×

یادداشت/آتش به اختیار

  • خرداد ۱۸, ۱۳۹۶
  • ۰
  • بسم الله الرحمن الرحیم ? آتش به اختیار ? در باب معانی محتمل دستور فرمانده مقتدر اما مظلوم ما برای اینکه شاید اینبار درست عمل کنیم آتش به اختیار، اصطلاحی نظامی است که بر اساس آن نیرو های هر میدان بر اساس دستور فرمانده میدان خود و بدون اخذ دستور از فرماندهان رده های بالاتر […]

    یادداشت/آتش به اختیار
  • بسم الله الرحمن الرحیم

    ? آتش به اختیار

    ? در باب معانی محتمل دستور فرمانده مقتدر اما مظلوم ما برای اینکه شاید اینبار درست عمل کنیم

    آتش به اختیار، اصطلاحی نظامی است که بر اساس آن نیرو های هر میدان بر اساس دستور فرمانده میدان خود و بدون اخذ دستور از فرماندهان رده های بالاتر که در میدان نبرد حاضر نیستند و به اصطلاح در اتاق جنگ یا در میدان دیگری مستقر شده اند و به صورت مستقل عمل می کنند.
    البته این عمل مستقل، قطعا باید بر اساس راهبردهای کلی جنگ باشد که قبلا در ارتباط با اتاق جنگ اخذ شده. ضمن اینکه باید تا حد ممکن بر اساس هماهنگی یا در صورت قطع ارتباط، تخمین موقعیت و نوع عملکرد سایر نیروهای عملیاتی انجام پذیرد، تا به جبهه خودی آسیبی ناخواسته وارد نشود. همچنین باید با تدبیر کامل عملیات مستقل اتفاق بیفتد تا از هدر رفت نیرو و مهمات نیز پیشگیری شده و حد اکثر نتایج مطلوب که در این شرایط حفظ خود و ارتباط و اتصال به نزدیک ترین نیروهای خودی است، به دست آید.

    با این وصف البته آتش به اختیار در عرصه نبرد سنگین جنگ نرم معانی فراوانی دارد که تلاش بنده بر این است در حد بضاعت برخی از این معانی را آشکار سازم.

    ♦️چرا آتش به اختیار
    فرمانده کل جنگ نرم فرمودند، آنجا که ارتباط با بالادست قطع شده یا می بینید مجموعه های مسئول تعطیلند آتش به اختیار.
    بعد فرمودند که وقتی اولویت بندی ها درست نیست و به عنوان مثال اولویت می شود اینکه فلان صدای خاص قبل اذان پخش بشود یا نه این یعنی فرماندهی تعطیل است!
    خوب البته افسران این تعطیلی را تشخیص داده اند و حتی پیش از این برخی از این افسران آتش به اختیار هم عمل کرده اند. اما اکنون فرمان عمومی مستقیم صادر می شود. یعنی فرمانده کل قوا اختیارات فرماندهان ارشد را از ایشان سلب کرده و خود به صورت مستقیم با افسران میدانی ارتباط برقرار می کند.
    اجازه بدهید اینجا مقایسه ای بکنم با زمانی که امام خمینی ره بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کردند.
    بنا بر این مشخص می شود که ما در عرصه جنگ نرم با بنی صدر های جنگ ترم مواجه هستیم.
    شاهد من در سخنان چندی پیش حضرت آقا است که فرمودند خرمشهر ها در پیش است. البته نه در عرصه نظامی، بلکه در عرصه های دیگر که بسیار سخت تر است. یعنی ما در عرصه های گوناگون زمین متصرفه خودمان را وا گزار کرده ایم. حالا یا از روی ضعف و بی تدبیری یا از روی خیانت و با هماهنگی با دشمن. اما در هر صورت، باید این عرصه ها باز پس گرفته شوند. اما کدام عرصه ها؟

    ? آیا تنها عرصه جنگ نرم عرصه فرهنگی است؟
    به نظر می آید اصطلاحات و بیانات بکار رفته توسط حضرت آقا مخالف این تلقی باشد که جنگ نرم هنوز هم در عرصه فرهنگی محدود است. چندی پیش باز هم ایشان فرمودند درگیری پیچیده تر شده و در عرصه های سیاسی و اقتصادی توسعه یافته. البته این مساله امروز آشکار است. نشانه های هویدایش را هم بغضا نشان خواهم داد. اما از آن به بعد فرمانده اصطلاح شبیخون فرهنگی را به جنگ نرم بدل کردند. یعنی دیگر فرهنگ به تنهایی مورد هجوم نیست. بلکه همه ابعاد فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی مطرح هستند.
    به این ترتیب، وقتی ایشان عنوان افسران یا فرماندهان جنگ نرم را اعطا کردند، تنها عمل در حوزه فرهنگی صرف را مد نظر نداشتند. چنانکه بارها دانشجویان و اساتید و روحانیون و حتی عموم مردم را مخاطب خود در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی قرار داده و تاکیدات و راهبردهای خود را مطرح فرموده اند.

    ?معنای دیگر آتش به اختیار
    معنای دیگر این فرمان این است که فرمانده کل به تدبیر افسران خود در همه رده ها اطمینان دارد و عملکرد های ایشان را در عملیات های سابق پسندیده است.
    این خود مدال افتخاری است برای صیاد های عرصه فرهنگ که با درجه پایین به واسطه حسن عملکرد و تدبیر عالی خود به مقام فرماندهی رسیده اند.
    این آتش به اختیار فرمانده کل ناشی از تربیت درست نیروهای توسط خود ایشان است.
    ? و معنای دیگر
    البته نباید به این اصطلاح دلخوش بود. چون تنها جایی آتش به اختیار می دهند که در همه جبهه ها وضع نامناسب است. یعنی جبهه گسترده ای توسط دشمن شکل گرفته و تا عمق مرزها نفوذ کرده و برخی فرماندهان هم اسیر دشمن شده اند و اکثر خاکریزهای موجود هم به محاصره دشمن درآمده اند و از همه بدتر ممکن است از خط فرمان برخی فرماندهان، دستور مورد نظر دشمن برسد!
    وقتی مسئولین تامین امنیت کشور توانمندی های امنیتی را مخدوش می کنند.
    وقتی که مسئولین فرهنگی کشور شانه از زیر بار فرهنگ اسلامی خالی می کنند و البته دیسکو خیابانی به راه می اندازند تا در مسند قدرت بمانند.
    وقتی که مسئولین اقتصاد مقاومتی خود واردات چی می شوند و….
    این یعنی فرماندهی تعطیل است. و محاصره توسط دشمن بیرونی و داخلی کامل شده و باید آتش به اختیار عمل کرد.
    تنها می توان به یک صدا اطمینان داشت. بیسیم فرماندهی کل قوا و صدای شخص خود ایشان.

    دکتر احمد حقی

     


    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *