×

کشف گور خمره ای در تپه چغا بروجرد/ سفال و استخوانهای مکشوفه مربوط به دوره اشکانی +تصاویر

  • تیر ۳۱, ۱۳۹۶
  • ۰
  • کشف تعدادی سفال شکسته و استخوان در تپه تفریحی چغا بروجرد نشان از گورهای خمره ای دارد که مربوط به دوره اشکانی است که این آثار کشف شده به میراث فرهنگی برای بررسی بیشتر منتقل شده است. به گزارش نیساخبر ” چند روز پیش بود که با خاکبرداری شهرداری در تپه چغا بروجرد و در […]

    کشف گور خمره ای در تپه چغا بروجرد/ سفال و استخوانهای مکشوفه مربوط به دوره اشکانی +تصاویر
  • کشف گور خمره ای در تپه چغا بروجرد/ سفال و استخوانهای مکشوفه مربوط به دوره اشکانی +تصاویر

    کشف تعدادی سفال شکسته و استخوان در تپه تفریحی چغا بروجرد نشان از گورهای خمره ای دارد که مربوط به دوره اشکانی است که این آثار کشف شده به میراث فرهنگی برای بررسی بیشتر منتقل شده است.

    به گزارش نیساخبر ” چند روز پیش بود که با خاکبرداری شهرداری در تپه چغا بروجرد و در قسمت ابتدایی جاده گلدشت، مقداری سفال به همراه چند تکه استخوان از خاک بیرون آمدند، استخوانها و سفال های شکسته ای که از همان ابتدا خبر ساز شدند و خاکبرداری شهرداری با این مکشوفه ها متوقف شد.

    در ابتدا قرار گرفتن استخوان با سفال های قدیمی گمانه زنی ها را به گورهای خمره ای بیشتر نزدیک کرد که در زمانی این افراد در گورهای خمره ای دفن شده اند و این آثار تاریخی مربوط به چند هزار سال پیش و دوره اشکانی بوده است.

    گور خمره ای

    پس از خارج شدن آثار کشف شده از خاک، این موضوع به عنوان خبری داغ، تیتر یک اخبار شده و بسیاری از مردم با حضور در ابتدای جاده گلدشت و قسمت جنوبی تپه چغا حضور یافته و عکس ها و فیلم هایی را تهیه می کنند.

    گرچه دو سال پیش هم یک سیستم آبرسانی قدیمی مربوط به دوره قاجار در پی گودبرداری در بروجرد کشف شد که این سیستم هم شامل خمره ها و لوله های سفالی بود که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت اما بعد از مدتی این اثر تاریخی فراموش شد.

    گور خمره ای

    حالا با کشف گورهای خمره ای بسیاری از مردم منتظر هستند تا ببیند این سفال ها و استخوان های کشف شده دقیقا مربوط به چه سالی است و در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و از این خمره ها استفاده می شده است.

    “حجت اله یارمحمدی” رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی بروجرد گفت: عوامل عمرانی شهرداری بروجرد که درحال خاک برداری دربخش جنوبی تپه گردشگری چغا بودند  به تعدادی سفال قدیمی و استخوان رسیدند که بعد از کشف این آثار، ادامه کار خاکبرداری متوقف شد.

    وی اضافه کرد: بلافاصله دو نفر ازکارشناسان این اداره برای بررسی ، به محل اعزام شدند که پس ازبازدید میدانی  اظهار نظراولیه انجام شد که شرایطی مشابه گور خمره ای اشکانی وجود دارد.

    گور خمره ای

    یارمحمدی اظهار داشت: لازم است برای تایید و یا رد این نظریه  وهمچنین احتمال وجود قطعات دیگر سفال که بخش هایی از خمره ای احتمالا شکسته می باشد، بررسی های کارشناسی دقیق تری انجام شود که در این راستا قطعات سفال های شکسته برای بررسی بیشتر به میراث فرهنگی بروجرد منتقل شد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهار داشت: با توجه به این که در کنار تپه چغا رودخانه وجود دارد این احتمال وجود دارد که در زمان های گذشته در کنار این رودخانه یک روستایی وجود داشته و تعدادی افرا آنجا زندگی می کردند و باز هم احتمال وجود یک قبرستان در این منطقه وجود دارد.

    گور خمره ای

    به گفته وی اما برای نظر قطعی در مورد سفال ها و استخوان های کشف شده نیاز به بررسی بیشتری دارد که این کار توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی در حال انجام است و در نهایت نظرات نهایی اعلام می شود.

    یارمحمدی اظهار داشت: سفال های تاریخی و مهم برای بررسی بیشتر به اداره میراث فرهنگی منتقل شده و کارشناسان در حال بررسی هستند و با توجه به این که این کار زمان زیادی نیاز دارد نمی توان زمان دقیقی را برای اظهار نظر نهایی اعلام کرد.

    انتهای پیام/

    منبع:سفیر افلاک

    خطا: فرم تماس پیدا نشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *