×

وحشت از غرش‌های شیری که دیده نمی‌شود

  • کد نوشته: 14911
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۰
  • ۰
  • شامگاه سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت جاری خبری مبنی بر وجود یک قلاده شیر در منطقه عمومی کمالوند خرم‌آباد در فضای مجازی منتشر شد و پس از آن هم انتشار فیلم کوتاهی از اظهارات یکی از روستاییان که صدای غرش حیوان را از فاصله نزدیک شنیده بود بیشتر به شایعات دامن زد.

    وحشت از غرش‌های شیری که دیده نمی‌شود
  • این فرد روستایی می گوید غروب و هنگام بازگشت از مزرعه صدای غرش شیری را در فاصله کمتر از ۱۰ متری خود شنیده و به سرعت محل را ترک کرده است.

    همان شب تیم های گشت ویژه حفاظت محیط زیست استان با دوربین های “دید در شب” به منطقه اعزام شدند و فردای آن روز ۲۲ اردیبهشت اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کرد هیچ حیوان وحشی و یا آثار به جا مانده از آن در منطقه مورد نظر مشاهده نشده است.

    به گفته مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با توجه به گزارشات واصله از اهالی منطقه کمالوند شهرستان خرم‌آباد در غروب ۲۱ اردیبهشت ماه مبنی بر وجود یک حیوان وحشی که به ظن مردم محلی یک قلاده شیر بوده و غرش هایی شبیه این حیوان داشته است، بلافاصله کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت این اداره کل جهت بررسی موضوع در منطقه حاضر شده و با توجه به تاریکی هوا با امکاناتی از قبیل نور افکن، چراغ قوه، دوربین دید در شب و تفنگ بیهوشی در معیت نیروهای محلی به پایش منطقه پرداختند.

    در این پایش ها که تا صبح روز بیست و دوم اردیبهشت ادامه داشت هیچگونه مورد مشکوکی مبنی بر وجود حیوانات وحشی مانند شیر و پلنگ در منطقه مشاهده نشد اما بعد از آن تماس های مکرر اهالی مبنی بر شنیدن صدای غرش حیوان وحشی با محیط زیست و حتی آتش نشانی خرم آباد ادامه داشت.

    اکنون که ۱۰ روز از آغاز این ماجرا می گذرد همچنان گزارش هایی از مردم روستاهای منطقه می رسد که صدای غرش را شنیده اند و حتی برخی نیز ادعا کرده اند در تاریکی شب حیوانی با رنگ بدن سفید و در قامت شیر مشاهده کرده اند اما تاکنون هیچ ادله محکمی مبنی بر وجود آن در منطقه به دست نیامده است.

    نبی حسنوند مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان در این خصوص به ایرنا گفت: آخرین گزارش از شنیدن صدای حیوان روز جمعه ۲۴ اردیبهشت بود که بلافاصله تیم های این اداره کل به منطقه اعزام شدند اما باز هم برای چندمین بار تحقیق و گشت زنی، موردی مشاهده نشد.

    به گفته وی بیشترین گزارش ها در محدوده پاسگاه پلیس راه کمالوند و مسیر آبشار بیشه بوده است و نیروهای حفاظت محیط زیست برای تمامی گزارش ها به منطقه اعزام شده اند اما شواهدی دال بر وجود این حیوان یافت نشد که انتظار می رود تا حدود ۲۰ روز دیگر و پس از برداشت محصولات کشاورزی منطقه، کار جستجو و مشاهدات راحت تر انجام شود.

    هرچند تاکنون کمترین سندی از وجود شیر یا حیوان وحشی دیگری در این منطقه یافت نشده است اما رعب و وحشت غرش هایی که هر از چندگاهی در نزدیکی روستاهای منطقه و یا زمین های کشاورزی شنیده می شود مردم این مناطق را نگران کرده است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در ۱۰ روز گذشته تنها گزارش های مردمی دال بر حضور یک حیوان وحشی در منطقه بوده است و تاکنون موردی از این نوع حیوان دیده نشده است.

    فتحی بیرانوند در خصوص اعلام پایان جستجوها در منطقه نیز به ایرنا گفت: ما وظیفه داریم تا زمانی که گزارش های مردمی در این خصوص وجود دارد رسیدگی کنیم بنابراین جستجوها پایان نیافته است و بر حسب گزارش های مردمی ادامه دارد.

    وی همچنین در خصوص احتمال شیطنت و یا مزاحمت های مردمی در این باره نیز اظهار داشت: گزارش های مردمی مختلفی از کل روستاهای منطقه مبنی بر شنیده شدن غرش یک حیوان وحشی دریافت کرده ایم بنابراین احتمال شیطنت فرد یا افرادی در این زمینه کم است.

    وی افزود: سه احتمال در این راستا مطرح شد، نخست اینکه حیوانی از باغ وحش خرم آباد فرار کرده باشد که با بررسی های انجام شده و تایید باغ وحش، این اتفاق رخ نداده است و در فرضیه دوم احتمال داده می شود در صورت صحت سخنان روستاییان منطقه، شیر یا حیوان مشابه دست آموزی وارد منطقه شده باشد.

    به گفته فتحی بیرانوند افرادی هستند که توله حیوانات وحشی را از خارج کشور به صورت قاچاق وارد می کنند که احتمال می دهیم شاید فردی سال ها پس از خریداری و بزرگ کردن توله، اکنون به دلایل مشکلات نگهداری، آن را رها و یا خود حیوان به نحوی فرار کرده باشد که در این صورت احتمال وحشی بودن حیوان به دلیل دست آموزی در سال های گذشته، پایین است.

    وی ادامه داد: همچنین باتوجه به اینکه منطقه مورد نظر به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار، زیستگاه طبیعی نیست شاید جانور دیگری به صورت گذری برای یافتن زیستگاه جدیدی در حال عبور بوده است و عده ای آن را دیده یا صدای آن را شنیده باشند و به دلیل ناآگاهی به شیر تشبیه کنند.

    فتحی با یادآوری شماره تماس ۱۵۴۰ برای دریافت گزارش های مردمی می گوید: وجود یا عدم وجود هر گونه جانوری در این منطقه منوط به مشاهده مستقیم یا مشاهده نمایه های این جانور است بنابراین  تا مشخص شدن کامل موضوع، نمی توان در این خصوص اظهار نظر قطعی کرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *