسازی هشتگ مبتنی بر فرآیندهای جعلی (فیک) توسط سراج انجام شده است. در حالی که حوزه شبکه‌های اجتماعی سراج سال‌های متمادی است که چنین اقدامات ساده‌انگارانه‌ای را خط قرمز خود قرار داده و در آموزش‌های خود به فعالان مستقل نیز آنها را از چنین اقداماتی برحذر می‌دارد.
    ٣- نویسنده این یادداشت عنوان کرده که در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ هشتگ‌نگاری سازمانی در فضای مجازی توسعه پیدا کرده و سراج را مخاطب خود قرار داده است؛ در حالی که در تمام این سال‌ها حتی یک مورد ترند کردن هشتگ با روش‌های عجیبی که بیان شده توسط این سازمان صورت نگرفته است.
    ۴- نوشته شده که سازمان سراج با گزارش‌سازی‌های بی‌ربط و دروغ و خلاف واقع تلاش دارد تصویر غلطی به مدیران ارایه دهد که این مطلب نیز آشکارا خلاف واقع است! چگونه می‌توان تصور کرد در شرایطی که نویسنده یادداشت، این موضوع ساده را متوجه است که هشتگ‌ها نمایانگر واقعیت جامعه نیستند، مدیران کشور این مطلب را درک نکرده و به سادگی فریب می‌خورند؟ مضافا بر اینکه موضع‌گیری‌های این سازمان همواره خلاف این رویه بوده و سراج خود مدعی مقابله با دروغ انگاری‌های اینچنینی است.
    ۱- در این یادداشت، سازمان سراج به عنوان سازمان پروژه‌بگیر رسانه‌ای معرفی شده است. این مطلب نیز از اساس دروغ است، تا امروز حتی یک مورد پروژه رسانه‌ای توسط سراج از هیچ فرد یا نهاد حقوقی و حقیقی اخذ نشده است.
    ۲- همچنین در این یادداشت عنوان شده است که سازمان سراج برای فعالیت رسانه‌ای در توییتر و… به کاربران حق‌الزحمه پرداخت می‌کند؛ در حالی که رویه سراج کاملا خلاف این مطلب بوده و مبلغی بابت اینچنین فعالیت‌هایی پرداخت نشده است و اساسا جز یک ستاد بسیار کوچک، شبکه سراج کاملا مردمی و بدون ارتباط مالی با این سازمان هستند .
    ب) با توجه به این حجم از اتهامات و اکاذیب که نسبت به سراج در یادداشت مذکور وارد شده لازم است معرفی کوتاهی از سازمان سراج برای خوانندگان محترم صورت پذیرد.
    سازمان فضای مجازی سراج یک ستاد چابک و فعال در حوزه فضای مجازی است که رسالت اصلی آن، توانمندسازی فعالان فضای مجازی از بین مردم و ایجاد شبکه‌های مردمی با حضور این فعالان در فضای مجازی است. این جریانات مردمی هیچ گونه نفع مالی از کنش و فعالیت خود در فضای مجازی از سمت سراج نخواهند داشت و هزینه‌های امکانات اولیه این کنشگری را نیز خودشان پرداخت می‌کنند چه برسد به پرداخت حق‌الزحمه. هدف این جبهه مردمی، ایجاد تحول هوشمندانه در لایه‌های مختلف فضای مجازی به منظور کاهش آسیب‌های عمدتا فرهنگی و اجتماعی این فضا است. این سازمان ضمن تأکید بر لزوم حضور و فعالیت در فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، نسبت به تهدیدها نیز آگاه است و آگاهی‌بخشی می‌نماید. به زعم این سازمان، فضای مجازی بستر تحول تمدنی است که می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری پیش روی انقلاب و نظام قرار دهد. برخی موضوعات فعالیت این سازمان عبارتند از:
    – تربیت و آموزش ده‌ها هزار نفر فعال مردمی فضای مجازی از بین جریانات مردمی و جوانان علاقه‌مند.
    – تولید محتوا و کنشگری در فضای مجازی توسط این جریانات مردمی که در تمام موارد به صورت خودجوش یا تولید محتوای شخصی انجام می‌شود و اگر هماهنگی نیز صورت پذیرد صرفا در موضوعات کلان است و نه بیشتر، تا امروز مبلغی بابت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (لایک و ریت و توییت و…) به شخصی پرداخت نشده و اساسا مشی سازمان این نیست.
    – رویکرد سراج، تحول فرهنگی، اجتماعی در فضای مجازی است نه گزارش‌سازی بی‌خاصیت مدیریتی از ترند هشتگ‌ها! هدف اول و اصلی فعالیت‌ها، ایجاد جریان‌های رسانه‌ای و فرهنگی واقعی و زنده در کشور حول یک موضوع است که طبیعی است در خیلی از موارد این جریانات به ترند شدن هشتگ‌ها (به صورت واقعی و نه بر اساس فرمول بیان شده در یادداشت مذکور) بینجامد.
    – بخش عمده‌ای از فعالیت سراج تربیت و ایجاد تیم‌های متخصص در حوزه‌های تخصصی تولید بازی، نرم‌افزار اپلیکیشن و حوزه‌های فنی و زیرساختی فضای مجازی است. این تیم‌ها که در سراسر کشور حضور دارند، هزاران محصول مختلف در قالب‌های گوناگون تولید و روزانه در فضای مجازی منتشر می‌کنند که نمونه این تولیدات، اپ‌استور «توپ مارکت»، اپلیکیشن «قرآن برای کودکان» و بازی «دلاور» است.
    – تحقیقات و آینده‌پژوهی فضای مجازی نیز از اقدامات دیگر این سازمان است که ده‌ها پژوهشگر با رویکرد تمدنی در این سازمان تربیت و صدها گزارش و محصول علمی تولید و منتشر شده یا در اختیار مسوولان مربوطه قرار گرفته است.
    – یکی دیگر از اقدامات سازمان سراج ارتقای سواد فضای مجازی و آگاهی‌بخشی به عموم جامعه در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی است، سراج زمانی این حرکت را آغاز کرد که در کشور هنوز تفاوت بین سواد رسانه و سواد فضای مجازی فهم نشده بود، اما امروز هزاران نفر در سطح کشور در دوره‌های تربیت مربی سواد فضای مجازی شرکت کرده و به فعالیت در این زمینه مشغول‌اند. این کار منجر به ایجاد جریان عمومی ارتقای سواد فضای مجازی در کشور شده است و صدها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در خصوص فضای مجازی و تبعات آن آگاهی یافته‌اند. همچنین اولین کلینیک تخصصی سلامت ذهن در فضای مجازی و کاهش مخاطرات و تهدیدهای فضای مجازی با حمایت این سازمان ایجاد و در حال فعالیت است.
    این موارد تنها نمونه کوچکی از فعالیت‌هایی است که جبهه گسترده مردمی مرتبط با سراج (به صورت خودجوش و خلاقانه) در سطح کشور انجام می‌دهد و بیان همه آنها در این مجال نمی‌گنجد.
    ج) متأسفانه چند ماه است که جریانات رسانه‌ای دشمن، با رصد نقش موثر سراج در شکل‌دهی جریانات مردمی فضای مجازی و ایجاد جبهه مردمی در مقابل دشمن بیرونی از یک سوی و برخی نگاه‌های غیرمنطقی به فضای مجازی در داخل کشور از سوی دیگر، به هجمه، اتهام‌زنی و شبهه‌افکنی علیه این سازمان می‌پردازند و برخی افراد و جریانات داخلی نیز بلندگوی ایشان شده‌اند. البته تا امروز مشی سراج غالبا بر سکوت بوده و بر ادامه این سیاست نیز اصرار می‌ورزیم. ولی در صورت تداوم اتهام‌زنی به خیل عظیم جریان مومن و انقلابی مرتبط با سراج و فعال در لایه‌های مختلف فضای مجازی اقدامات حقوقی و قانونی علیه جریانات خاصی که هدایت شده از بیرون مرزها اقدام به لجن‌پراکنی و تخریب می‌نمایند را آغاز خواهیم نمود.
    در پایان از آن‌دسته قلیل از فعالان رسانه‌ای که تحت تأثیر شایعات و اخبار جعلی قرار گرفته و به نگارش یادداشت‌های بی‌پایه و اساسی از این دست مبادرت می‌ورزند دعوت می‌گردد در دوره‌های سواد رسانه‌ای و مقابله با اغتشاش اطلاعاتی این سازمان شرکت نمایند.
    ومن‌الله التوفیق و علیه التکلان.
    سعید اردیخانی مدیر روابط عمومی سازمان فضای مجازی سراج
    رونوشت: جناب آقای دکتر فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *