×

وام مشاغل خانگی روی دست دولت ماند/ متقاضیان بروجردی همچنان در نوبت

  • تیر ۱۷, ۱۳۹۶
  • ۰
  •   متقاضیان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی و خوداشتغالی در شهرستان بروجرد یک سال و نیم است که به دلیل عدم تخصیص اعتبار از منابع دولتی در نوبت انتظار دریافت وام درخواستی خود هستند. به گزارش نیساخبر به نقل از خبرگزاری تسنیم ازبروجرد، کسب‌وکارهای خانگی یکی از راهکارهای مؤثر در ایجاد اشتغال‌زایی در سراسر جهان محسوب […]

    وام مشاغل خانگی روی دست دولت ماند/ متقاضیان بروجردی همچنان در نوبت
  •  

    مشاغل خانگی

    متقاضیان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی و خوداشتغالی در شهرستان بروجرد یک سال و نیم است که به دلیل عدم تخصیص اعتبار از منابع دولتی در نوبت انتظار دریافت وام درخواستی خود هستند.

    به گزارش نیساخبر به نقل از خبرگزاری تسنیم ازبروجرد، کسب‌وکارهای خانگی یکی از راهکارهای مؤثر در ایجاد اشتغال‌زایی در سراسر جهان محسوب می‌شود و به آن دسته از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک یا چند عضو از خانواده در فضای مسکونی خود در چارچوب یک طرح کسب‌وکار، بدون ایجاد مزاحمت و اخلال و یا وجود هزینه‌هایی نظیر اجاره‌بها و یا اجرت کارگر در واحدهای مسکونی خود مشغول به کاری هستند که منجر به تولید خدمات یا کالای قابل‌عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

    اما در سال‌های اخیر عدم توجه کافی مسئولان امر به اعطای تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی سبب رکود اشتغال‌زایی در این بخش شده به‌گونه‌ای که کارگاه‌های خانگی نظیر کارگاه‌های قالیبافی و یا هنرهای دستی که پیش‌ازاین فعالیت داشته‌اند به دلیل عدم‌حمایت مالی و دریافت تسهیلات کمکی به‌مرورزمان جمع‌آوری‌شده و اینک اشتغال‌زایی در این بخش نیز با بحران جدی مواجه شده است.

    افزایش بیکاری در سایه بی‌توجهی به اشتغال در بخش خانگی

    در فضای کسب‌وکار شهرستان بروجرد نیز این مشکلات با تداوم بیشتر ادامه دارد و عدم توجه به فرصت‌های شغلی در بخش‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی سبب افزایش تعداد بیکاران و مشاغل کاذبی همچون دست‌فروشی شده است.

    حالا در این شرایط دو سالی است که تسهیلاتی در حوزه مشاغل خانگی به متقاضیان این بخش در شهرستان بروجرد تعلق نگرفته و همچنان نیز خبر از تخصیص اعتباری در این بخش به گوش نمی‌رسد.

    هرچند مسئولان شهرستانی اذعان می‌کنند که این عدم تخصیص اعتبار کشوری است و باسیاست‌های دولت درزمینهٔ عدم تخصیص اعتبار ارتباط دارد اما هر دلیلی که این بی‌توجهی‌ها دارد فضای کسب‌وکار در این بخش را با رکود محسوسی به سمت مشاغل دیگر می‌برد و فرصت اشتغال‌زایی در این بخش را خالی می‌کند.

    علی از جوانانی است که تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکاری برای خود در بخش خوداشتغالی گرفته و دارای مدرک دانشگاهی و مدرک مرتبط با رشته برق از فنی و حرفه‌ای این شهرستان است اما تاکنون موفق به دریافت تسهیلات خوداشتغالی نشده است و می‌گوید: تشکیل پرونده داده‌ام اما اداره کار می‌گوید نمی‌توانند من را به بانک معرفی کنند چون هنوز اعتباری برای پرداخت این تسهیلات داده نشده است.

    وی می‌افزاید: الآن یک سال است برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌ام اما خبری از پرداخت آن نیست و همچنان به دنبال یافتن کاری در کاریابی‌ها و کارخانه‌ها هستم بااینکه توانایی راه‌اندازی شغلی برای خود را با مدارکی که اخذ کرده‌ام، دارم.

    مهناز بشیری دیگر متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی معتقد است که افراد با رابطه بازی سریعاً می‌توانند این تسهیلات را از بانک‌ها حتی بدون ضامن دریافت کنند اما او دو سال است در نوبت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی است و هنوز هم به وی چنین تسهیلاتی تعلق نگرفته است.

    عدم تخصیص اعتبار برای مشاغل خانگی در بروجرد

    عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد می‌گوید: از سال گذشته تاکنون اعتباری برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و خوداشتغالی به این شهرستان تخصیص داده نشده و تنها مبالغی به تعاونی‌ها اختصاص داده‌شده بود اما با توجه به اینکه بانک عامل پرداخت‌کننده این تسهیلات بانک سینا بود و با سود بین ۲۲ تا ۲۴ درصد این تسهیلات را پرداخت می‌کرد بسیاری از تعاونی‌ها از این تسهیلات استقبال نکردند.

    وی می‌افزاید: اعتبار پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۹۵ پرداخت‌نشده و سهمیه امسال نیز تابه‌حال مشخص نشده که تسهیلاتی پرداخت شود.

    رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در رابطه با آمار اشتغال‌زایی‌های اعلام‌شده در بخش‌های مختلف باوجود عدم پرداخت تسهیلات خوداشتغالی تصریح می‌کند: اشتغال‌هایی که در حوزه تعاونی‌ها و شرکت‌ها ایجاد می‌شود از طریق منابع داخلی خود تعاونی‌هاست و ازلحاظ مالی حمایتی از تعاونی‌ها صورت نگرفته و اشتغال در این حوزه از منابع داخلی آن‌ها بوده است.

    عدم تخصیص اعتبار از سوی دولت

    از وی دلیل این عدم تخصیص‌ها را می‌پرسیم که در جواب می‌گوید: به دلیل کمبود منابع و عدم تخصیص منابع این تسهیلات پرداخت‌نشده اما ظاهراً این قضیه مشکل کشوری است و سال ۹۵ دولت برای اعطای این تسهیلات اعتباری تخصیص نداد اما دلیل این موضوع را نمی‌دانیم.

    گیو کی می‌افزاید: درزمینهٔ تسهیلات خوداشتغالی نیز که توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود، اداره کار تنها تائید کننده بیکاری افراد است و این صندوق است که تعیین می‌کند این تسهیلات را به چه میزان و به چه افرادی پرداخت کند.

    وی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۹۴، چهار میلیون تومان بوده است، عنوان می‌کند: سهمیه این شهرستان در سال ۹۴ به میزان حدود ۳۰۰ نفر بوده که متقاضیان به بانک معرفی‌شده‌اند اما اینکه چه تعداد وام دریافت کرده‌اند مشخص نیست.

    رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد همچنین یادآور می‌شود که تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این‌گونه تسهیلات در سال جاری مشخص نیست و در سال گذشته نیز تعدادی از متقاضیان به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند و به دلیل عدم تخصیص اعتبار موفق به دریافت وام نشده‌اند.

    گزارش از الهام شاهدپور

    انتهای پیام/


    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *