×

دفاع‌مقدس، جلوه‌ای از مکتب عاشورا

  • شهریور ۳۱, ۱۴۰۲
  • ۰
  • دفاع‌مقدس و هشت سال ایستادگی در برابر دشمن، جلوه‌ای از مکتب عاشورا است و جوانان این مرز و بوم برای دفاع از ارزش‌های اسلام، جان خود را تقدیم کردند.

    دفاع‌مقدس، جلوه‌ای از مکتب عاشورا
  • انقلاب اسلامی ایران تازه به پیروزی رسیده بود که دشمنان تاب دیدن روی کار آمدن چنین انقلابی را نداشتند از همین رو در همان روزهای اول طراحی توطئه‌های مختلف را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند انقلاب نوپا را از پای درآورند که آمریکا به همراه کشورهای زیادی، صدام را از نظر نیرو و تجهیزات آماده کردند تا بتوانند در کمترین زمان به هدفشان برسند.

    در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز شد، کسی نمی‌دانست قرار است که اتفاقی رخ دهد اما ملت ایران دلاورمردانه در همان روزهای اول برای دفاع از ارزش‌های اسلامی با تاسی از فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) آماده نبرد با دشمن شدند و جنگ حق علیه باطل آغاز شد.

    دشمن در همان روزهای اول، کشور را تحریم کرد، نهادها تازه تاسیس و نوپا بودند اما اخلاص و ایمان رزمندگان اسلام مهم‌ترین مولفه‌هایی بود که سبب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد و جوانان این مرز و بوم از هر سن و سالی برای دفاع از وطن برخاستند، در این میان مادران ایرانی،  فرزندان خود را بدرقه جبهه‌های جنگ کردند تا انقلاب اسلامی ایران پایدار بماند.

    لبیک رزمندگان به ندای امام(ره)

    مادرانی بودند که چهار تا پنج فرزند خود را تقدیم انقلاب نمودند و با صبری زینب‌وار که از بانوی دشت کربلا آموخته بودند توانستند مقاومت نمایند، جوانان زیادی دل از دنیا برکنده و در لبیک به ندای امام خمینی(ره) عازم جبهه‌ها شدند.

    ایثارگری و رشادت رزمندگان اسلام هیچگاه فراموش نخواهد شد، برخی جان خود را تقدیم نموده و به درجه شهادت رسیدند، برخی از رزمندگان به اسارت دشمن درآمدند و سال‌ها دوری از وطن و شکنجه‌های سخت دشمن را تحمل کردند، برخی هم به درجه جانبازی رسیدند تا پس از هشت سال، ایران در جنگ به پیروزی رسید.

    اگرچه در همان روزهای اول جنگ، صدام و اطرافیانشان شعارهای مختلفی را بر در و دیوار نوشتند اما دلاورمردی و مقاومت ایران هیچگاه اجازه نداد توطئه و نیرنگ آنها رنگ حقیقت به خود بگیرد.

    در روزهای جنگ هر کسی هرآنچه که در توان داشت برای پیروزی انقلاب تقدیم کرد، بانوان زیادی در پشت جبهه‌ها مشغول تهیه لباس و غذای رزمندگان بودند و همه صحنه‌های دوران دفاع مقدس، جلوه‌هایی ناب از ایثار و فداکاری بود که تا همیشه تاریخ باقی خواهد ماند.

    دفاع مقدس، درس ایستادگی و آزادگی

    دفاع مقدس، درس ایستادگی و آزادگی را به ملت ایران آموخت، مکتبی که سبب شد تا ملت ایران بتوانند روی پای خود بایستند و طی این سال‌ها می‌بینیم با تکیه بر توان داخلی همیشه ایران در همه عرصه‌ها پیروز بوده است.

    عباس گودرزی رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان  با اشاره به هفته دفاع مقدس اظهارداشت: گرامیداشت این ایام، گرامیداشت مقام شهدا و ایثارگران است و در واقع یک کار راهبردی و امنیت‌آفرین است.

    وی افزود: ما هیچگاه نباید فراموش کنیم که ایثار و رشادت کسانی را که مردانه جنگیدند و مظلومانه شهید شدند تا این امنیت را برای همه به ارمغان آوردند که در همه این موارد، هم درس و هم عبرت وجود دارد.

    نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر گذشته را فراموش کنیم، اگر از گذشته درس نگیریم و اگر تجربه‌ها پیش روی ما نباشد، ما با چالش‌ها و تهدیدها مواجه خواهیم شد و روایت غلطی را به ما می‌دهند و با تحریف مواجه می‌شویم.

    ۵۴ کشور صدام را در جنگ تحمیلی حمایت کردند

    گودرزی بیان کرد: شایسته است که گذشته را مرور و درس بگیریم و از تجربه‌هایمان برای ادامه راه انقلاب استفاده کنیم، فراموش نمی‌کنیم دورانی که صدام در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی پس از سخنرانی نیمه تمام خود، سراسر تکبر و غرور اما غفلت، تیرهوایی شلیک کرد و گفت ادامه سخنرانی ما سه روز بعد در تهران خواهد بود.

    وی عنوان کرد: دشمن تمام امکانات را بسیج کرد و از ۵۴ کشور مورد حمایت قرار گرفتند به طوری‌که یک کشور حمایت مالی، یکی حمایت رسانه‌ای، یکی حمایت سلاح، یکی نیرو و تمام ظرفیتها را پای کار آوردند و ما شرایطی داشتیم که نظام ما تازه به پیروزی رسیده حتی سیم خاردار را نداشتیم.

    رئیس مجمع نمایندگان لرستان با بیان اینکه دشمنان همه توان خود را به کار گرفتند و منافقین هم کمک می‌کردند و در هر کوی و برزن بمب‌گذاری می‌کردند، گفت: توطئه‌های دشمن متفاوت بود ولی اراده کردند تا مانع ادمه راه انقلاب شوند چرا که انقلاب اسلامی ایران، معادلات آمریکا را بهم ریخت، دو قطبی شرق و غرب را در هم شکست و به دنیا نشان می‌داد که حضور واقعی مردم در تعیین سرنوشت خودشان است و آنها با جمهوری اسلامی ایران مشکل داشتند چرا که در مقابل دشمن سینه سپر کرده بود.

    پشتوانه مردمی بزرگترین مولفه قدرت است

    گودرزی با اشاره به اینکه به لطف خدا و پشتوانه حضور مردم این خواب پریشان دشمن تعبیر نشد، افزود: دشمنان بر در و دیوار خرمشهر نوشتند آمده‌ایم که بمانیم غافل از اینکه این نظام اراده کرده که در مسیر خدا قدم بردارد و پشتوانه مردمی را داشت که بزرگترین مولفه قدرت است، از طرفی رهبری تمام پیروزی‌ها را از آن خدا می‌دانست و می‌فرمود برای خدا قدم برداریم.

    وی اظهارداشت: دو مولفه اعتماد به خدا و سنت‌های آفرینش و همچنین بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او توانست نظام را به سرمنزل مقصود برساند، اگرچه دشمن اراده کرد ملت را به زانو درآورد ولی ملت ایران با حضور به موقع، دشمن را ناکام گذاشت و این حضور وظیفه مسئولان را سنگین می‌کند و باید به مردم خدمت کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه دستاوردها و رشادت‌های دفاع مقدس برای جوانان باید تبیین شود، خاطرنشان کرد: جوانان ما جوانانی هستند که در مناسبت‌های مختلف سیاسی و مذهبی حضور پرشوری دارند، جوانان ما همان جوانانی هستند که در تشییع شهید حاج قاسم به صحنه آمدند و باید تلاش کرد تا فرهنگ ایثار و شهادت ترویج داده شود.

    انتهای خبر/

    منبع: سفیر افلاک
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *