راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال نماد حضور ملت در پاسداری از ارزش‌ها، آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و نشانگر اقتدار و پشتوانه مردمی نظام به عنوان اصلی‌ترین پشتوانه و سرمایه کشور است.

در حقیقت شرکت مردم در راهپیمایی‌ها، صحنه نمایش بیداری و هوشیاری ملت اسلامی، اتحاد و همدلی آنان و توجه به سرنوشت کشور و اعلام بیزاری از دشمنان نظام اسلامی است که از یک سو موجب دلگرمی و نویدی برای دوستان نظام اسلامی است و از سوی دیگر توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی را خنثی خواهد نمود.

اهمیت حضور مردم در راهپیمایی آنگاه بیشتر آشکار می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که انقلاب اسلامی با محور قرار دادن ارزش‌ها و اصول مترقی اسلام و طرح اسلام به عنوان الگویی حکومتی و عاملی که می‌تواند سعادت مادی و معنوی بشر را تأمین کند، فرهنگ غربی را به چالش کشیده است و اسکتبار جهانی نیز تمام سعی و تلاش خود را به کار بسته است که از تبدیل شدن انقلاب اسلامی به الگویی مترقی و پیشرفته برای سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی جلوگیری به عمل آورد و چنین وانمود کند که تنها راه پیشرفت و توسعه تنها در در قالب فرهنگ غربی امکان پذیر است.

بدیهی است با حضور مردم در راهپیمایی‌ها و حمایت و پشتیبانی آنان از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی، توطئه آنان خنثی شده و پشتوانه مردمی نظام بیانگر عزم و اراده مردم و مسئولان نظام برای پیمودن راه پرپیچ و خم، ساختن کشوری مترقی و توسعه یافته بر مبنای احکام اسلامی خواهد بود.

علاوه بر اینکه بسیاری از راهپیمایی‌هایی که در مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود در حمایت از ملت‌های مظلوم و ستمدیده جهان هم چون فلسطین و عراق است که برخواسته از وظیفه انسانی دینی ما در حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان است که موجب دلگرمی و تقویت روحیه آنان می‌شود و نشانگر روحیه عدالت طلبی و ظلم ستیزی انقلاب اسلامی است.

از این رو با توجه به شرایط حساس کنونی و توطئه‌های گوناگون دشمنان انقلاب اسلامی و جنایات و ظلم‌هایی که استکبار جهانی و ولیده نامشروعش رژیم صهیونیستی نسبت به ملت‌های مظلوم انجام می‌دهند، حضور مردم در راهپیمایی و برگزاری تظاهرات وظیفه ای انسانی، دینی و ملی محسوب می‌گردد که نباید از آن غفلت نمود و یا تأثیرات آن را نادیده گرفت.

اهمیت راهپیمایی امسال از جهات مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست که به اختصار به دو مورد آن اشاره می‌شود: یکی اینکه ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حادثه مهم و حیرت‌انگیزی برای جهانیان بود. این حادثه بزرگ، از یک‌سو معادلات سیاسی استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سوی دیگر، یکی از استوارترین رژیم‌های وابسته را ریشه‌کن ساخت.

در کشور ایران، با اهمیتی که از نظر استراتژیکی و اقتصادی برای قدرت‌های بزرگ جهان داشت، تحول سیاسی بزرگی به‌وجود آورد و یک بار دیگر اسلام را به‌عنوان قدرت تعیین‌کننده در جهان مطرح کرد و چشم‌انداز وحدت جهان اسلام و ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیم‌های وابسته و تحمیلی را در سرزمین‌های اسلامی، در برابر دیدگان مشتاق میلیاردها مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب را در دل‌های جهانخواران پدید آورد که آثار آن را امروز با گذشت ۴۴ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی در جای جای جهان از غرب آسیا گرفته تا قلب اروپا به نمایش گذاشته است.

همچنین در شرایط فعلی باتوجه به توطئه‌های متعدد دشمنان انقلاب اسلامی، نیاز به وحدت ملی و حرکت در مسیر انسجام و یکپارچگی، بیشتر از گذشته احساس می‌شود و در راستای حفظ منافع ملی، باید خارج از تفکر جناحی و تعلقات گروهی و به دور از دلخوری‌ها و کاستی‌هایی که غالباً متأثر از رخوت و سستی مسئولان کشور در انجام نیازهای ضروری مردم است، باید با نگاه به منافع و امنیت ملی، در این مناسبت مهم و تأثیر گذار شرکت کرد.

انتظار این است که راهپیمایی خودجوش و مردمی ۲۲ بهمن امسال در شرایط فعلی باید به گونه‌ای برگزار شود که قوی‌تر و پرشکوه‌تر از سال‌های گذشته باشد چراکه این حضور موجب حفظ منافع ملی و تقویت امنیت ملی کشور خواهد شد.

همایون رهبران، تحلیلگر مسائل سیاسی