×

ایجاد قطب صنایع تبدیلی خیارشور درشهرستان الشتر

  • مرداد ۵, ۱۳۹۶
  • ۰
  • به همت بسیج سازندگی سپاه ناحیه الشتر وبا توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، شهرستان الشتر به قطب صنایع تبدیلی خیار شور مبدل خواهدشد. فرمانده سپاه ناحیه الشتر در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نیساخبر با اشاره به زمینه مناسب کاشت خیار در شهرستان سلسله و شرایط مناسب آب وهوایی از ایجاد صنایع تبدیلی […]

    ایجاد قطب صنایع تبدیلی خیارشور درشهرستان الشتر
  • به همت بسیج سازندگی سپاه ناحیه الشتر وبا توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، شهرستان الشتر به قطب صنایع تبدیلی خیار شور مبدل خواهدشد.

    فرمانده سپاه ناحیه الشتر در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نیساخبر با اشاره به زمینه مناسب کاشت خیار در شهرستان سلسله و شرایط مناسب آب وهوایی از ایجاد صنایع تبدیلی خیار شور در سطح این شهرستان خبر داد .

    سرهنگ یوسفوند درادامه گفت:نبود صنایع تبدیلی یکی از عوامل هدررفت ۳۵ درصد از تولیدات کشاورزی است که می‌توان با اجرای قانون ساماندهی مشاغل خانگی در روستاها برای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات اقدام کرد.

    وی تصریح کرد:یکی از قوانینی که راهگشای استفاده بهینه از محصولات کشاورزی است، قانون ساماندهی مشاغل خانگی است که بخشی از این مشاغل کوچک تعریف شده در خانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی است که برخی از ملموس ترین آنها، خشک کردن انواع میوجات و سبزیجات است.

    فرمانده ناحیه الشتر افزود:راه‌های جلوگیری از ضایعات بیشتر در بخش کشاورزی در کشور قوانین و مقررات حمایتی مناسبی نوشته شده که با اندکی توجه مسئولانه و جدی می توان نتایج مطلوبی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گرفت.

    نکات مثبت ایجاد قطب صنایع تبدیلی خیارشور درشهرستان الشتر:

    شهرستان سلسله با وجود آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در استان به شمار می رود بطوریکه این شهرستان از لحاظ تولید محصولاتی چون خیار، زعفران، کلزا، گردو، چقندر قند تولید و تکثیر بچه ماهی رتبه نخست را در استان به خود اختصاص داده است. کاشت این محصول و برداشت آن همه ساله در اواسط فصل بهار و تابستان رنگ و بویی خاص و نشاط و زندگی دوباره به طبیعت سرسبز این شهرستان می بخشد.

    ۱-تولید امسال ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کاشت محصول خیار اختصاص یافته است. شغل بیش از ۷۰ درصد از اهالی شهرستان کشاورزی می باشد.

    ۲-هر ساله بیش از ۱۰ هزار تن خیار از سطح مزارع شهرستان برداشت صورت گیرد.

    ۳-بیش از ۲۰ روستا در شهرستان اقدام به کشت خیار نموده اند. می تواند از یک سو در رونق اقتصادی و تامین معیشت خانوارهای روستایی موثر باشد

    ۴– جلوگیری از نابودی سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول ، افزایــش مــدت نگهــداری در انبــار و تنظیــم متعــادل بازارجهت فروش خیارشور

    ۵– مدیریت بهتر عرضه محصول به بازار- کارآمد بودن و مقرون به صرف بودن صنایع تبدیلی کاشت خیار کاهش ضایعات پس از برداشت خیار

    ۶– افزایش ماندگاری محصول تا ۱۲ماه. کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده و فراهم سازی امکانات صادرات محصول

    ۷– محصولات تولیدی که کشاورزان با سرمایه گذاری های  و با زحمات زیاد تولید می نمایند بر زمین مانده و دور ریخته می شود و خیار سبزی را که کشاورزان در فصل زراعی امسال تولید نمودند کیلویی ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شده که حتی پول بذرهای مصرفی کشاور نیز به دست نمیاید.

    ۸– افزایش اشتغال- توسعه صادرات- کاهش ریسک -ارتباط مستقیم تولیدکننده با خریدار محصول و عدم وجود دلال

    ۹– ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در شهرستان که بیش از ۲۰۰ نفر می باشد با ایجاد تنوع در محصولات کشاورزی قدرت پاسخگویی بازار را برای انواع سلیقه های مختلف فراهم نموده و زنجیره بازاریابی را تکمیل می نماید.

    ۱۰– وجود بیش از ۱۰مغازه سنتی در شهرستان جهت تولید خیار شور که می توان حتی با تقویت آنها و مشاوره از آنها ایجاد اشتغال را به بیش از ۳۰ نفررساند.

    ۱۱-وجود گردشگر در شهرستان و فروش به عنوان حتی سوغات در شهرستان

    ۱۲– ایجاد بازار فروش دائمی در شهرستان

    ۱۳– با توجه به اینکه در سطح شهرستان لازمه کار پروانه بهداشتی و پروانه کسب می باشد که با مکاتبات انجام شده گرفتن پروانه تا حدودی با مدت زمان کمتر گرفته می شود.

    موانع و مشکلات ایجاد قطب در شهرستان الشتر؟

    مشکل عمده ای که بر سر راه کاشت این محصول برای کشاورزان شهرستان وجود دارد مشکل قیمت است. سپهوند تصریح کرد: متاسفانه دلالان با خرید به قیمتی بسیار پایین در مزارع باعث متضرر شدن کشاورزان در کاشت این محصول می شوند. رئیس جهاد کشاورزی سلسله خاطرنشان کرد: اگر مراکز خرید تضمینی همچون مراکز خرید تضمینی گندم و جو در سطح شهرستان وجود داشته باشد کشاورز مجبور نخواهد شد محصول خود را به قیمت پایین به دست دلالان بدهد و قطعا کشاورزان بیشتری به کاشت این محصول تشویق خواهند شد.در مصاحبه های که با کشاورزان شده کشاورزان بیان کرده اند که برای هر هکتار به طور متوسط ۳ میلیون تومان هزینه کرده اند و  محصول رابه صورت خام به دلالان می فروشند که جواب گوی هزینه انجام گرفته نیست و سود زحماتی که آنها می کشند به جیب دلالان می رود.

    ۱- نبود صنایع تبدیلی یکی از عوامل هدررفت ۳۵ درصد از تولیدات کشاورزی در شهرستان می باشد.

    ۲- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهم ترین مشکل در زمینه فروش محصول خیار در این شهرستان را عدم وجود میدان میوه و تره بار عنوان کرد و گفت: در این راستا می طلبد که این امر از سوی متولیان در این حوزه عملیاتی شود.فروش به صورت فله ای و به شکل نامناسبی از استان صادر می­شودو به نام شهرستان های نهاوند –دزفول-ساوه ووووبه فروش می رسد.۳- عدم پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای کشت خیار ۴-ضرورت توجه به بازاریابی و صادرات که موضوع صادرات خیار باید توسط اتاق بازرگانی مورد توجه قرار گیرد. ۵- عدم آموزش کشاورزان شهرستان در بحث چگونگی استفاده از تولیدات خیار.۶- در بازارهای پر از رقابت امروزی یکی از مهمترین برنامه ها بازریابی و مدیریت بازار۷- بالا بودن هزینه های بسته بندی۸- عدم وجود افراد متخصص در بحث ترشیجات-دغدغه کشاورزان از کاهش ناگهانی قیمت

    ۱۲-حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک واحد خانگی یا کارگاهی؟

    اگه زمین مورد کشت مربوط به خود شخص باشد که میزان ۱۰ میلیون تومان برای ایجاد طرح خانگی مناسب می باشد ولیکن اگر زمین مورد کشت از خود شخص نباشد حداقل سرمایه برای کاشت و تولید با دستگاه مورد نظر ۲۰ میلیون تومان.

    ۱۴- میزان درآمد افراد مشغول ؟ افرادی کارجو که خواهان تسهیلات از بسیج سازندگی می باشند با توجه به اینکه چه از لحاظ میزان کشت خیاردر سطح مناسبی می­باشند برآورد می شود سالانه میزان ۱۰ میلیون تومان سود داشته باشند . و اگر به صورت کارگاهی قطب را انجام دهند و به صورت دستگاهای پیشرفته استفاده کنند و بازاریابی و میزان خرید خیار مناسبی داشته باشند از حداکثر تسهیلات استفاده نمایند(۳۰میلیون تومان)میتوان تا ۱۵ میلیون تومان سود پیشبینی کرد.

    ۵-اقداماتی که به منظور آموزش افراد انجام گرفته؟اقدامات آموزشی شامل استفاده از اتاق فکر بسیج سازندگی که شامل بیش از ۱۰ نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به صورت مداوم در کلاس آموزشی چه در زمان کلاس چه در زمان حضور در منطقه زراعی از آموزش های مداوم و نوین استفاده شده است، از افراد متخصص در بخش جهاد کشاورزی که سابقه نظارت بر کشت زعفران و صنایع تبدیلی آن را داشته اند. و نیز از افراد با تجربه روستای که در حال کشت زعفران هستند نیز به صورت مشاوره مورد استفاده قرارگرفته شده است.

    خط تولید و بسته بندی ترشیجات ، خیارشورو کنسرو زیتون ، مخلوط ولیته با دو ظرفیت های نرمال و بالا به اختصار ، با مشخصات کلی ذیل

    ۱-گرید یا درجه بندی مدل۲-گل گیر و دم گیر مدل ۳-شستشو بالابر محصول مدل۴-پوست گیر مدل۵-اسلایسرمدل۶-خرد کن جهت لیته مدل

    ۷٫وان آماده سازی چرخ دار مدل ۸-میز کار چرخ دار مدل ۹٫شستشو و استریل شیشه مدل ۱۰٫خط پرکن مواد افزودنی ( سبزیجات ) مدل۱۱٫پرکن مدل

    ۱۲٫خط بازرسی،کنترل و توزین مدل ۱۳٫مخازن آماده سازی آب نمک ( سکوی فرمولاسیون ) مدل ۴٫پاتیل گردان مدل ۱۵٫فیلر اتومات پیستونی مدل

    ۱۶٫محلول ریز در قوطی و شیشه ( سس ریز ) مدل۱۷٫نوار مجموعه بازرسی ، توزین و دربند شیشه مدل ۸٫نوار ورودی به تونل مدل

    ۱۹٫تونل پاستوریزاتوردوشی( اتوکلاو عبوری ) مدل ۲۰٫نوار خروجی تونل مدل۲۱٫دربند قوطی نیمه اتومات مدل ۲۲٫شرینگ لیبل مدل۲۳٫شرینگ پگ اتوماتیک مدل

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *