×

گلایه مخترع “ام اسی” از بی‌مهری مسوولان کردی:هزینه درمانم را صرف اختراعات جدید می‌کنم/حرف و عمل مسوولان یکی نیست

  • اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۷
  • ۰
  • علی کردی مخترع جوانی است که با وجود ابتلا به بیماری “ام اس” هرگز در مقابل این بیماری تسلیم نشده و تا کنون توانسته اختراعات بی‌نظیر بسیاری را به ثبت برساند اما… به گزارش نیساخبر” علی کردی مخترع بروجردی متولد سال۱۳۷۰ است که کتاب قطوری از افتخارات را در پرونده کاری‎اش دارد.   جوانی که ابتلا […]

    گلایه مخترع “ام اسی” از بی‌مهری مسوولان کردی:هزینه درمانم را صرف اختراعات جدید می‌کنم/حرف و عمل مسوولان یکی نیست
  • کردی:هزینه درمانم را صرف اختراعات جدید می‌کنم/حرف و عمل مسوولان یکی نیست

    علی کردی مخترع جوانی است که با وجود ابتلا به بیماری “ام اس” هرگز در مقابل این بیماری تسلیم نشده و تا کنون توانسته اختراعات بی‌نظیر بسیاری را به ثبت برساند اما…

    به گزارش نیساخبر” علی کردی مخترع بروجردی متولد سال۱۳۷۰ است که کتاب قطوری از افتخارات را در پرونده کاری‎اش دارد.

     

    جوانی که ابتلا به بیماری ام اس نه تنها او را محدود و گوشه‎گیر نکرد، بلکه معجزه‎آسا به او  توان و انرژی بخشید، تا ادامه مسیر مقدسش را با اقتدار بیشتری طی کرده و گام‎های بزرگی بردارد که برداشتن هر کدام از آن‎ها شاید حتی در تصور خیلی از هم و سالانش نگنجد.

    کسب عناوین درخشانی مانند بیمار موفق انجمن ام اس کشور در حوزه اختراعات، دکترای افتخاری از سازمان استاندارد اروپا، دکترای مدیریت کارآفرینی از مرکز علو و فنون، کسب مقام سوم جشنواره خوارزمی و مقام اول جشنواره قلم تنها گوشه‎هایی از افتخارآفرینی‎های این جوان بروجردی است.

    مخترعی که با دست خالی تاکنون ۱۲ اختراع را به ثبت رسانده و چند اختراع دیگر را در نوبت ثبت دارد، او که به زیبایی هر چه تمام‎تر ثابت کرده است که خواستن توانستن است.

    در نگاه اول بعید است که متوجه شوید، این جوان پر شور و فعال به بیماری ام اس مبتلا است و با آن دست و پنجه نرم می‎کند، چرا که با انرژی و توانی وصف‎ناشدنی برای رسیدن به اهداف و آرزوهایش تلاش می‎کند و شاید بهتر باشد که بگویم، می‎جنگد.

    مخترع و کارآفرین ساده و بی‎آلایشی که نامهربانی‎ها و بی‎مهری‎های مسوولان موجب شده که تنها خواسته‎اش از آنان به فعالیت در یکی از مراکز پژوهشی و یا دانشگاهی و مهیا شدن بستر برای کار و اختراع بیشتر خلاصه شود.

    اما گویی عملکرد برخی مسوولان با رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست نخبه‌پروری کاملا در تناقض و تضاد است و همچنان شعارزدگی به مانعی برای پذیرش و پرورش استعدادهای بکر و بهره‎وری از آن‎ها تبدیل شده است.

    با این مخترع جوان بروجردی به گفت‌وگو نشسته‎ایم که در ادامه می‎خوانید.

    *خودتان را معرفی کنید.

    علی کردی متولد سال ۱۳۷۰ شهرستان بروجرد ۲۷ سال سن دارم و در حال حاضر دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه آزاد بروجرد در مقطع کارشناسی هستم.

    *چه سالی به بیماری ام اس مبتلا شدید؟

    سال ۸۹ به یک باره چشم راستم نابینا شد و متوجه شدم که به ام اس مبتلا هستم، بعد از مدتی فلج شدم و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتم، اما خوشبختانه کمتر از یک ماه توانستم راه بروم و سلامتی‎ام را به دست آورم.

    *از شرایط روحی آن روزهایتان برایمان بگویید.

    چند روز اول بسیار ناراحت و در شوک بودم،اما خیلی زود واقعیت زندگی را پذیرفتم و به این نتیجه رسیدم که هیچ مشکلی با ناراحتی حل نمی‎شود، بهتر بگویم که دریافتم باید واقع‎بین باشم و از بیماری و مشکلاتم عبور کنم.

    *هزینه درمان ماهانه بیماران مبتلا به ام اس چقدر می‎شود؟

    یک بیمار مبتلا به ام اس ماهیانه حداقل به یک میلیون تومان برای صرف هزینه‎های درمانی، تغذیه‎ای و دیگر موارد هزینه‎‎ای نیاز دارد، البته این مبلغ بر اساس نیاز بیماران بیشتر هم می‎شود.

    *شما ماهانه چقدر برای درمانتان هزینه می‎کنید؟

    با توجه به اینکه منبع درآمدی ندارم و ساخت اختراعات و ثبت آن‎ها به هزینه‎های زیادی نیاز دارد، به ناچار و با حذف بخش قابل توجهی از هزینه‎های درمانی‎ام آن‎ها را صرف اختراعاتم می‎کنم و درمانم را به طور کامل انجام نمی‎دهم.

    *بیماری مانع فعالیت و ثبت اختراعاتتان نشد؟

    به هیچ وجه. بر عکس بیماری ام اس نکته بسیار مهمی را در زندگی نشانم داد و آن این بود که وقت خیلی مهم و البته کم است و نباید آن را از دست داد.

    بنابراین پس از آن بیماری ام اس عزمم را برای ادامه مسیر جزم‎تر کرد و نشانم داد که باید از فرصت‎های زندگی تا حد امکان بهره ببرم.

    *تاکنون چند اختراع را به ثبت رسانده‎اید؟

    تاکنون موفق شده‎ام که ۱۲ اختراع را به ثبت برسانم، البته چهار اختراع نهایی شده در مرحله ثبت نیز دارم.

    *چند ساله بودید که اولین اختراعتان را ثبت کردید؟

    سال اول راهنمایی به همراه دوست و همکارم احسان حکمتی که در حدود ۹۰ درصد اختراعاتم سهیم است، نخستین اختراعمان را به ثبت رساندیم و این آغازی شد برای ادامه مسیری که با وجود همه مشکلاتش نمی‎توانیم آن را ادامه ندهیم و از این راه برگردیم.

    *کمی درباره اختراعتتان بگویید و آن‎ها را معرفی کنید.

    ساخت دستگاه خنک‎کننده سیستم خودرو، دستگاه فتوکمپرسوری که با نور خورشید کار می‎کند و دوچرخه‎ای برای افراد کم توان که دارای یک مخزن هوا بوده و زمانی که فرد قدرت رکاب زدن ندارد، با استفاده از هوای ذخیره شده حرکت می‎کند، برخی از اختراعاتم هستند.

    ساخت مرغداری سیار با سازه فایبرگلاس و قابلیت جابجایی آسان به همراه شیلات تمام اتوماتیک که حوضچه‎هایی از جنس پلاستیک دارد و در عین بسیار مقرون به صرفه بوده و به سادگی قابل جابجایی و انتقال از مکانی به مکان دیگر است، از دیگر اختراعاتم است.

    همچنین رسانه کمک آموزشی درباره قانون فرمینگ ساخته‎ام که فرد در کمترین زمان این مبحث علمی و درسی را فرامی‎‎گیرد، اما با وجود توزیع این رسانه کمک آموزشی در مدارس بروجرد و استان لرستان، ادامه کار در سطح کشور با عملیاتی نشدن وعده‎ها انجام نشد و نیمه کاره ماند.

    دستگاه رنگ‎کاری ساخته‎ام که با بالا رفتن از سطوح کار رنگ کردن سطوح صاف را در کمترین زمان ممکن انجام می‎دهد.

    ساخت دستگاه تولید لباس بیمارستانی یکی دیگر از اختراعاتم است که با به حداقل رساندن دخالت دست، لباس‎های بیمارستانی را برش و دوخت داده و آماده می‎کند.

    همچنین تولید یک پودر شوینده برای پاک کردن دست افرادی که در مشاغلی مانند صافکاری و مکانیکی کار می‎کنند و برای تمیز کردن دست‎هایشان دغدغه دارند، از دیگر اختراعاتم است که در حداقل زمان و با صرف کمترین میزان آب موجب پاک و تمیز شدن دست‎ها می‎شود.

    موتور حرارتی ساخته‎ام برای بهینه‎سازی مصرف سوخت ساخته‎ام که با تبدیل حرارت‎های هدر رفته به حرکت و تولید انرژی از آن‎ها در صنایع قابلیت استفاده دارد.

    یک داربست همراه بسیار سبک هم برای جایگزین کردن با داربست‎های سیار غیر ایمن مورد استفاده در ساختمان‎سازی ساخته‎ام که علاوه بر ایمنی بالا، طول و ارتفاع آن نیز قابل تغییر است.

    همچنین دستگاه فیزیوتراپی ساخته‎ام که بیماران با استفاده از آن می‎توانند، در کنار انجام فیزیوتراپی هنرهای معرق‎کاری و قلم‎زنی را نیز یاد بگیرند.

    *هدفتان از ساخت این دستگاه چه بوده است؟

    در وهله اول هدفم این بود که ذهن بیمار دیگر متوجه بیماری‎اش نباشد و در وهله دوم اینکه زمینه برای فروش تولیدات آن‎ها فراهم شده و در کنار ادامه روند درمانی، امکان فراهم شدن منبع درآمدی برایشان وجود داشته باشد.

    *بیماری‌تان چه اندازه به ساخت اختراعاتتان جهت داده است؟

    ابتلا به بیماری ام اس و آشنا شدن با مشکلات و نیازهای بیماران به تولید برخی از اختراعاتم سمت و سو داد، به طوریکه طی سال‎های پس از بیماری دستگاه فیزیوتراپی، لباس‎ساز بیمارستانی و دوچرخه‎ای برای حرکت افراد کم توان ساخته‎ام.

      

    *چه تعداد از اختراعاتتان را به بازار عرضه کرده‎اید؟

    به مدت ۳ سال با استفاده از دستگاه ساخت لباس بیمارستانی مشغول تولید البسه بیمارستانی و توزیع آن‎ها در بیمارستان‎های بروجرد، خرم‎آباد، همدان و اراک بودیم، اما نبود سرمایه در گردش در نهایت کار را متوقف کرد.

    اکنون نیز مشغول فروش پودر شوینده هستیم و درآمد حاصل از فروش آن را صرف طراحی و ساخت اختراعات جدید می‎کنیم.

    *کدام یک از اختراعتتان قابلیت تولید انبوه دارند؟

    همه اختراعاتم. چرا که یکی از فاکتوهاری عمومیت‎دار در ساخت آن‎ها توجه به نیازهای جامعه و حتی صادرات آن‎ها بوده است.

    *شما پای ثابت برنامه‎های تلویزیونی هستید، حضور در این برنامه‎ها کمکی به پیشبرد اهدافتان داشته است؟

    بله طی سال‎های اخیر در برنامه‎های تلویزیونی زیادی مانند ماه عسل، ماوراء، اکسیر، پایش، هزار داستان، سلام صبح بخیر و خبر ساعت ۲۲ شبکه سه سیما بوده‎ام.

    شاید بتوان گفت، این حضور موجب شد که مسوولان حداقل صدایم را بشنوند، تا اگر برای من و همکارانم قدم از قدم برنداشتند، بدانم که صدایم شنیدند و کاری نکردند.

      

    *گلایه‎ای از مسوولان دارید؟

    مسوولان قول‎های بسیار بزرگی به من دادند، اما کوچکترین قدمی برایم برنداشتند، برخی از آن‎ها نه تنها هیچ حمایتی از من و همکارانم نکردند، بلکه در مسیر حرکتمان سنگ‎اندازی کردند و این بسیار تاسف‎بار و ناراحت‎کننده است.

    زمانی که می‎بینم حرف و قول بسیاری از مسوولان با عمل آن‎ها کاملا تناقض داشته و وعده‎هایشان تنها در حد یک شعار باقی می‎ماند، بسیار آزارم می‎دهد.

    می‎خواهم مسوولان بدانند که ارزش وقت بسیار بیشتر از پول است، چرا که زمان از دست رفته را نمی‎توان بازگرداند، اما پول از دست رفته را می‎توان بار دیگر به دست‌آورد.

    یادشان نرود که هر مخترع یک بمب اقتصادی است که استفاده از استعداد و نبوغ آن‎ها می‎تواند، بسیاری از محالات را شدنی و مسیر پیشرفت و توسعه کشور را همارتر کند.

    *با این تفاسیر چه خواسته‎ای از مسوولان دارید؟

    حداقل کاری که مسوولان می‎توانند برای من و دیگر مخترعان جوان انجام دهند، این است که زمینه جذب ما را در پژوهشسرا و معاونت پژوهشی مراکز دانشگاهی فراهم کنند، تا بستر برای تولید اختراعات بیشتر و تولید انبوه آن‎ها فراهم شود.

    *و حرف آخر اینکه برنامه‌تان برای آینده چیست؟

    می‎خواهم با ثبت اختراعات بیشتر دینم را به کشور و وطنم ادا کنم، چرا که این بزرگترین ایده‎آل و هدف زندگی‎ام است، چرا که فکر کردن به آن موجب شده که مشکلات و ناملایمات را تحمل کنم و از ادامه مسیر بازنگردم.

    انتهای پیام/

    منبع خبر: فارس

      نام شما (الزامی)

      ایمیل شما (الزامی)

      موضوع

      پیام شما

      برچسب ها

      نوشته های مشابه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *