×

معلّی؛ در نقطۀ تعادل بَرَندگی گفتمانی و بِرَندینگ تلویزیونی

  • اسفند ۱۸, ۱۴۰۲
  • ۰
  • در زمانه ای که دیدگاه های ضدسرگرمی و صرفا محتوایی، در دلِ برخی از مدیران فرهنگی و رسانه ای جا باز کرده است و عمدتا سرگرمی با ابتذال مترادف و هم‌معنی می شود، معلی توانسته است تا در عین مدیریت پیام نشر شعائر اهل بیت علیهم السلام، با سناریو سازی و خلق کاراکتر برای اکران و مهمان ها مخاطب را به بهترین شکل ممکن سرگرم کند.

    معلّی؛ در نقطۀ تعادل بَرَندگی گفتمانی و بِرَندینگ تلویزیونی
  • محمد امین حسام، دانشجوی دکترای مدیریت رسانه؛ در یادداشتی درباره برنامه «حسینیه معلی» نوشت: ١.معلی یک برنامۀ «موضع دار»است. یعنی به صورت خام پیام ها و آیین های مذهبی را به مخاطب ارائه نمی دهد و رویکردهای محتوایی ویژه ای را عرصه های مختلف دینداری دنبال می کند و چون «صریح» هم هست؛ در ابراز موضعش لکنت ندارد. مواضعش را شفاف و با اعتماد به نفس به اشتراک می گذارد.
    ٢.معلی به تدریج در حال تبدیل شدن به «نبض رسانه ای» آیین های مذهبی در ایران است. این برنامه خیلی زود خودش را سرصحنه وقایع تقویمی دینی می رساند و تلاش می کند قرائت وحدت بخشانه ای را از صحنه متکثر جامعه مذهبی به اشتراک بگذارد و با عقلانیتش قطب های مختلف بچه هیاتی را زیر یک پرچم جمع کند.
    ٣. معلی یک «برنامۀ امن» است. اولا؛ نظرات مجری و ذاکرین برنامه آمیختۀ به ادب و متانت و متعهّد به چارچوب دستگاه امام حسین است لذا برای تلویزیون ایران هزینۀ حقوقی و اخلاقی به بار نمی آورد، ثانیا؛سعه صدر تلویزیونی و آنتن آزادش آمیخته به تهور مدیریتی است
    ۴. معلی یک برنامۀ حرفه ای است؛ زیرا بُردگفتمانی مذهبی و بِرَند تلویزیونی را در تعادل باهم پیش میبرد و در ازای برنده شدن موضعش با خیره سری های تلویزیونی و تردستی های بی اخلاقانه، عبور نکردن از خطوط قرمز و… به بِرَندش آسیب نمی زند و متقابلا، برندینگ رسانه ای را هم در صلح کُل بازیهای مرسوم سلبریتیک و سنّت های محافظه کارانه تلویزیون دنبال نمی کند و حرفه ای گری اش باعث می شود چه در روی آنتن و چه در فضای مجازی دیده شود.
    ۵. معلی یک تجربۀ کاملا جدید در برنامه سازی دینی تلویزیونی است. این تجربه نه تنها برای دست اندکاران جوان این برنامه و نه فقط برای مدیران عالی صداوسیما و نه تنها برای مستمعین جوان هیات، بلکه برای مخاطبین سنتی برنامه های معارفی تلویزیون ایران نیز جدید است.
    ۶. در زمانه ای که دیدگاه های ضدسرگرمی و صرفا محتوایی، در دلِ برخی از مدیران فرهنگی و رسانه ای جا باز کرده است و عمدتا سرگرمی با ابتذال مترادف و هم‌معنی می شود، معلی توانسته است تا در عین مدیریت پیام نشر شعائر اهل بیت علیهم السلام، با سناریو سازی و خلق کاراکتر برای اکران و مهمان ها مخاطب را به بهترین شکل ممکن سرگرم کند.
    پی نوشت١: هیچ برنامه بدون ایراد نیست اما خداقوت به هرکسی که در راستای نشر معارف اهل بیت و پیام انقلاب اسلامی قدمی برمی‌دارد.
    پی‌نوشت ٢: بنده در برنامه معلی و در شبکه سه چه در ساحت صف و چه در ساحت ستاد مسئولیتی نداشته و ندارم و این ها نظرات دانشجویی یک مخاطب است و بس.
    نویسنده: محمد امین حسام
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *