×

گرد بی مهری بر میراث لرستان/موزه بزرگ باستان‌شناسی، حسرت تاریخی دیار مفرغ

  • فروردین ۲۵, ۱۳۹۶
  • ۰
  • بیش از ۱۱ هزار شیء تاریخی و عتیقه در لرستان وجود دارد که متاسفانه در نبود موزه بزرگ باستان شناسی به نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و و این در حالی است که ایجاد موزه بزرگ لرستان که از مطالبات به حق مردم لرستان است از نگاه مسولان مغفول مانده است. به گزارش نیساخبر،استان لرستان […]

    گرد بی مهری بر میراث لرستان/موزه بزرگ باستان‌شناسی، حسرت تاریخی دیار مفرغ
  • بیش از ۱۱ هزار شیء تاریخی و عتیقه در لرستان وجود دارد که متاسفانه در نبود موزه بزرگ باستان شناسی به نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و و این در حالی است که ایجاد موزه بزرگ لرستان که از مطالبات به حق مردم لرستان است از نگاه مسولان مغفول مانده است.

    به گزارش نیساخبر،استان لرستان و شهر خرم‌آباد در مرکزیت آن،با قدمت ۵۴ هزار ساله‌ای که دارد بعنوان یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های انسان مدرن در دنیا شناخته می‌شود.

    این قدمت تاریخی، در کنار هنر اصیل و بی‌بدیل مردمان لر در طول تاریخ، موجب شده است تا اشیاء تاریخی بی‌نظیری از نقاط مختلف لرستان کشف شده و برای آیندگان به ارث گذاشته شود.

    بر همین اساس در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار شئ تاریخی و عتیقه که طی سالیان گذشته کشف شده‌اند، در گنجینه استان لرستان موجود است.

    اما آنچه عجیب بوده و برای مردمان دیار مفرغ جای سوال دارد این است که؛ متاسفانه با وجود تعداد کثیر اشیاء تاریخی و قدیمی که در لرستان وجود دارد هنوز اقدامی جدی برای ایجاد موزه بزرگ باستان‌شناسی در لرستان صورت نگرفته و تنها تعداد اندکی از اشیا بی‌نظیر تاریخی کشف شده در لرستان در قلعه فلک الافلاک که در دوران ساسانیان احداث شده به نمایش گذاشته می‌شود.

    این در حالی است که در دنیای امروز گردشگری و توریسم نقش بسیار مهمی در توسعه جوامع از لحاظ مختلف دارد و در این راستا موزه‌های باستان شناسی تاثیر بسیار زیادی بر رونق گردشگری داشته و به تنهایی می‌توانند در تبدیل شدن به مقصد گردشگری بسیار موثر باشند.

    بدون شک اگر تنها بخشی از اشیا تاریخی و عتیقه لرستان در اختیار هر کشور دیگری بود با ساختن موزه‌های باستان شناسی نهایت استفاده را در جهت جذب گردشگر و توریسم و معرفی تاریخ و فرهنگ و هنر خود از این طریق می‌کردند.

    اما لرستان با پیشینه غنی و بی‌نظیر تاریخی و داشتن بیش از ۱۱ هزا شیء تاریخی حسرت داشتن موزه بزرگ باستان شناسی را می‌خورد و این در حالی است که مصوبه دولت‌ نهم و دهم نیز در این راستا راه‌گشا نبوده و این مصوبه که حتی طرح و نقشه آن نیز در سال‌های گذشته توسط مشاور تهیه شده بود، تا کنون فقط روی کاغذ مانده است.

    گر چه در چند سال اخیر محور برنامه‌های مسوولان ارشد لرستان نیز تبدیل شدن این استان به مقصد گردشگری بوده است اما متاسفانه تا کنون شاهد برداشته شدن گامی اساسی برای ایجاد موزه بزرگ باستان شناسی در لرستان نبوده‌ایم.

    لذا هر چند حوزه گردشگری و میراث فرهنگی لرستان دارای مشکلات و ضعف های زیادی در حوزه‌های مختلف چون عدم توجه به بافت‌های تاریخی،کم توجهی به مرمت و ساماندهی پل‌های تاریخی مانند پل گپ ، تعلل در احداث پروژه‌های عمرانی و احداث هتل‌ها،غفلت از ظرفیت غارهای تاریخی برای توسعه گردشگری و .. می‌باشد، اما با توجه به اهمیتی که موزه‌ در رونق گردشگری دارد از استاندار لرستان بعنوان مدیریت ارشد استان انتظار می‌رود برای احداث موزه بزرگ باستان‌شناسی در لرستان مستقیما وارد عمل شده و کاری را که اداره میراث فرهنگی لرستان تا کنون انجام نداده است،انجام دهد.

    قطعا ایجاد موزه بزرگ باستان‌شناسی که از خواسته‌های به حق مردم لرستان است امید را در دل دوستداران تاریخ،فرهنگ و تمدن لرستان زنده کرده و قدری از بی‌مهری‌های صورت گرفته به میراث فراموش شده لرستان را می‌کاهد.

    بر کسی پوشیده نیست که لرستان با داشتن ظرفیت‌های بی‌شمار تاریخی و طبیعی می‌تواند به مقصد گردشگران بی‌شمار داخلی و خارجی تبدیل شود، و این مهم محقق نمی‌شود مگر با برنامه‌ریزی دقیق و مدون و اقدام و عمل دلسوزانه از سوی مسوولان متعهد و دارای تخصص.

    نگارنده :سعید سرشار

    انتهای پیام/

    منبع:فارس

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *