×

گفتگو با پژوهشگر لرستانی عرصه مستند/ نبود دسترسی به منابع پژوهشی مشکل اصلی مستندسازان است/ ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش بزودی شروع خواهد شد

  • کد نوشته: 4319
  • فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
  • ۱ دیدگاه
  • پژوهشگر لرستانی عرصه مستند می‌گوید: مهم‌ترین مشکل کار پژوهشگران، عدم دسترسی به منابع و آثار مکتوب می‌باشد و اگر مراکز یا ارگان‌های مربوطه با پژوهشگران عرصه‌های مختلف، همکاری‌های خوبی داشته باشند، بسیاری از مشکلات این عرصه حل خواهند شد.   به گزارش نیساخبر؛ استان لرستان مهد تمدن کهن و دیار فرهنگ و هنرمندپروری است که آوازه […]

    گفتگو با پژوهشگر لرستانی عرصه مستند/ نبود دسترسی به منابع پژوهشی مشکل اصلی مستندسازان است/ ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش بزودی شروع خواهد شد
  • پژوهشگر لرستانی عرصه مستند می‌گوید: مهم‌ترین مشکل کار پژوهشگران، عدم دسترسی به منابع و آثار مکتوب می‌باشد و اگر مراکز یا ارگان‌های مربوطه با پژوهشگران عرصه‌های مختلف، همکاری‌های خوبی داشته باشند، بسیاری از مشکلات این عرصه حل خواهند شد. 

    فریبا ولی پور عالم-پژوهشگر به گزارش نیساخبر؛ استان لرستان مهد تمدن کهن و دیار فرهنگ و هنرمندپروری است که آوازه هنرمندان خوش‌ذوق آن از سال‌های دور تاکنون از هیچ کس پنهان نبوده و نیست. شهرستان سلسله به عنوان نگین سبز این استان زیبا، در پرورش روح هنر و فرهنگ، شهره خاص و عام است.

    هنرمندانی همچون ملا منوچهر کولیوند، ملا حقعلی سیاهپوش، میرزا شفیع مصدق یوسف‌وند، رضا حسنوند و بسیاری دیگر از نویسندگان، شاعران، عرفا و علمایی که ذکر نام این عزیزان در اینجا مقدر نیست، همه و همه تأییدی بَیّن بر قدمت کهن هنر و دانش در شهرستان سلسله می‌باشد.

    هنرمندان عرصه رسانه و مستند در راستای شناساندن بیش از پیش هویت فرهنگی و ادبی شهرستان سلسله، دست به ساخت مستندی از زندگی‌ شاعر شهیر، ملا حقعلی سیاهپوش داده‌اند.

    این پروژه به کارگردانی «عزیز بابانژاد» و با تحقیق پژوهشگر لرستانی، «فریبا ولی‌پور عالم»، شروع به ساخت شده است. جهت آگاهی بیشتر از جزئیات ساخت این پروژه هنری-فرهنگی، مصاحبه‌ای را با خانم ولی‌پور انجام داده‌ایم که نظر شما را بدان جلب می‌نماییم.

    سلام و خسته نباشید. اگر امکان دارد خودتان را بیشتر برای مخاطبان معرفی نمایید.

    بنده هم عرض سلام دارم خدمت همه همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز. فریبا ولی‌پور عالم هستم؛ متولد نگین سبز لرستان، الشتر؛ دبیر ادبیات دبیرستان‌های ناحیه یک خرم‌آباد. دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی و در حال تنظیم رساله‌ی دکترا.

    پژوهش در زمینه زندگینامه ملاحقعلی سیاهپوش را از چه زمانی آغاز کردید؟

    مستند ملاحقعلی سیاهپوش، اولین تجربه‌ی کاری بنده در زمینه‌ی مستند است. با توجه به رشته‌ی تحصیلی بنده و ارتباط فراوانی که به شعرای بومی منطقه‌ی لرستان داشته‌ام، بر آن شدم تا یک کار تحقیقی کامل پیرامون این شاعر بلندمرتبه و گمنام استان لرستان انجام دهم. حاصل این تحقیق یک مقاله‌ی پژوهشی که بود که در همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ پذیرفته و چاپ شد.

    انگیزه شما از کار ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش و تهیه و تنظیم پژوهش‌های مربوط به این مستند چه بوده است؟

    ملا حقعلی سیاهپوش یکی از افتخارات بزرگ استان و حتی از افتخارات ملی این سرزمین است که متأسفانه مورد غفلت فراوان قرار گرفته است. ملاحقعلی سیاهپوش از جمله شعرایی است که علی‌رغم توانمندی او در سرودن اشعار فارسی و لکی و اشرافش بر مبانی و اندیشه‌های عرفانی آنچنان که باید و در خور شأن اوست شناخته نشده است.

    ایشان نه تنها بر اصول و مبانی عرفانی بلکه بر اوزان و قواعد شعر و تاریخ ادبیات ایران آگاهی کامل داشته است. لذا بر آن شدیم تا این شخصیت عارف و هنرمند برجسته را بیش از پیش به مردم معرفی نماییم و با پشتکار و تلاش جمیع هنرمندانی که کار ساخت مستند ملا حقعلی سیاهپوش را شروع نموده‌اند، به نظرم این پروژه کار بسیار ارزشمند و موفقی خواهد بود.

    چه کسانی شما را در ساخت این کار هنری همراهی خواهند کرد؟

    آقای عزیز بابانژاد هنرمند فعال عرصه‌ی مستند و سینما، کارگردان مستند مورد نظر هستند و آقایان سعید حقیقی و امیرحسین حقیقی از جمله افرادی هستند که در این کار پژوهشی در کنارشان خواهیم بود.

    در ساخت این مستند آیا از هنرمندان و شاعران شهرستان سلسله هم دعوت به همکاری شده است؟

    از جمله افراد دیگری که تاکنون از آنان دعوت کرده‌ایم که در این کار زیبا در کنار گروه ما باشند و از راهنمایی‌شان بهره ببریم، استاد رضا حسنوند شاعر بلند آوازه‌ی لرستان، دکتر مسعود سپهوندی از اساتید محترم گروه ادبیات فارسی و علیمردان عسگری، نویسنده‌ی پر کار لرستانی هستند.

    با توجه به تحقیقات و پژوهش‌هایی که در مجوعه آثار ملا حقعلی سیاهپوش داشته‌اید، ارزیابی شما از اوج هنرمندی و تفکر ایشان چگونه است؟

    با نگاهی گذرا با اشعار این توانمند شاعر لرستانی می‌توان به قدرت مسلم او در عرصه‌ی شاعری و اشراف او بر تاریخ ادبیات ایران‌زمین  اذعان و اعتراف نمود. ملاحقعلی با ذوق و قریحه‌ی وافر خود، تاریخ ادبیات ایران را بطور خلاصه اینچنین بیان می‌کند:

    سخن را رونقْ اولْ رودکی داد

    بدان مر تازگی و نازکی داد

    چو آخر ساخت فردوسی بنا را

    فلک واپس نهاد از بیم پا را

    به شیرینْ نظمی و شیرینْ کلامی

    فلک زد سکه بر نام نظامی

    چو سعدی شمع حکمت را بر افروخت

    مکان اختراعات سخن سوخت

    چو حافظ را بری از عیب کردند

    لسانش را لسان‌الغیب کردند

    کار تحقیق در زمینه ساخت مستند و همچنین آغاز تصویربرداری آن چه زمانی خواهد بود؟

    کار پژوهشی ملاحقعلی از ماه‌ها پیش شروع شده و کار تصویربرداری آن به یاری خداوند بزرگ طی هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

    مشکلات اساسی پژوهشگران مستندساز چیست؟

    مهم‌ترین مشکل کار پژوهشگران، عدم دسترسی به منابع و آثار مکتوب می‌باشد و این امر موجب زحمت زیاد و سختی‌های فراوان پژوهش است. به نظرم اگر مراکز یا ارگان‌های مربوطه با پژوهشگران همکاری‌های خوبی داشته باشند، بسیاری از مشکلات این عرصه حل خواهند شد.

    در پایان اگر سخنی با مخاطبان یا مسئولین عرصه هنری دارید، بفرمایید.

    با توجه به اینکه کار مستند، بار مالی فراوانی دارد از همین جا از مسئولین محترم و دلسوز استان می‌خواهم که در این امر مهم در کنار هنرمندان ساخت مستند مذکور باشند و در تأمین هزینه‌های مالی، ما را یاری فرمایند.

    از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

    بنده هم از صبر و حوصله شما و مخاطبان گرامی بسیار متشکرم.

    انتهای پیام/

    منبع:لرسو

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      یک پاسخ به “گفتگو با پژوهشگر لرستانی عرصه مستند/ نبود دسترسی به منابع پژوهشی مشکل اصلی مستندسازان است/ ساخت مستند ملاحقعلی سیاهپوش بزودی شروع خواهد شد”

      1. درسا اردلانی گفت:

        خانم ولی پور عزیز دبیر من هست،بسیار محترم هستن ایشون و خیلی دلسوزانه نه تنها برای کسانی که شاگرد ایشون هستند بلکه برای تمام دانش آموزان مدرسه در عرصه آموزش ادبیات تلاش میکند،امیدوارم همیشه زنده باشن

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *