×

کسب درآمد بانوی لرستانی از جلبک/ تکنولوژی ارزان با ثروت نهان

  • تیر ۹, ۱۴۰۰
  • ۰
  • زینب شاه‌محمدی کارآفرین جوانی که در حوزه پرورش جلبک‌کاری نو و دانش‌بنیان فعالیتی را آغاز کرده است با وجود سختی کار اما به افق و چشم‌انداز این فعالیت خوش‌بین است، به اعتقاد شاه‌محمدی پرورش‌دهندگان جلبک در صورت اراده و تحمل بالا و در یک بازه زمانی مشخص می‌توانند ثروتمندان آینده باشند زیرا بازار فروش ریزجلبک‌ها فراهم است.

    کسب درآمد بانوی لرستانی از جلبک/ تکنولوژی ارزان با ثروت نهان
  •  زینب شاه محمدی ۳۵ ساله، دانشجوی دکتری هواشناسی و راهبر شغلی کمیته امداد است که ایده همکارش «افسانه فراشی» در خصوص پرورش جلبک را عملی و حدود یازده ماه است که به این کار روی آورده است.

    این بانوی کارآفرین معتقد است که توجه به کارهای دانش بنیان و نو علاوه بر در آمدزایی، اشتغال قابل توجهی نیز به دنبال دارد، بنابراین افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، درصورت اراده بالا و پشتکار می‌توانند موفقیت چشمگیری به دست بیاورند.

    شاه محمدی با تواضع و فروتنی در طول مصاحبه‌ش چندین بار از خانم فراشی که این ایده را مطرح کرده است، نام می‌برد و می‌گوید: اگر کار را توانسته‌ام پیش ببرم مدیون علم و همکاری خانم فراشی است که این ایده را مطرح کرد کاری که ما شروع کردیم درست است توجیه اقتصادی دارد اما تا رسیدن به موفقیت تاحدودی زمان براست.

    وی می‌گوید: کمیته امداد امام (ره) لرستان در حوزه اشتغال برمحورهای نوین، نو و دانش بنیان تمرکز کرده و مانور می‌دهد، به همین دلیل از ایده‌ پرورش جلبک که کاری دانش بنیان است در استان حمایت می‌کند.

    توجیه اقتصادی پرورش جلبک

    این بانوی کارآفرین معتقد است: پرورش جلبک برای کسی که زیر و بم کار را بفهمد و بداند که باید چکار کند در یک بازه زمانی مشخص نه تنها توجیه اقتصادی خوبی دارد بلکه اشتغال خوبی هم دارد، اینکه محیط کشت باید چگونه باشد بخشی از کاری است که باید کارآفرین از آن اطلاعاتی داشته باشد.

    این بانوی کارآفرین که حدود یازده ماه است پرورش جلبک را در محیط کشتی نسبتا کوچک آغاز کرده، می‌گوید: طی این دوره با نوسانات ارز مواجه شدیم، بنابراین پرورش را رها کردیم و تصمیم گرفتیم بفکر تهیه محیط کشت یا غذای جلبک باشیم.

    بالا بردن سیستم ایمنی بدن ، پاک کننده هوا

    شاه محمدی در خصوص کاربردهایی که ریز جلبک‌ها می‌تواند داشته باشد، توضیح می‌دهد: ریز جلبک‌ جزو آبزیان محسوب می‌شود و در دو حوزه انسانی و دامی مصرف می‌شود، ریزجلبک به عنوان غذای مکمل مرغ تخم‌گذار و ماهیان زینتی، سگ، و گربه  زنبورعسل مصرف می‌شود و تلفات را کاهش می‌دهد، زیرا بالای ۶۵ درصد پروتئین دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، در بخش انسانی هم غذای فضا نوردان ناسا است در واقع یک سوپرفود محسوب می‌شود.

    ریز جلبک‌ها برای تولید دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی، شربت نیز کاربرد دارد، درکشورهای پیشرفته ریز جلبک ها در چهار راه‌های صنعتی و شلوغ به عنوان پاک کننده محیط نیز کشت می‌شوند، زیرا جذب کننده آلودگی هوا است.

    تکنولوژی پرورش جلبک در کشور وجود ندارد، حال اینکه به عنوان یک فعالیت پر در آمد و اشتغال زا می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند.

    وی با اشاره به اینکه هنوز تکنولوژی پرورش جلبک در کشور وجود ندارد و به طور گسترده در سطح ایران جا نیفتاده، می‌گوید: همین باعث شده افراد زیادی در این حوزه ورود نکنند، اما در صورتی که این کار جا بیفتد قطعا به عنوان یک فعالیت پر درآمد و اشتغال‌زا می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند.

    افق دید من تولید انبوه است

    شاه محمدی بیان می‌کند: هر کاری رمز و راز خودش را دارد تاکنون پیشنهادهایی را برای مصاحبه داشتم اما قبول نکردم چون معتقدم هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌ام البته در این مدت موفق به کشت و پرورش جلبک در محیط آزمایشگاهی شده‌ام اما افق دید من تولید انبوه است.

    کار کردن در محیط آزمایشگاهی برای این است که متوجه آزمون و خطاها شده باشیم زیرا پرورش جلبک آزمون و خطای بالایی دارد باید تحقیقات توسعه پیدا کند، من زمانی می‌توانم مدعی تولید جلبک باشم که صد درصد کار را انجام داده باشم و به صورت وسیع جلبک را پرورش بدهم.

    پرورش جلبک بازار فروش خوبی دارد اما یک مددجو نمی‌تواند بی گدار به آب بزند و شروع کند بنابراین ما باید راه را برای آنها باز کنیم.

    در افقی نه چندان دور از محل پرورش جلبک درآمد خوبی حاصل می‌شود، زیرا  پرورش دهندگان جلبک ثروتمندان آینده هستند.

    این بانوی کارآفرین می‌گوید: در افقی نه چندان دور از محل پرورش جلبک درآمد خوبی حاصل می‌شود، زیرا معتقدم پرورش دهندگان جلبک ثروتمندان آینده هستند.

    حمایت کمیته امداد از پرورش جلبک

    شاه محمدی در خصوص قیمت جلبک هم توضیح می‌دهد: فروش جلبک بستگی به کیفیت گونه آن دارد، در حال حاضر جلبک با کیفیت مناسب کیلویی یک میلیون تومان در حوزه انسانی و در حوزه دامی هفتصد هزار تومان، همانطور هم که اشاره کردم جلبک بازار خوبی دارد و اصلا  در این زمینه نگرانی و دغدغه‌ی وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه کمیته امداد امام (ره) استان  بانی این کار است، عنوان می‌کند: ما روی اشتغال زایی پرورش جلبک در استان تمرکز کرده‌ایم و هدفمان جامعه امداد است که امیدواریم راهگشا باشد و من معتقدم قطعا خواهیم توانست.

    بازدهی بیشتر درمحیط وسیع  

     این بانوی کارآفرین در خصوص بازدهی جلبک و فضای مورد نیاز برای پرورش جلبک می‌گوید: بدون شک هر چه محیط بزرگتر باشد بازدهی بیشتری دارد، اما اگر فردی ۳۰۰ یا ۴۰۰ متر فضای گلخانه‌‌ی داشته باشد ماهانه بین هفت تا هشت میلیون تومان درآمد دارد.

    سرمایه مورد نیاز برای پرورش جلبک ۵۰ میلیون تومان است اما مهمتر از آن اراده و تحمل بالا است، پرورش جلبک برای من که حدود یازده ماه است فعالیت دارم راه بی نهایتی است و اگرکسی به این عرصه ورود کند دوست دارد ادامه بدهد، من در این مدت اصلا احساس شکست نداشته‌ام.

    انتهای پیام/

    نویسنده: نسرین صفربیرانوند
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *